چگونه گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران را دریافت کنیم؟ صفرتاصد را اینجا بخوانید!

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/10/29
no-photo.jpg
  • 0

همه شرکت‌هایی که رتبه پیمانکاری دارند، و می‌خواهند در مناقصه‌های دولتی شرکت کنند، باید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران داشته باشند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بعد از برگزاری دوره‌های آموزشی و بازرسی دفتر مرکزی، این گواهینامه را برای شرکت‌های متقاضی صادر می‌کند. اعتبار آن دو سال است، و بعد از انقضا، باید تمدید شود. در این مقاله بهمدام، صفرتاصد اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی را توضیح می‌دهیم.

 

گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران چیست؟

گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران (Contractor Health and Safety) یا مدرک HSE اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای فعالیت پیمانکاران در قراردادهای دولتی ضروری است.

اچ‌اس‌ای (HSE) سرواژه عبارت «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» (Health, Safety and Environmental) است، و پیمانکار باید مدرک یا گواهینامه آن را از اداره کار دریافت کند.

بر اساس آيين‌نامه داخلي شوراي عالي حفاظت فني، مصوب ۸۹٫۱۱٫۶، همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند فقط با پیمانکارانی قرارداد ببندند که گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران دارند.

اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر استانی، تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و همین‌طور شورای عالی حفاظت فنی، صلاحیت شرکت‌های پیمانکاری را برای فعالیت در حوزه‌های زیر تأیید نموده و برایشان مجوز صادر می‌کند:

  • عمرانی،
  • خدماتی،
  • فنی مهندسی،
  • مشاوره‌ای،
  • انفورماتیک،
  • نگهداری از تجهیزات،
  • و سایر حوزه‌های فعالیت اداری، صنعتی و سازمانی.

نکته مهم اینکه هر پیمانکاری باید در اداره کار استان محل فعالیتش اقدام به تشکیل پرونده کند. استان محل فعالیت، بر اساس آدرس ثبتی در اساسنامه تعیین می‌شود.

 

دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران چه مزایایی دارد؟

متأسفانه پیمانکارانی هستند که مسائل ایمنی و بهداشتی در محیط کار را رعایت نکرده، و باعث خطرات زیادی برای کارگران و کارمندانشان می‌شوند.

به همین خاطر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با همکاری انجمن‌های صنفی و سایر نهادهای فعال در حوزه ایمنی و بهداشت محیط کار، کلاس آموزشی برگزار کرده و گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی صادر می‌کند.

همه پیمانکاران خصوصی و دولتی می‌توانند بعد از اخذ رتبه پیمانکاری، برای گرفتن این گواهینامه هم اقدام کنند. این‌ها مهم‌ترین مزایای اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران هستند:

  • دریافت تأییدیه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی،
  • دریافت تأییدیه رعایت اصول ایمنی در محیط کار،
  • امکان شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌های دولتی،
  • اعتباربخشی به کسب‌وکار و رتبه آن.

 

اعتبار گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران چقدر است؟

اعتبار گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران از تاریخ صدور، دو سال است، و بعد از گذشت این مدت، منقضی می‌شود. پیمانکاران بعد از تاریخ انقضا، باید برای تمدید گواهینامه خود اقدام کنند.

کسانی که گواهینامه را تمدید نمی‌کنند، دیگر امکان شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌های دولتی را ندارند. از سایر امکانات داشتن گواهینامه هم بی‌بهره خواهند بود.

شرکت‌های متقاضی تمدید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران باید مراحل اخذ این گواهینامه را از ابتدا طی کنند. البته همه اطلاعات در پنل کاربری شرکت، در سامانه اخذ گواهینامه باقی می‌مانند.

اما اگر شرکت مربوطه، نام یا آدرس یا سایر اطلاعات خود را تغییر داده، باید آخرین اطلاعات و آگهی ثبت تغییرات را در سامانه مذکور بارگذاری کند.

نکته دیگر اینکه پیمانکاری که قصد تمدید گواهینامه را دارد، باید پروژه فعال داشته باشد. همه افراد مرتبط در شرکت هم باید دوباره در کلاس آموزشی شرکت کنند.

در نهایت بازرس اداره کار، از دفتر مرکزی، شعبه‌های مرتبط و پروژه‌های فعال بازدید کرده، و در صورت تأیید، گواهینامه تمدید خواهد شد.

 

برای اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران چه مدارکی لازم است؟

مدارک لازم برای اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران عبارت‌اند از:

  • مدارک عمومی شرکت متقاضی، مانند اساسنامه، شرکت‌نامه، اظهارنامه و روزنامه رسمی،
  • مدارک هویتی سهام‌داران، اعضای هیئت‌مدیره، مسئولین ایمنی شرکت و همه کارگران،
  • کد اقتصادی،
  • اظهارنامه مالیاتی،
  • رتبه‌بندی سازمان مدیریت،
  • سند ملکی یا اجاره‌نامه رسمی برای دفتر مرکزی شرکت،
  • گواهینامه و فیش‌های واریزی همه دوره‌هایی که طی شده‌اند؛
  • لیست بیمه و فیش حقوقی کارکنان شرکت،
  • و موافقت‌نامه‌های چهار سال اخیر.

همه شرکت‌های متقاضی دریافت گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران باید حداقل یکی از این گواهینامه‌ها را هم از نهادهای مربوطه دریافت کرده باشند:

  • گواهینامه تأیید صلاحیت پیمانکاری، برای شرکت‌های خدماتی
  • گواهینامه تأیید صلاحیت پیمانکاری، برای شرکت‌های فنی مهندسی و مشاوره‌ای
  • مجوز فعالیت از وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای شرکت‌های تولیدی

 

مراحل گرفتن گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران چه هستند؟

مراحل گرفتن گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران

همه مدارک لازم باید در سامانه اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران سراسر کشور، به‌آدرس اینترنتی https://svcc.mcls.gov.ir بارگذاری شوند.

در صورت تأیید اولیه مدارک، همین مدارک باید به‌صورت کاغذی به کانون انجمن‌های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان محل فعالیت هم ارائه شوند.

همه اعضای هیئت‌مدیره و کارکنان شرکت متقاضی باید در کلاس آموزشی شرکت کنند. کارفرما مسئولیت معرفی این افراد برای گذراندن دوره‌ها را برعهده دارد.

نکته قابل‌توجه اینکه گواهینامه شرکت در دوره‌های آموزشی، به‌نام افراد شرکت‌کننده صادر می‌شود. اما گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران به‌نام شرکت و شخص مدیرعامل خواهد بود.

بعد از تأیید مدارک و گذراندن دوره‌های مذکور، پرونده به بازرسی استان مربوطه ارسال می‌شود. بازرس اداره کار به‌صورت سرزده در دفتر مرکزی شرکت حاضر می‌شود تا وضعیت شرکت را بررسی کند.

اگر بازرس تأیید کرد، پرونده به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌شود. کمیته تشخیص صلاحیت که هر دو هفته تا یک ماه، یک‌بار جلسه برگزار می‌کند، پرونده و همه مدارک را بررسی کرده، و در صورت تأیید نهایی، گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران برای شرکت موردنظر صادر می‌شود.

 

استعلام گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران چگونه است؟

استعلام گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران

شرکت‌هایی که گواهینامه صلاحیت ایمنی را دریافت کرده‌اند، ولی نمی‌دانند در چه تاریخی منقضی می‌شود، می‌توانند از سامانه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران سراسر کشور، استعلام کنند.

برای استعلام، ابتدا به این سامانه مراجعه کرده، و در انتهای صفحه، روی «لیست کامل پیمانکاران دارای تأیید صلاحیت ایمنی» کلیک کنید.

در صفحه جدیدی که باز می‌شود، با انتخاب استان و شهرستان محل فعالیت، و وارد کردن نام شرکت یا شماره ثبت شرکت یا شناسه ملی یا نام شخص یا کد ملی، و کلیک روی دکمه جست‌جو، می‌توانید اطلاعات مربوط به شرکت را ببینید.

اگر گواهینامه شرکتی در حال انقضا بوده، و اقدام لازم برای تمدید صورت گرفته باشد، در آخرین ستون، که مربوط به تاریخ انقضاست، عبارت «در جریان تمدید» را خواهید دید.

 

جمع‌بندی

اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران برای شرکت‌هایی است که ضمن اهمیت به ایمنی و بهداشت کارگران و کارکنان خود، می‌خواهند در مناقصه‌های دولتی هم شرکت کنند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دوره‌های آموزشی مربوطه را برگزار کرده و این گواهینامه را صادر می‌کند.

شرکت بهمدام با سال‌ها تجربه در زمینه دریافت گواهینامه‌های معتبر ملی و بین‌المللی برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ ایرانی، آماده است تا در اخذ فوری گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران سراسر کشور، شما را یاری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان بهمدام تماس بگیرید.

 

منابع:

svcc.mcls.gov.ir