ایزو ۱۰۰۱۴ چیست؟ راهنمای صفرتاصد استاندارد ایزو ۱۰۰۱۴

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/11/05
no-photo.jpg
  • 0

آیا سیستم مدیریت کیفیت در سازمانتان دارید؟ اگر گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ داشته باشید، حتما با عبارت ایزو ۱۰۰۱۴ هم برخورد کرده‌اید. این استاندارد جزو خانواده ایزو ۹۰۰۰ به حساب می‌آید، و برای تحقق منافع مالی و اقتصادی در چهارچوب ایزو به کار می‌رود. در این مقاله بهمدام، شما را با اصول، الزامات و چگونگی به‌کارگیری این ایزو در سازمان آشنا می‌کنیم.

 

ایزو ۱۰۰۱۴ چیست؟

ایزو ده‌هزاروچهارده که آخرین نسخه آن در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، دستورالعمل‌هایی برای تحقق منافع مالی و اقتصادی در چهارچوب ایزو ۹۰۰۱ است، و در واقع بخشی از خانواده استانداردهای سیستم مدیریت ایزو ۹۰۰۰ است.

ایزو ۱۰۰۱۴ رویکرد ساختاریافته‌ای برای کنترل و مدیریت روندها در معیارهای عملکرد کلیدی، بهبود بر اساس معیارهای مشاهده‌شده، و دستیابی به منافع مالی و اقتصادی را ترسیم می‌کند.

مزایای قابل‌دستیابی از کاربرد مفاهیم در سایر استانداردهای ایزو ۹۰۰۰ و روش‌ها و ابزارهای مدیریت عملی برای کمک به دستیابی به مزایای مذکور هم در قالب ۱۰۰۱۴ ارائه می‌شوند.

نکته بسیار مهم اینکه ایزو ۱۰۰۱۴ صرفا شامل دستورالعمل‌ها و توصیه‌هایی است که باید در سازمان اجرایی شوند، و برای استفاده‌های قراردادی، نظارتی یا صدور گواهینامه کاربردی ندارد.

 

اجرای ایزو ۱۰۰۱۴ چه مزایایی دارد؟

پیاده‌سازی این استاندارد مزایای زیادی برای کسب‌وکارها دارد، که از مهم‌ترینشان می‌توان به افزایش ارزش سازمانی، بهبود روابط با مشتری‌ها، کاهش هزینه‌های جاری و افزایش درآمد اشاره کرد.

ایزو ۱۰۰۱۴ دستورالعمل‌هایی کاربردی برای دستیابی به منافع مالی و اقتصادی بر اساس اصول مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۰ ارائه می‌کند که آن هم جزو مزایای به‌کارگیری این چهارچوب به حساب می‌آید.

اصول مدیریت کیفیت شامل تمرکز بر نیازهای مشتری، رهبری سازمانی، مشارکت همه افراد ذی‌نفع، به‌کارگیری رویکرد فرایندی، بهبود مستمر، تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد و مدیریت روابط است.

با رعایت دستورالعمل‌ها و استفاده از ابزار تحلیل و ارزیابی شکاف، سازمان‌ها می‌توانند از طریق روش‌های زیر، در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کنند:

  • بهبود کیفیت محصولات،
  • کنترل فرایند و جریان بهتر،
  • مستندسازی همه فرایندها،
  • آگاهی‌بخشی به کارکنان،
  • و کاهش ضایعات محصولات.

علاوه بر همه این‌ها، ایزو ۱۰۰۱۴ نمونه‌هایی از مزایای قابل‌دستیابی و ابزارهای کاربردی برای تحقق آن‌ها را هم ارائه می‌دهد. پس این ایزو، جزو بایدهای کسب‌وکارهایی است که سیستم مدیریت کیفیت دارند.

 

الزامات ایزو ۱۰۰۱۴ چه هستند؟

استانداردهای ایزو راهنمای خوبی برای مدیریت کیفیت هستند، و به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا با به‌کارگیری اصول مدیریت کیفیت، بازده سرمایه خود را افزایش بدهند.

این استراتژی، که به مشارکت مدیریت ارشد سازمان نیاز دارد، از چرخه بهبود مبتنی بر PDCA برای هر اصل مدیریت کیفیت استفاده می‌کند.

چرخه بابا (برنامه‌ریزی، انجام، بررسی، اقدام) که در انگلیسی با سرواژه PDCA بیان می‌شود، از حرف اول چهار عبارت plan، do، check و act تشکیل شده است.

این رویکرد تجسم ایزو ۹۰۰۱ به شمار می‌رود. سیستم مدیریت کیفیت در کسب‌وکارهایی که بر اساس اصول این چرخه عمل می‌کنند، درست مطابق استانداردهاست.

ایزو ۱۰۰۱۴ ضمیمه هم دارد؛ ضمیمه‌ای که ابزاری برای تجزیه و تحلیل شکاف و اولویت‌بندی ممیزی‌ها در جهت اجرای مؤثرتر سیستم مدیریت کیفیت است.

 

چگونه ایزو ۱۰۰۱۴ اجرا می‌شود؟

اجرای ایزو ۱۰۰۱۴ برعهده مدیریت ارشد یا مدیر سیستم مدیریت کیفیت سازمان است. این استاندارد بین‌المللی، راهنمایی برای دستیابی سریع‌تر و مؤثرتر به منافع اقتصادی است و مکمل اصول مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ در جهت نظارت و مدیریت روندهاست.

بنابراین چهارچوب ۱۰۰۱۴ را هم می‌توان در راستای ایزو ۹۰۰۱، و با استفاده از همان منابع و روندها پیاده‌سازی کرد. این‌ها مهم‌ترین گام‌ها در اجرای موفقیت‌آمیز ایزو ۹۰۰۱ هستند:

  • آشنایی با ایزو و الزامات آن
  • برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای اصول ایزو
  • شناسایی اهداف، سیاست‌ها و مسئولیت‌ها
  • توسعه مستندات پیاده‌سازی ایزو
  • اجرای سیستم مدیریت کیفیت
  • مرور عملکرد سازمان در اجرای ایزو
  • ارزیابی و درخواست صدور گواهینامه
  • بهبود مداوم روندها

 

جمع‌بندی

ایزو ۱۰۰۱۴ استانداردی بین‌المللی است که راهنمایی‌هایی عملیاتی برای تحقق منافع مالی و اقتصادی، از طریق استفاده از اصول و سیستم مدیریت کیفیت سازمان ارائه می‌دهد. در این مقاله بهمدام، توضیحات کاملی درباره مزایا و الزامات این استاندارد ارائه کردیم.

اگر قصد اجرای ایزو ۱۰۰۱۴ در سازمان خود را دارید، حتما با کارشناس‌های شرکت بهمدام مشورت کنید. تجربه بهمدامی‌ها در اجرای استانداردهای بین‌المللی در سازمان‌های بزرگ و کوچک ایرانی، می‌تواند شما را در رسیدن سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر به اهدافتان، کمک کند.

 

منابع:

iso.org

linkedin.com

the9000store.com