تفاوت ایزو با روش تولید خوب چیست؟ مقایسه ISO و GMP به زبان ساده

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/11/10
13390c4c-23eb-4feb-ba88-66d80f930465.jpg
  • 0

اگر قصد دارید سیستم‌های بین‌المللی را در سازمان خود اجرا کرده و به بازارهای جهانی دست پیدا کنید، حتما اصطلاحات زیادی به گوشتان خورده است. این همه استاندارد و اصطلاحات مربوط به آن‌ها، گاهی اوقات سردرگم‌کننده می‌شوند! به همین خاطر، در بلاگ بهمدام، تک‌تک این استانداردها، و تفاوت‌هایشان را برایتان توضیح می‌دهیم تا با دید بازتری تصمیم بگیرید. در این مقاله سراغ تفاوت ایزو با روش تولید خوب می‌رویم.

 

روش تولید خوب چیست؟

روش تولید خوب (Good Manufacturing Practice) یا به‌اختصار جی‌ام‌پی (GMP)، چهارچوبی بین‌المللی برای تولید محصولاتی مطابق استانداردهای جهانی است.

گواهینامه جی‌ام‌پی برای سازمان‌ها و صنایع فعال در حوزه‌های تولید محصولات غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی است و در همه کشورهای دنیا اعتبار دارد.

کسب‌وکارهایی که گواهینامه روش تولید خوب می‌گیرند، و از الزامات آن پیروی می‌کنند، باید مقررات و استانداردهای خاصی را برای تولید و همین‌طور بسته‌بندی محصولاتشان رعایت کنند.

گواهینامه جی‌ام‌پی به همه مصرف‌کنندگان اطمینان می‌دهد که محصول موردنظرشان بهداشتی و ایمن است. به همین خاطر، کسب‌وکارهایی که قصد حضور مؤثر در بازارهای بین‌المللی را دارند، سراغ این گواهینامه می‌روند.

مهم‌ترین مزایای اخذ استاندارد روش تولید خوب، مطابقت با مقررات اتحادیه اروپا 1935/2004 / EG در ارتباط با روش‌های تولید، و تضمین این هستند که محصول نهایی، همه الزامات کیفیت، بهداشت و ایمنی را رعایت کرده است.

 

تفاوت ایزو با روش تولید خوب چیست؟

حالا که با استاندارد جی‌ام‌پی آشنا شدید، شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که تفاوت ایزو با روش تولید خوب چیست؟ آیا کسب‌وکار ما، باید هر دو استاندارد ISO و GMP را داشته باشد؟

مسلما هر دو استاندارد مذکور، برای تضمین کیفیت محصولات یا خدمات ایجاد شده‌اند، اما تفاوت‌های زیادی باهم دارند؛ آن‌قدر که شاید نتوان مقایسه‌شان کرد!

تفاوت اصلی بین ایزو ۹۰۰۱ و جی‌ام‌پی در این است که ایزو، استاندارد سیستم مدیریت کیفیت است. اما جی‌ام‌پی مجموعه‌ای از شیوه‌های تولید خوب و باکیفیت به حساب می‌آید.

ایزو ۹۰۰۱ بر مدیریت کلی شرکت و سیستم مدیریت کیفیت آن تمرکز دارد. اما جی‌ام‌پی بر فرایند تولید و اطمینان از مطابقت محصولات با استانداردهای کیفیت تمرکز دارد.

ایزو ۹۰۰۱ برای همه کسب‌وکارها قابل‌اجراست. اما جی‌ام‌پی برای شرکت‌هایی است که در تولید مواد غذایی، دارویی، لوازم آرایشی و تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند.

ایزو ۹۰۰۱ شرکت‌ها را ملزم به ایجاد خط‌مشی و اهداف کیفیت می‌کند. اما جی‌ام‌پی فقط مستلزم این است که شرکت‌ها، رویه‌های مستندی برای فرایندهای تولید خود داشته باشند.

پس این‌ها مهم‌ترین تفاوت ایزو با روش تولید خوب هستند:

  • ایزو ۹۰۰۱ استانداردی برای فرایندهای سازمانی است. هدف از اجرای الزامات ایزو، این است که مدیریت کیفیت در سازمان، به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی شود. اما جی‌ام‌پی، استاندارد کیفیت محصول نهایی است.
  • ایزو شامل جزئیات چگونگی عملکرد سازمان نیست. این استاندارد، صرفا چهارچوبی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد تا سیستم مدیریت کیفیتشان را به‌شکل مؤثری اجرا کنند. اما جی‌ام‌پی، مقررات مشخصی را برای تولید و بسته‌بندی محصولات ارائه می‌کند.
  • فرایند پیاده‌سازی ایزو ۹۰۰۱ در بلندمدت شکل می‌گیرد، اما جی‌ام‌پی جزئیاتی را به کسب‌وکارها دیکته می‌کند، که می‌توانند آن‌ها را به‌سرعت اجرایی کنند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله بهمدام، به تفاوت ایزو با روش تولید خوب پرداختیم. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره انواع استانداردهای ایزو، استاندارد جی‌ام‌پی، و سایر سیستم‌ها و استانداردهای بین‌المللی به دست بیاورید، سایر مطالب این بلاگ را مطالعه کنید.

اگر هم قصد اخذ گواهینامه ایزو یا گواهینامه جی‌ام‌پی دارید، می‌توانید با شرکت بهمدام تماس بگیرید. تجربه و دانش کارشناس‌های این شرکت در زمینه استانداردهای بین‌المللی، شرکت یا سازمان شما را در اخذ سریع‌تر ایزو و اجرای موفقیت‌آمیزتر سیستم‌های مدیریت یاری می‌کند.

 

منابع:

qse-academy.com

https://www.inspiredpharma.com/2022/10/08/iso-9001-versus-gmp-part-1

https://www.inspiredpharma.com/2022/10/08/iso-9001-versus-gmp-part-2