مهم‌ترین گواهینامه های صنایع غذایی چه هستند؟ ۸ گواهینامه بین‌المللی برای خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/11/14
52c0250f-39a4-4efd-931d-34f37de133ba.jpg
  • 0

داشتن گواهینامه های صنایع غذایی نشان‌دهنده تعهد کسب‌وکارها به بهداشت و کیفیت محصولاتشان است. اگر در این حوزه فعالیت می‌کنید، و قصد دارید وارد بازارهای بین‌المللی بشوید، حتما باید چند گواهینامه دریافت کنید. در این مقاله بهمدام سراغ هشت گواهینامه معتبر بین‌المللی برای فعالان حوزه خوراکی و نوشیدنی می‌رویم. اگر در این حوزه فعالیت می‌کنید، حتما این مقاله را با دقت و تا انتها مطالعه کنید.

 

گواهینامه های صنایع غذایی چه هستند؟

داشتن گواهینامه معتبر، هر کسب‌وکاری را واجد شرایط‌تر می‌کند. چون نشان می‌دهد که این شرکت تولیدکننده یا تأمین‌کننده، آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشته، و فرایندهای کیفی را رعایت می‌کند.

بعضی گواهینامه‌ها به شخص حقیقی داده می‌شوند، و بعضی دیگر برای شرکت یا سازمان هستند. برای نمونه، رستوران‌ها می‌توانند سراغ گواهینامه‌هایی بروند که نشان‌دهنده رعایت روش‌های بهداشتی هستند.

بسیاری از این گواهینامه‌ها، جایگاه مهمی در قوانین و مقررات صادرات و واردات هم دارند. پس کسب‌وکارهایی که می‌خواهند محصولاتشان را به کشورهای دیگر صادر کنند، باید گواهینامه های صنایع غذایی هم داشته باشند.

این گواهینامه‌های کیفیت و بهداشت تضمین می‌کنند که محصولات فلان کسب‌وکار، سالم و بهداشتی هستند. پس مصرف‌کنندگان بین‌المللی، با خیال راحتی آن‌ها را خریداری می‌کنند.

در ادامه این مقاله بلاگ بهمدام، هشت گواهینامه برای خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

۱. گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰

سازمان بین‌المللی استاندارد، ایزو ۲۲۰۰۰ را برای سیستم‌های مدیریت بهداشت مواد غذایی طراحی کرده است. آخرین نسخه این ایزو در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.

ایزو ۲۲۰۰۰ الزامات سیستم مدیریت بهداشت مواد غذایی را به کسب‌وکارها دیکته می‌کند تا ریسک‌های حوزه بهداشت مواد غذایی را بهتر کنترل کنند.

این استاندارد بین‌المللی، امکان رقابت منصفانه و ایجاد ارتباط بهینه داخلی و بین‌سازمانی را به وجود آورده، و کل زنجیره غذایی، از مزرعه تا روی میز غذا را پوشش می‌دهد.

ایزو ۲۲۰۰۰ به جنبه‌های عملیاتی مختلف در کسب‌وکارهای فعال در حوزه مواد غذایی، مانند بهداشت، کنترل‌های ریسک‌ها، و حضور بهینه در زنجیره تأمین، کمک می‌کند.

کسب‌وکارهای فعال در حوزه تولید و عرضه مواد غذایی باید قوانین و مقررات بهداشت مواد غذایی را رعایت کنند تا با الزامات این استاندارد انطباق داشته باشند.

جالب است بدانید که ایزو ۲۲۰۰۰، عناصر اصلی ایزو ۹۰۰۱ و تحلیل زیان و کنترل نقاط بحرانی (HACCP)، را ترکیب کرده تا رویکرد پیشگیرانه‌ای برای بهداشت مواد غذایی ارائه کند.

 

2. گواهینامه تحلیل زیان و کنترل نقاط بحرانی

تحلیل زیان و کنترل نقاط بحرانی (Hazard Analysis and Critical Control) یا به‌اختصار اچ‌ای‌سی‌سی‌پی (HACCP) سیستم مدیریت بهداشت مواد غذایی است.

در HACCP، بهداشت مواد غذایی از طریق تحلیل و کنترل ریسک‌های بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی، در مسیر تولید، تهیه و جابه‌جایی مواد خام تا تولید، توزیع و مصرف محصول نهایی تضمین می‌شود.

کسب‌وکارهای فعال در حوزه صنایع غذایی و نوشیدنی، با تحلیل ریسک‌ها و محل وقوع آن‌ها، سیستم‌های مدیریتی را اجرا کرده، و با رعایتشان، ریسک‌ها را به حداقل می‌رسانند.

اطمینان از وجود برنامه مناسب در فرایندهای تأمین و توزیع هم اهمیت دارد. این اطمینان، با بررسی مشخصات مواد تشکیل‌دهنده و اجرای سیستم‌های تضمینی در سمت فروشنده‌ها به دست می‌آید.

بسیاری از تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان زنجیره تولید و توزیع مواد غذایی، از HACCP به‌عنوان مبنایی برای برنامه‌های مدیریت بهداشت مواد غذایی خود و انطباقشان با ممیزی‌ها استفاده می‌کنند.

 

۳. گواهینامه روش تولید خوب

روش تولید خوب (Good Manufacturing Practice) یا به‌اختصار جی‌ام‌پی (GMP)، از گواهینامه های صنایع غذایی و چهارچوبی برای تولید محصولاتی مطابق استانداردهای جهانی است.

گواهینامه GMP برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌های تولید محصولات غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی است. آن‌ها باید مقررات و استانداردهای خاصی را برای تولید و بسته‌بندی محصولاتشان رعایت کنند.

گواهینامه جی‌ام‌پی به همه مصرف‌کنندگان اطمینان می‌دهد که محصول موردنظرشان باکیفیت و بهداشتی است. به همین خاطر، کسب‌وکارهایی که قصد حضور مؤثر در بازارهای بین‌المللی را دارند، سراغ این گواهینامه می‌روند.

مهم‌ترین مزایای اخذ استاندارد روش تولید خوب، مطابقت با مقررات اتحادیه اروپا 1935/2004 / EG در ارتباط با روش‌های تولید، و تضمین رعایت الزامات کیفیت، بهداشت و ایمنی هستند.

 

۴. گواهینامه حرفه‌ای ایمنی مواد غذایی

گواهینامه حرفه‌ای ایمنی مواد غذایی (Certified Professional-Food Safety) یا به‌اختصار سی‌پی‌اف‌اس (CP-FS) برای افراد حقیقی است که قصد دارند در حوزه خوراکی و نوشیدنی فعالیت کنند.

این گواهینامه بین‌المللی نشان می‌دهد که فرد موردنظر، دانش گسترده‌ای درباره مسائل مربوط به ایمنی مواد غذایی، مانند میکروبیولوژی و مدیریت زباله دارد.

داوطلب باید در دوره ویژه‌ای شرکت کرده، آزمون داده، و در صورت قبولی، گواهینامه حرفه‌ای ایمنی مواد غذایی را دریافت کند. دوره این گواهینامه ۲ساله است، و بعد از گذشت این مدت، باید دوباره در آزمون شرکت کند.

 

۵. گواهینامه سیستم بهداشت مواد غذایی

گواهینامه سیستم بهداشت مواد غذایی (Food Safety System Certification) یا به‌اختصار اف‌اس‌اس‌سی (FSSC) بر اساس ایزو ۲۲۰۰۰ طراحی شده است.

یعنی استاندارد اولیه‌ای که برای اجرای FSSC 22000 استفاده می‌شود، همان ایزو ۲۲۰۰۰ است، به همراه یکی از استانداردهای فنی ایزو، که مهم‌ترینشان این‌ها هستند:

  • برنامه ISO/TS 22002-1 نسخه ۲۰۰۹، برای تولید مواد غذایی
  • برنامه ISO/TS 22002-2 نسخه ۲۰۱۳، برای کیترینگ یا پذیرایی
  • برنامه ISO/TS 22002-3 نسخه ۲۰۱۱، برای کشاورزی
  • برنامه ISO/TS 22002-4 نسخه ۲۰۱۳، برای تولید بسته‌بندی مواد غذایی
  • برنامه ISO/TS 22002-6 نسخه ۲۰۱۶، برای تولید غذای حیوانات
  • برنامه PAS 221 نسخه ۲۰۱۳، برای خرده‌فروش‌ها و سوپرمارکت‌ها
  • برنامه NEN/NTA 8059 نسخه ۲۰۱۶، برای حمل‌ونقل و انبارداری

اصلی‌ترین تفاوت ایزو ۲۲۰۰۰ با FSSC 22000 در این است که FSSC برخلاف ایزو، توسط سازمان «ابتکار جهانی بهداشت مواد غذایی» (Global Food Safety Initiative) یا به‌اختصار GFSI به رسمیت شناخته می‌شود.

این رسمیت باعث اطمینان از مطابقت این سیستم با بالاترین استانداردهای جهانی می‌شود. فرصت‌های بیشتری هم برای شرکت‌های فعال در حوزه مواد غذایی فراهم می‌کند تا محصولات خود را در سطح بین‌المللی ارائه بدهند.

 

۶. غذای کیفیت ایمن

غذای کیفیت ایمن (Safe Quality Food) یا به‌اختصار اس‌کیو‌اف‌آی (SQFI)، از گواهینامه های صنایع غذایی ضروری برای شرکت‌هایی است که در حوزه غذا و نوشیدنی در ایالات متحده فعالیت می‌کنند.

گواهینامه غذای کیفیت ایمن، تعهد شرکت‌ها و سازمان‌ها را به تعالی بهداشت و ایمنی مواد غذایی تضمین کرده، و نشان می‌دهد که محصولات شرکت موردنظر، باکیفیت و بهداشتی هستند.

 

۷. مدیر حرفه‌ای مواد غذایی

گواهینامه مدیر حرفه‌ای مواد غذایی (Certified Food Manager) یا به‌اختصار سی‌اف‌ام (CFM) هم برای اشخاص حقیقی است. کسانی که به فکر تبدیل شدن به مدیری خبره هستند، می‌توانند این گواهینامه را بگیرند.

گواهینامه CFM نشان می‌دهد که این فرد در طراحی منوی رستوران، چینش رستوران، مدیریت بهداشت، آشپزی و منابع انسانی تخصص دارد. این توانایی‌ها برای مدیریت رستوران یا سایر مشاغل مرتبط، بسیار مهم هستند.

برای تبدیل شدن به مدیر حرفه‌ای مواد غذایی، داوطلب باید در آزمون شرکت کرده و قبول شود. بعد هم هر سه سال یک‌بار، در آزمون شرکت کرده و گواهینامه خود را تمدید کند.

 

۸. گواهینامه حلال

گواهینامه حلال (Halal) در حوزه‌های مواد غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی کاربرد داشته، و نشان می‌دهد که این محصولات با رعایت احکام شرعی ساخته شده‌اند.

استاندارد حلال حاکی از آن است که کسب‌وکارهای دارنده این گواهینامه، نه‌فقط هنگام تولید، بلکه در حمل‌ونقل و انبارداری محصولات هم به احکام شرعی توجه کرده‌اند.

طی چند سال اخیر، این استاندارد به علامت جهانی معتبری تیدل شده که نه‌تنها کشورهای اسلامی، بلکه کشورهای غیراسلامی هم از آن استقبال کرده‌اند.

 

جمع‌بندی

گواهینامه های صنایع غذایی نشان می‌دهند که کسب‌وکارها در جنبه‌های مختلف مدیریت کیفیت و بهداشت مواد غذایی واجد شرایط هستند. بعضی از این گواهینامه‌ها برای شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند، و بعضی هم برای افراد حقیقی صادر می‌شوند.

از گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ گرفته تا نشان حلال، شرکت بهمدام آماده است تا شما را در اخذ گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی یاری کند. اگر هم سؤالی درباره هرکدام از این گواهینامه های صنایع غذایی و نوشیدنی دارید، لطفا زیر همین مقاله کامنت بگذارید.

 

منابع:

indeed.com