همه چیز درباره نقطه سفارش مجدد و ذخیره اطمینان + راهنمای کامل

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/11/20
no-photo.jpg
  • 0

برنامه‌ریزی تولید برای کسب‌وکارها از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر شرکتی تولیدی، برنامه‌ریزی و کنترل موجودی را جدی نگیرد، با مشکلات زیادی، مانند کمبود مواد اولیه، تحویل نشدن به‌موقع محصولات نهایی، و مشکل در سفارش‌گیری روبه‌رو خواهد شد. در این مقاله بهمدام به تعریف نقطه سفارش مجدد و ذخیره اطمینان می‌پردازیم که از اعداد و ارقام لازم برای برنامه‌ریزی تولید هستند.

 

نقطه سفارش مجدد چیست؟

نقطه سفارش مجدد (Reorder Point) یا به‌اختصار آراًپی (ROP) سطح مشخصی از موجودی کالا در انبار است. وقتی تعداد موجودی به این سطح می‌رسد، سفارش مجدد برای تأمین کالا ثبت می‌شود.

با این روش، اطمینان حاصل می‌شود که کسب‌وکار موردنظر، بیش از اندازه نیازش، کالا ذخیره نمی‌کند. چون ذخیره بیش از اندازه باعث افزایش هزینه‌های نگهداری می‌شود.

مقدار دقیق نقطه سفارش را می‌توان با ضرب میانگین مصرف روزانه کالا، در زمان تحویل، و بعد هم اضافه کردن ذخیره اطمینان محاسبه کرد.

تعیین نقطه سفارش مجدد، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا موجودی خود را بهینه نگه دارند، و بدون ریسک تمام شدن موجودی، تقاضای بازار را برآورده کنند.

 

ذخیره اطمینان چیست؟

ذخیره اطمینان (Safety Stock) یا به‌اختصار اس‌اس (SS) مانند نقطه سفارش مجدد است، اما مقداری مازاد هم دارد تا در صورت تأخیر، موجودی انبار به‌طور کامل تمام نشود.

هنگام تعیین و تصمیم‌گیری درباره مقدار ذخیره اطمینان یا موجودی اطمینان، باید این میانگین‌های کسب‌وکارتان را در نظر بگیرید:

  • میانگین فروش روزانه،
  • و میانگین مصرف روزانه محصول برای سفارشات کاری.

زمان تحویل هم برای تعیین دقیق‌تر ذخیره اطمینان یا موجودی اطمینان مهم است. اگر کسب‌وکار کوچکی دارید، توصیه می‌شود محاسبات را ساده کنید. برای مثال، فقط دو هفته تقاضای اضافی در نظر بگیرید.

البته اگر با محصولی سروکار دارید که ماندگاری‌اش اهمیت دارد، برای مثال محصولات غذایی تولید و عرضه می‌کنید، بهتر است محاسبه ذخیره اطمینان را از چند هفته، به چند روز کاهش بدهید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله بهمدام، دو مفهوم نقطه سفارش مجدد و ذخیره اطمینان را برایتان توضیح دادیم. این دو موجودی، شبیه هستند؛ با این تفاوت که ذخیره اطمینان، مقداری مازاد هم دارد. هر چه اندازه کسب‌وکار بزرگ‌تر می‌شود، محاسبه این دو موجودی باید دقیق‌تر باشد.

در نهایت، توصیه می‌کنیم سایر مطالب بلاگ بهمدام را هم با دقت مطالعه کنید. مأموریت بهمدام، ارائه‌دهنده دوره‌های آموزشی درباره استانداردهای بین‌المللی مدیریت، ارتقای دانش مدیریتی فراگیران، و ارائه راهکارهای کاربردی برای اجرای سیستم‌های مدیریتی در سازمان‌هاست.

 

منابع:

zoho.com