اصول ایمنی در کارگاه چه هستند؟ صفر تا صد قوانین ایمنی کارگاه

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/11/27
85b41f94-404b-4614-9692-b171126993a6.jpg
  • 0

درباره اهمیت رعایت اصول ایمنی در کارگاه چه بگوییم که قبلا نشنیده باشید؟! چه چیزی مهم‌تر از حفظ سلامت کارگران، و کاهش ریسک آسیب‌های جانی در محیط کار وجود دارد؟ در قدم بعدی، جلوگیری از آسیب به تجهیزات و کاهش هزینه‌های تعمیرات و خرید دستگاه‌های جدید هم از مزایای رعایت ایمنی هستند. در این مقاله بهمدام، صفر تا صد قوانین ایمنی کارگاه را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

اصول ایمنی در کارگاه چه هستند؟

در هر کارگاهی، تجهیزات و ماشین‌آلاتی وجود دارند که ممکن است دچار آتش‌سوزی شوند. پس داشتن تجهیزات آتش‌نشانی، مانند دستگاه‌های اعلام حریق و کپسول‌های آتش‌نشانی جزو اصول ایمنی و سلامت در کارگاه هستند.

نه‌تنها وجود این تجهیزات، بلکه چگونگی نصب آن‌ها و دسترس‌پذیریشان هم اهمیت دارد. برای مثال، کپسول آتش‌نشانی باید طوری و جایی نصب شود که بر اثر زلزله آسیب نبیند، یا هنگام آتش‌سوزی، قابل‌دسترس باشد.

در قدم بعدی، تجهیزات لازم برای حفظ ایمنی کارگران و همه افراد حاضر در محیط کارگاه، مانند کلاه ایمنی، لباس، کفش و دستکش ایمنی و سایر وسائل لازم هم باید فراهم شوند.

همه کارگران باید آموزش کامل استفاده از دستگاه خودشان را پشت سر گذاشته، و با همه اصول ایمنی در کارگاه و چگونگی کار تجهیزات، آشنایی کافی داشته باشند.

در محیط کار، هر فردی باید خود را ملزم به حفظ همه قوانین ایمنی کارگاه بداند، و از جان خودش و سایرین به‌درستی محافظت نماید.

رعایت بهداشت و نظافت هم در کارگاه مهم است. چون ریسک بروز خطرات را کاهش می‌دهد. برای درک اهمیت نظافت در محیط کار، روغنی را تصور کنید که از ماشینی ریخته و هر لحظه ممکن است کارگری روی آن پا بگذارد!

جعبه‌های ابزار، ابزارآلات، قوطی‌ها و سایر وسائل هم باید در مکان مناسبی قرار داده شوند. این رعایت نظم و ترتیب در محیط کار، نه‌تنها رعایت اصول ایمنی در کارگاه را تضمین می‌کند، بلکه بازدهی کسب‌وکار را هم افزایش می‌دهد.

در نهایت اینکه هیچ کارگاه و کارخانه‌ای ایمن نیست، مگر همه افراد حاضر در آن محیط، با اصول و مقررات ایمنی در کارگاه آشنایی کامل داشته، و خود را موظف به رعایت آن‌ها بدانند.

 

مهم‌ترین قوانین ایمنی کارگاه چه هستند؟

گاهی اوقات خود ما اصول ایمنی را به‌طور کامل رعایت می‌کنیم، اما بی‌توجهی دیگران باعث به خطر انداختن جان و سلامتمان، و آسیب به دستگاه‌ها و تجهیزات کارگاه می‌شود.

بنابراین در هر کارگاهی یا کارخانه‌ای، کارفرما، کارگران و همه افراد حاضر در محیط موردنظر، باید با قوانین و اصول ایمنی آشنایی کامل داشته، و آن‌ها را تمام‌وکمال رعایت کنند.

در ادامه این مقاله بهمدام، مهم‌ترین قوانین ایمنی کارگاه‌های صنعتی را مرور می‌کنیم. چنین کارگاه‌هایی پر از ماشین‌آلات سنگین و پیچیده هستند. به همین خاطر، رعایت اصول ایمنی در کارگاه صنعتی از حساسیت زیادی برخوردار است.

  • همه کارگران و مهندسین باید از تجهیزات ایمنی شخصی به‌درستی استفاده کنند.
  • نوارهای رنگی برای مشخص کردن جای ماشین‌آلات و وسائل مختلف نصب شوند.
  • همه ابزار و تجهیزات کار باید مرتب و در دسترس باشند.
  • همه ماشین‌آلات برقی و صنعتی باید مسئول مشخصی داشته باشند.
  • کارگرانی که با ابزارهای دستی کار می‌کنند، باید از تجهیزات ایمنی، مانند عینک، ماسک، و دستکش استفاده کنند.
  • تجهیزات اعلام حریق، کپسول‌های آتش‌نشانی و جعبه کمک‌های اولیه باید در کارگاه نصب شده باشند.

 

رعایت نظم از اصول ایمنی در کارگاه

طبق قوانین ایمنی کارگاه باید نظم را رعایت کنید. از ابزارآلات و تجهیزات طبق اصول استفاده کرده، و آن‌ها را در جای خودشان قرار بدهید.

اگر قصد استفاده از ابزارآلات پرخطر در کارگاه‌های صنعتی را دارید، حتما در جابه‌جایی آن‌ها دقت کنید. هنگام کار با آن ابزار مشخص، دقت بالایی به خرج بدهید. در نهایت آن را در جای امنی بگذارید.

با رعایت اصول ایمنی در کارگاه نه‌تنها سلامتی خود را تضمین می‌کنید، بلکه به حفظ جان و مال بقیه افراد حاضر در کارگاه هم احترام می‌گذارید.

اگر محیط کارتان مرتب و منظم نیست، مسئولیت‌پذیر باشید، و شرایط بهداشتی و ایمنی را فراهم کنید. رعایت قوانین ایمنی کارگاه، بازدهی کسب‌وکارتان را هم افزایش می‌دهد.

 

به‌روزرسانی تجهیزات ایمنی از اصول ایمنی در کارگاه

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در قوانین ایمنی کارگاه، توجه به تاریخ انقضا و کارکرد درست تجهیزات ایمنی، مانند کپسول‌های آتش‌نشانی و جعبه کمک‌های اولیه است.

اگر وسائل ایمنی فرسوده شده، یا تاریخ انقضایشان گذشته، حتما باید تعویض شوند. وجود تجهیزات ایمنی فرسوده در محیط کار، ریسک آسیب‌های جانی و مالی را به‌شدت افزایش می‌دهد.

اگر کارفرما هستید، حتما بازدید دوره‌ای داشته و از به‌روز بودن تجهیزات کارگاهتان اطمینان کسب کنید. اگر هم کارگر هستید، حتما از کارفرما بخواهید تجهیزات ایمنی استاندارد برای کارگاه تهیه کند.

طبق قانون کار، کارفرما باید امکانات لازم برای حفظ سلامتی و ایمنی کارگران را فراهم نماید. آشنایی با اصول ایمنی و استفاده از تجهیزاتی مانند لباس کار، عینک، کفش، کلاه و دستکش ایمنی، مهم‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید.

 

شناخت مکان‌های امن و مسیرهای خروج اضطراری از اصول ایمنی در کارگاه

در صورت بروز حادثه، مسیرهای مناسب خروج، و مکان‌های امن برای پناه گرفتن باید مشخص باشند. کارفرما موظف است همه این‌ها را با کارگران در میان بگذارد.

همه کارگران باید در جلسه آموزشی درباره اصول ایمنی در کارگاه شرکت کرده، و با چگونگی کارکرد تجهیزات ایمنی، کجایی مکان‌های امن و مسیرهای خروج اضطراری آشنا شوند.

 

کاهش فشار کاری از اصول ایمنی در کارگاه

بنابر آمارهای موجود، بسیاری از آسیب‌هایی که در محیط کار به کارگران وارد می‌شوند، ناشی از فشار کاری، استرس، کم‌خوابی، و نداشتن تمرکز کافی هستند.

اگر شما کارفرما هستید و می‌خواهید کارگاه ایمنی داشته باشید، که ضمن حفظ سلامتی کارگران، از تجهیزات به‌خوبی محافظت کرده و بازدهی بالایی هم داشته باشد، باید محیط امنی برای کار ایجاد کنید.

محیط کار مناسب، علاوه بر دستگاه‌ها و ابزارآلات، باید شرایط خوبی از نظر روحی هم برای کارگر داشته باشد. کارگاه یا کارخانه باید طوری باشد که کارگران فقط دغدغه انجام کارشان را داشته باشند.

پرداخت حقوق کافی و به‌موقع، در نظر گرفتن مزایا و پاداش، و انتخاب نماینده‌ای از میان کارگران برای مطرح نمودن مشکلات، از مهم‌ترین مقررات ایمنی در کارگاه برای کاهش فشار کاری هستند.

 

استراحت کافی از اصول ایمنی در کارگاه

تحقیقات حاکی از آن هستند که اثر خستگی بر مغز انسان، به‌اندازه رانندگی در حالت مستی است! خستگی روی حافظه، تعادل، تمرکز، تصمیم‌گیری و مهارت‌های حرکتی تأثیر می‌گذارد.

کار در حالت خستگی بسیار خطرآفرین است. بنابر یافته‌های یک مطالعه، بیش از ۱۳درصد از حوادث و آسیب‌هایی که هر ساله در محیط کار رخ می‌دهند، ناشی از خستگی کارگران هستند.

پس اگر خسته هستید و توانایی کار با ماشین‌آلات، به‌ویژه در کارگاه‌های صنعتی را ندارید، حتما کارتان را به روز دیگری موکول کرده یا به شخص دیگری بسپارید. به یاد داشته باشید که «یک لحظه غفلت، یک عمر پشیمانی به همراه خواهد داشت».

 

جمع‌بندی

در این مقاله بهمدام، به اصول ایمنی در کارگاه پرداختیم. رعایت آگاهانه این اصول و قوانین، به حفظ سلامت کارگران، کاهش ریسک آسیب‌های جانی، جلوگیری از آسیب به تجهیزات و کاهش هزینه‌های تعمیرات منجر می‌شود.

اگر به اطلاعات بیشتری درباره قوانین و مقررات ایمنی و سلامت در محیط کار نیاز دارید، به خواندن بلاگ بهمدام ادامه بدهید. مأموریت بهمدام، ارتقای دانش مدیریتی مخاطبان خود، و ارائه راهکارهای کاربردی برای اجرای سیستم‌های مدیریتی در شرکت‌ها و سازمان‌هاست.

 

منابع:

uk.rs-online.com

safetybydesigninc.com

htdi.texas.gov