صفرتاصد ایزو ۱۹۰۱۱ | همه آنچه درباره گواهینامه ۱۹۰۱۱ باید بدانید

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/10/22
fbc3dc03-bdac-4bc4-a0c6-e9ecc32dc8ba.jpg
  • 0

آیا می‌خواهید گواهینامه ایزو ۱۹۰۱۱ بگیرید؟ یا دوست دارید درباره این گواهینامه ایزو برای سیستم‌های مدیریتی سازمانتان بیشتر بدانید؟ این ایزو برای ارائه مشاوره به سازمان‌ها درباره چگونگی تهیه برنامه‌های حسابرسی برای ممیزی سیستم‌های مدیریتی، از جمله سیستم‌های مدیریت کیفیت، مدیریت ریسک و مدیریت زیست‌محیطی طراحی شده است. در این مقاله بهمدام، همه چیز را درباره ISO 19011 برایتان توضیح می‌دهیم.

 

ایزو ۱۹۰۱۱ چیست و چه کاربردی دارد؟

ایزو ۱۹۰۱۱ استانداردی بین‌المللی است که چهارچوبی برای همه سازمان‌ها، در صنایع مختلف و با اندازه‌های متفاوت ارائه می‌دهد. سازمان‌ها در هر حوزه‌ای که فعال باشند، می‌توانند از این استاندارد استفاده کنند.

این چهارچوب برای حسابرسی سیستم‌های مدیریتی است؛ یعنی سیستم‌های مدیریت کیفیت، مدیریت ریسک و مدیریت محیط زیست با استفاده از این استاندارد، اصول و فرایندهای انجام ممیزی را تعیین می‌کنند.

جدیدترین نسخه گواهینامه ۱۹۰۱۱ در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. این نسخه جدید شامل دستورالعمل‌های مؤثری برای مدیریت فرایندها و برنامه‌های ممیزی داخلی و خارجی است.

در استانداردهای ایزو، به‌طور کلی دو نوع ممیزی وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • ممیزی داخلی، یا حسابرسی شخص اول،
  • و ممیزی خارجی، یا حسابرسی شخص دوم و شخص ثالث.

ایزو ۱۹۰۱۱ که در ممیزی‌های شخص اول و شخص دوم کاربرد دارد، برای حسابرسان فردی و همین‌طور تیم‌های حسابرسی بزرگی است که ممیزی‌های جامع سازمانی را انجام می‌دهند.

این ممیزی‌ها از الزامات اجرای ایزو هستند. استاندارد ۱۹۰۱۱ به شرکت‌کنندگان آموزش می‌دهد که چگونه برنامه ممیزی داخلی را توسعه داده، اجرا کرده و مدیریت کنند.

ایزو ۱۹۰۱۱ برای هر سازمانی که ممیزی داخلی یا خارجی سیستم‌های مدیریتی خود را انجام می‌دهد، قابل‌اجرا و کارساز است.

در واقع همه سازمان‌های فعال در حوزه‌های مختلف و با اندازه‌های گوناگون، می‌توانند ممیزی‌هایشان را مطابق استانداردهای بین‌المللی انجام بدهند.

 

اجرای ایزو ۱۹۰۱۱ چه مزایایی دارد؟

ایزو ۱۹۰۱۱ مجموعه جامعی از دستورالعمل‌ها را به سازمان‌ها ارائه می‌دهد تا به آن‌ها کمک کند برنامه‌های حسابرسی خود را هر چه بهتر مدیریت کنند.

سازمان‌هایی که گواهینامه ۱۹۰۱۱ دارند، ممیزی‌هایشان را به روشی سازگار با استانداردهای بین‌المللی، قابل‌اعتنا و بسیار مؤثر انجام می‌دهند.

این سند برای صنایع و سازمان‌ها در هر حوزه و اندازه‌ای کارایی دارد، چون رویه‌ها و روندهای مؤثری درباره حسابرسی و چگونگی انجام ممیزی در دامنه‌ها و مقیاس‌های مختلف ارائه می‌دهد.

علاوه بر این‌ها، تسخه ۲۰۱۸ ایزو ۱۹۰۱۱ رویکردی مبتنی بر ریسک برای مدیریت برنامه‌های حسابرسی داخلی و خارجی، و حسابرسان دارد.

این ایزو به همه ذی‌نفعان کمک می‌کند تا مطمئن شوند اهداف برنامه حسابرسی سازمان، با خط‌مشی‌ها و اهداف سیستم مدیریتی جاری مطابقت دارند.

 

چهار بخش اصلی ایزو ۱۹۰۱۱ چه هستند؟

ایزو ۱۹۰۱۱ مسئله حسابرسی سیستم‌های مدیریتی را پوشش می‌دهد. این استاندارد بین‌المللی برای مدیریت برنامه‌های حسابرسی، انجام ممیزی داخلی و خارجی، و ارزیابی شایستگی حسابرسان است.

استاندارد ۱۹۰۱۱ شامل الزامات حسابرسی سیستم‌های مدیریتی مختلف است، و برای آموزش کسانی استفاده می‌شود که رعایت استانداردها در سازمان‌ها را بررسی و ارزیابی می‌کنند.

حسابرسانی که وظیفه ممیزی سیستم‌های مدیریتی را برعهده دارند، باید صادق، کوشا، و مسئولیت‌پذیر بوده، و همه الزامات قانونی این نقش را رعایت کنند.

ایزو ۱۹۰۱۱ نسخه ۲۰۱۸ به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • تمرکز بر اصول حسابرسی، از جمله برنامه‌ریزی، اجرا و ممیزی؛
  • شایستگی‌های لازم برای موفقیت حسابرس، مانند آگاهی کامل از استانداردها و مقررات مربوطه، مهارت‌های فنی و ارتباطات؛
  • تشریح فرایند مدیریت حسابرسی، از آماده‌سازی تا گزارش‌دهی؛
  • توصیه‌هایی درباره چگونگی بهبود فرایند حسابرسی..

از منظر دیگری، می‌توان گفت ایزو ۱۹۰۱۱ شامل سه بخش است. این بخش‌های سه‌گانه عبارت‌اند از:

  • چگونگی مدیریت برنامه حسابرسی
  • هفت اصل حسابرسی
  • رویکردهای ارزیابی شایستگی حسابرسان

این استاندارد بین‌المللی بر اعمال اصول بهبود مستمر در برنامه ممیزی هم تمرکز دارد. این اصول شامل اطمینان از هم‌سویی اهداف برنامه حسابرسی با اهداف اصلی کسب‌وکار، و اولویت‌بندی نیازها، منافع مشتریان و سایر ذی‌نفعان است.

 

جمع‌بندی

ایزو ۱۹۰۱۱ نسخه ۲۰۱۸ مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای حسابرسی سیستم‌های مدیریتی در سازمان‌هاست. این استاندارد بین‌المللی در انجام ممیزی‌های داخلی و خارجی به همه کسب‌وکارها، در هر حوزه و با اندازه‌ای کمک می‌کند.

اگر دنبال اجرای موفقیت‌آمیز ایزو ۱۹۰۱۱ و دریافت گواهینامه‌های مربوطه هستید، با شرکت بهمدام تماس بگیرید. کارشناس‌های بهمدام در زمینه اجرای سیستم‌های مدیریتی و دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی و معتبر تجربه زیادی دارند و می‌توانند شما را در این مسیر یاری کنند.

 

منابع:

iso.org

reciprocity.com