چگونه تأمین‌کننده را بر اساس ایزو ۹۰۰۱ ارزیابی کنیم؟ ‌راهنمای کامل ارزیابی تأمین کنندگان

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/10/23
163a9118-8b23-4e3a-8b4e-ccc34a25ade5.jpg
  • 0

آیا می دانید تأمین‌کننده‌ها را چگونه باید ارزیابی کنید؟ آیا دنبال راهنمای جامعی برای ارزیابی عملکرد تأمین‌کنندگان هستید؟ ایزو ۹۰۰۱ دستورالعمل بسیار کاملی برای ارزیابی تأمین کنندگان دارد. در این مقاله بهمدام، راهنمای کامل این ارزیابی را ارائه می‌دهیم. به شما خواهیم گفت چگونه از این ابزار برای ارزیابی تأمین‌کننده استفاده کنید. نکته‌هایی هم برای اطمینان از کامل و مؤثر بودن این فرایند در اختیارتان می‌گذاریم.

 

چرا باید تأمین‌کننده را ارزیابی کنیم؟

ایزو ۹۰۰۱ در نسخه ۲۰۱۵ یا نسخه‌های قبلی‌اش نمی‌گوید چرا باید ارزیابی تأمین کنندگان انجام شود، اما چندین دلیل منطقی برای انجام این کار وجود دارند.

برای مثال، وقتی سازمانی دنبال تأمین‌کننده برای ارائه محصولات یا خدمات جدیدی است، باید منابع مالی و انسانی را بررسی نموده و تناسبی بینشان ایجاد نماید.

به همین خاطر، ارزیابی تأمین‌کننده گام مهمی در فرایند اجرای مؤثر ایزو ۹۰۰۱ است. چون باید مطمئن شوید محصولات و خدمات کسب‌وکارتان با نیازها مطابقت دارند.

سازمان‌ها می‌توانند تأمین‌کنندگان خود را بر اساس معیارهای مختلفی، مانند کیفیت کالا یا خدمات، قابلیت اطمینان به آن‌ها، درستی تحویل و قیمت مناسب ارزیابی کنند.

فرایند ارزیابی هم باید با استفاده از روش‌های مؤثری مانند ارائه کارت امتیاز انجام شود تا به‌صورت عینی تأمین‌کنندگان را ارزیابی نماید.

برای نمونه، همین کارت امتیاز بر اساس معیارهایی داده می‌شود که برای سازمان مهم هستند. آن‌ها باید طوری طراحی شوند که در نهایت بهترین و مناسب‌ترین تأمین‌کنندگان انتخاب شوند.

 

الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برای ارزیابی تأمین کنندگان چه هستند؟

برای اینکه درک بهتری از معیارهای ارزیابی تأمین کنندگان داشته باشیم، بیایید ابتدا نگاهی به الزامات ایزو ۹۰۰۱ در این زمینه بیندازیم.

گفتیم نسخه ۲۰۱۵ ایزو ۹۰۰۱ از چرایی اهمیتی تأمین‌کنندگان نمی‌گوید، اما الزاماتی را برای ارزیابی و انتخاب آن‌ها در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

همه تأمین‌کنندگان بر اساس این الزامات مورد بررسی قرار گرفته، و معیارهای ارزیابی، انتخاب، نظارت بر عملکرد و ارزیابی مجدد روی آن‌ها اعمال می‌شود.

همه کسب‌وکارها و سازمان‌هایی که سیستم ایزو ۹۰۰۱ را اجرا می‌کنند، باید اطمینان حاصل کنند که معیارهای معتبر و قابل‌اعتمادی برای ارزیابی تأمین کنندگان دارند.

این اطمینان به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تأمین‌کنندگان خود را اولویت‌بندی کرده، و مطمئن شوند کالاها یا خدمات باکیفیتی دریافت می‌کنند.

علاوه بر این، باید تأمین‌کنندگان را بررسی و ارزیابی نمایند تا مطمئن شوند همه الزامات سازمان را بر اساس استانداردهای از پیش تعیین‌شده برآورده می‌کنند.

 

ارزیابی تأمین کنندگان چگونه انجام می‌شود؟

در این قسمت مقاله بهمدام، نگاهی به چگونگی اجرای ارزیابی تأمین کنندگان بر اساس الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ نسخه ۲۰۱۵ می‌اندازیم.

ایزو ۹۰۰۱ الزامات سازمان‌ها برای ایجاد معیارها و رویه‌های ارزیابی تأمین کنندگان را مشخص می‌کند. این معیارها شامل چنین مواردی هستند:

  • کیفیت کالاها و خدماتی که تأمین‌کننده ارائه می‌دهد.
  • کیفیت مواد اولیه، روند تولید و دقت در تحویل کالا یا خدمات.
  • سرعت تأمین‌کننده و اهمیت او به اعتمادآفرینی در ارائه کالا یا خدمات.
  • توانایی کسب‌وکارها در برآوردن نیازها و انتظارات مشتری‌ها.

پس از تعیین معیارها، اولویت‌بندی تأمین‌کنندگان انجام می‌شود تا ترتیب مشخصی برای بررسی و ارزیابی داشته باشیم. این‌ها عواملی هستند که برای اولویت‌بندی باید در نظر گرفته شوند:

  • اهمیت استراتژیک شرکت،
  • میزان تجارت با تأمین‌کننده،
  • و ثبات مالی کسب‌وکارهای تأمین‌کننده.

در واقع سازمان‌ها با اولویت‌بندی تأمین‌کنندگان، مطمئن می‌شوند که مهم‌ترین‌شان ابتدا ارزیابی شده، و هرگونه ریسک بالقوه در این فرایند شناسایی و رفع شده است.

علاوه بر این، با ارزیابی تأمین کنندگان به ترتیب اهمیت، سازمان مربوطه بیشترین بهره را از برقراری رابطه با تأمین‌کننده خواهد برد.

علاوه بر ارزیابی عملکرد تأمین‌کنندگان، حسابرسی آن‌ها هم اهمیت دارد. حسابرسی تأمین‌کنندگان برای اطمینان از رعایت الزامات و استانداردهای تعیین‌شده، و همین‌طور شناسایی ریسک‌های احتمالی ضروری است.

این حسابرسی هم به ایجاد اطمینان از ارائه کالاها یا خدمات با بهترین کیفیت ممکن، تحویل در زمان مناسب و با قیمت رقابتی کمک شایانی می‌کند.

فرایند حسابرسی، بینش فوق‌العاده‌ای در زمینه‌های مختلف فراهم می‌کند تا کسب‌وکارها بتوانند بهبود لازم را در آن زمینه‌ها ایجاد کرده، و در جهت بهینه‌سازی عملکرد، با تأمین‌کنندگان همکاری کنند.

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ نسخه ۲۰۱۵ می‌گوید سازمان‌ها باید ارزیابی‌های عملکرد تأمین‌کننده را بر اساس معیارهای معینی انجام بدهند.

این معیارها باید بر اساس الزاماتی باشند که برای دستیابی به اهداف سازمان ضروری هستند. بررسی و ارزیابی باید شامل همه جنبه‌های عملکرد تأمین‌کننده، مانند کیفیت، هزینه، زمان تحویل و سایر عوامل مرتبط باشد.

نتایج ارزیابی هم باید ثبت شده و به تأمین‌کننده اطلاع داده شوند تا در صورت لزوم، اقدام اصلاحی را انجام بدهد. در نهایت سازمان باید عملکرد تأمین‌کننده را به‌طور منظم بررسی کرده و تغییرات لازم را اعمال کند.

 

جمع‌بندی

ایزو ۹۰۰۱ نمی‌گوید چرا تأمین‌کنندگان باید ارزیابی شوند، اما دلایلی منطقی برای انجام این کار وجود دارند. در نهایت هم ارزیابی تأمین کنندگان بر اساس الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بهترین تأمین‌کننده را شناسایی کرده و به کار بگیرند.

اگر قصد اجرای الزامات ایزو ۹۰۰۱ و ارزیابی تأمین کنندگان برای یافتن بهترین تأمین‌کننده را دارید، می‌توانید با کارشناس‌های بهمدام مشورت کنید. اگر هم سؤالی در این زمینه دارید، زیر همین مقاله برایمان کامنت بگذارید تا در اولین فرصت پاسخ‌تان را بدهیم.

 

منابع:

advisera.com

isoqar.co.za