نظامنامه کیفیت بر اساس ایزو چیست؟ + راهنمای نوشتن نظامنامه کیفیت سازمان

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/10/24
c214059f-4763-4486-8d65-21229952283d.jpg
  • 0

آیا گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ دارید؟ اگر پاسختان مثبت است، آیا نظامنامه کیفیت بر اساس ایزو هم نوشته‌اید؟ نوشتن این نظام‌نامه و ارائه آن، جزو الزامات ایزو نیست، اما برای درک بهتر مشتریان و سایر ذی‌نفعان از فرایندها و روابط سازمانی بسیار مهم است. در این مقاله بهمدام، نکته‌های مهمی درباره نظام‌نامه کیفیت و چگونگی نوشتن آن با شما در میان می‌گذاریم.

 

نظامنامه کیفیت بر اساس ایزو چیست؟

نوشتن نظامنامه کیفیت یکی از گام‌های مهم در اجرای استانداردهای بین‌المللی است. نظام‌نامه کیفیت سازمان، شامل توضیحاتی درباره همه فرایندهای سازمانی است که برای مدیریت کیفیت انجام می‌شوند.

نوشتن این نظام‌نامه و ساختار آن هم بسته به هر سازمان، حوزه فعالیت، اندازه و پیچیدگی فرایندهای آن فرق دارد. اما به‌طور کلی باید برای سازمان ارزش‌آفرین باشد.

نظامنامه کیفیت بر اساس ایزو که برای شرکت یا سازمانی طراحی می‌شود، نمایی کلی از ساختار آن سازمان را ترسیم می‌کند. مشتریان سازمانی، با خواندن آن، تصویر واضحی از ساختار و فرایندها به دست می‌آورند.

این‌ها هم نکته‌های مهمی هستند که بهتر است در نوشتن نظام‌نامه رعایت کنیم:

  • فرایندها و روابط سازمانی را به‌اختصار توضیح بدهیم.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر، به منابع لازم و موثق ارجاع بدهیم.
  • اطلاعات محرمانه یا غیرضروری را در نظام‌نامه کیفیت سازمان ذکر نکنیم.

نکته مهم اینکه در الزامات استانداردهایی مانند ایزو ۹۰۰۱ به لزوم نوشتن نظامنامه کیفیت بر اساس ایزو اشاره مستقیمی نشده، ولی شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر، برای تشریح فرایندها و دامنه کاربرد سیستم مدیریت خود، این نظام‌نامه را نوشته و ارائه می‌کنند.

 

چگونه نظامنامه کیفیت بر اساس ایزو را بنویسیم؟

ساختار نظام‌نامه کیفیت بسته به هر شرکت یا سازمان، حوزه فعالیت، اندازه و پیچیدگی فرایندهای آن فرق دارد. پس نمی‌توان قابل واحدی برای همه نظام‌نامه‌ها ارائه داد.

در بعضی سازمان‌ها، نظام‌نامه کیفیت بر اساس بندهای ایزو یا سایر استانداردهای موردنظر طراحی می‌شود. بعضی دیگر هم نظامنامه‌شان را بر اساس فرایندهای جاری می‌نویسند.

بندهایی با این موضوعات باید در نظامنامه کیفیت بر اساس ایزو گنجانده شوند:

  • هدف: هدف از استقرار سیستم مدیریت کیفیت در شرکت یا سازمان چیست.
  • دامنه سیستم مدیریت: محدوده یا دامنه سیستم مدیریت کیفیت چیست.
  • وضعیت شرکت یا سازمان: سازمان موردنظر از چه سالی کارش را آغاز کرده و در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند.
  • ترتیب بازبینی مدارک: مدارک موجود در سیستم مدیریت کیفیت بر چه اساسی طبقه‌بندی می‌شوند، در چه بازی زمانی مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرند، و نظام‌نامه در چه تاریخ‌هایی به‌روزرسانی می‌شود.
  • روش‌های اجرای سیستم مدیریت: فرم‌ها، دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرای سیستم مدیریت کیفیت، مانند ایزو ۹۰۰۱ چه هستند.
  • تعامل بین فرایندهای سازمانی: فلوچارت‌هایی از فرایندها و روابط سازمانی هم در نظامنامه کیفیت بر اساس ایزو گنجانده می‌شوند.

علاوه بر این‌ها، موضوعاتی مانند مأموریت سازمان، چشم‌اندازها، نمودار سازمانی، ماتریس ارتباطی بین واحدهای سازمان و غیره هم در این نظام‌نامه مشخص می‌شوند.

ساختار ظاهری نظام‌نامه کیفیت هم می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد؛ برای نمونه:

  • نظام‌نامه در قالب نوشتاری: نظامنامه کیفیت بر اساس بندهای ایزو نوشته شده و در قالب بروشور یا کتابچه ارائه می‌شود.
  • نظام‌نامه در قالب گرافیکی: نظامنامه کیفیت بر اساس بندهای ایزو نوشته شده و در قالب تصویری ارائه می‌شود. خواندن نظامنامه گرافیکی، برای مشتریان جذاب‌ر و راحت‌تر خواهد بود.

 

جمع‌بندی

نظامنامه کیفیت بر اساس ایزو چگونگی اجرای سیستم مدیریت کیفیت در شرکت یا سازمان را مشخص می‌کند تا مشتریان دید بهتر و واضح‌تری از فرایندها و تعاملات موجود در سازمان داشته باشند.

اگر می‌خواهید در شرکت یا سازمانتان، سیستم‌های مدیریت کیفیت مانند ایزو ۹۰۰۱ را باموفقیت اجرا کرده، و پا به عرصه بازارهای بین‌المللی بگذارید، پیشنهاد ما استفاده از خدمات شرکت بهمدام است.

بهمدام سال‌هاست که شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ ایرانی را در اجرای سیستم‌های مدیریت و اخذ گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی یاری می‌کند. پیش از هر اقدامی، با کارشناس‌های بهمدام مشورت کنید!

 

منابع:

advisera.com

evaluagent.com