استاندارد GMP چیست؟ راهنمای کامل اخذ گواهینامه GMP

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/10/28
c84752be-0be7-4f81-aa18-3ece6d1a15ab.jpg
  • 0

اگر کسب‌وکار شما در حوزه‌های غذایی، دارویی، آرایشی یا بهداشتی فعالیت تولیدی دارد، حتما با عبارت جی‌ام‌پی یا روش تولید خوب آشنا هستید. گواهینامه GMP مانند سایر گواهینامه‌های بین‌المللی، برای صنایع فعالی است که قصد حضور مؤثر در بازارهای بین‌المللی را دارند. در این مقاله بلاگ بهمدام، شما را با استانداردهای روش تولید خوب، اهمیت آن و چگونگی اخذ گواهینامه آشنا می‌کنیم.

 

گواهینامه GMP چیست و چه کاربردی دارد؟

روش تولید خوب (Good Manufacturing Practice) یا شرایط خوب تولید یا به‌اختصار جی‌ام‌پی (GMP)، استانداردی برای تولید مطابق الزامات و مقررات بین‌المللی است.

روش تولید خوب از پرطرف‌دارترین گواهینامه‌های حوزه تولید محصولات غذایی و دارویی در سرتاسر دنیا به حساب می‌آید. گواهینامه GMP برای صنایع آرایشی و بهداشتی هم کاربرد دارد.

کسب‌وکارهایی که این سیستم را پیاده‌سازی کرده، و در این چهارچوب قرار می‌گیرند، باید قوانین، مقررات و استانداردهای آن را در تولید و بسته‌بندی محصولاتشان رعایت کنند.

رعایت این استانداردها، باعث کاهش قابل‌توجه آسیب‌های احتمالی، آلوده شدن مواد اولیه و سایر ریسک‌هایی می‌شود که در مسیر تولید، پیش روی بسیاری از کسب‌وکارهاست.

گواهینامه GMP اطمینان مصرف‌کنندگان بین‌المللی از محصولات وارداتی را هم افزایش می‌دهد. پس اگر قصد حضور مؤثر در بازارهای جهانی را دارید، حتما باید این گواهینامه را داشته باشید.

 

اخذ گواهینامه GMP چه اهمیتی دارد؟

ساخت محصولات خوب و باکیفیت، هدف بسیاری از کسب‌وکارهاست؛ هدفی که خود گاهی ناشی از هدف دیگری، مانند حضور در بازارهای بین‌المللی و کسب سود بیشتر است.

رعایت استانداردهای بین‌المللی، همچون ایزو ۹۰۰۱، ایزو ۱۴۰۰۱ یا همین استاندارد روش تولید خوب یا جی‌ام‌پی، کسب‌وکارها را در رسیدن به چنین اهدافی یاری کرده، و پیشرفت سریع‌تری برای شرکت‌های کوچک تا بزرگ رقم می‌زنند.

علاوه بر این‌ها، اخذ گواهینامه GMP به مصرف‌کننده نهایی اطمینان می‌دهد که محصول موردنظرش از کیفیت ایدئالی برخوردار است، به‌ویژه وقتی صحبت از مواد غذایی و دارویی در میان است که نقش بسیار مهمی در سلامت جامعه دارند.

جی‌ام‌پی تمرکز ویژه‌ای روی مواد غذایی، دارویی، و محصولات آرایشی و بهداشتی دارد. بنابراین میان صنایع مرتبط، و همه ذی‌نفعانی که به حوزه‌های بهداشتی و سلامتی اهمیت می‌دهند، از جایگاه خاصی برخوردار است.

گواهینامه GMP یا روش تولید خوب علاوه بر موارد مذکور، روی این بندها هم تأکید دارد:

  • خدمات بهداشتی در صنایع مرتبط،
  • صلاحیت کارکنان مجموعه‌های تولیدی،
  • ممیزی و اعتبارسنجی کسب‌وکارهای دارای گواهینامه،
  • بررسی و رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان در حوزه‌های مرتبط.

 

قوانین و مقررات گواهینامه GMP چه هستند؟

گواهینامه GMP قوانین و مقررات لازم برای تطابق روش‌های تولیدی و خدماتی با دستورالعمل‌های سازمان صادرکننده مجوز در حوزه‌های غذایی و دارویی را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

این دستورالعمل‌ها، الزاماتی را ارائه می‌کنند که همه شرکت‌های تولیدی در حوزه‌های محصولات غذایی، محصولات دارویی، بهداشتی و آرایشی برای اطمینان از کیفیت بالای تولیداتشان باید رعایت کنند.

همه فعالان زنجیره تأمین مواد غذایی، باید از توسعه، تولید، توزیع، تا تبلیغ و فروش محصولات خود، اقدامات احتیاطی لازم برای حفظ سلامت مصرف‌کنندگان نهایی را انجام بدهند.

پس از تولیدکنندگان این محصولات گرفته تا خرده‌فروش‌ها، همگی مسئول تضمین کیفیت، بهداشت و ایمنی کالایی هستند که در نهایت به دست مشتری می‌رسد.

داشتن گواهینامه GMP به همه افراد و شرکت‌های فوق کمک می‌کند تا فعالیتشان را در چهارچوب این استاندارد انجام داده، و به اهداف موردنظر دست پیدا کنند.

در نهایت اینکه در بسیاری از کشورها، سازمان غذا و دارو مسئول اصلی صدور، تمدید یا لغو گواهینامه GMP است. این گواهینامه مدت اعتبار محدودی دارد، که زمان دقیق آن برای هر کسب‌وکار در هر حوزه‌ای فرق دارد.

نکته قابل‌توجه اینکه گواهینامه شرکت‌ها و سازمان‌هایی که از قوانین و مقررات معین جی‌ام‌پی یا روش تولید خوب پیروی نمی‌کنند، بعد از انجام ممیزی و ارزیابی کارشناسان مربوطه، ممکن است تعلیق یا لغو شود.

 

جمع‌بندی

گواهینامه GMP یا روش تولید خوب، از پرطرف‌دارترین گواهینامه‌های بین‌المللی برای صنایع فعال در حوزه‌های غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی در سرتاسر دنیاست. این استاندارد، بر مطابقت روش‌های تولید با الزامات جهانی تأکید دارد.

اگر در حوزه‌های مذکور، کسب‌وکار تولیدی دارید، و می‌خواهید وارد بازارهای بین‌المللی بشوید، پیش از هر اقدامی، با کارشناسان بهمدام مشورت کنید. بهمدام در زمینه اخذ گواهینامه‌های معتبر ملی و بین‌المللی، شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی را یاری کرده، و حضور آن‌ها در عرصه جهانی را تسهیل می‌کند.

 

منابع:

safetyculture.com

fdo.sbmu.ac.ir