تفاوت ایزو ۹۰۰۱ با ایزو ۲۲۰۰۰ چیست؟ توضیح کامل به زبان ساده!

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/09/16
no-photo.jpg
  • 0

ایزو ۹۰۰۱ استاندارد سیستم مدیریت کیفیت است. هر سازمانی صرف نظر از اندازه و حوزه فعالیتش، می‌تواند از الزامات این استاندارد استفاده کند. ایزو ۲۲۰۰۰ استاندارد سیستم مدیریت بهداشت مواد غذایی است. شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در حوزه صنایع غذایی از این استاندارد استفاده می‌کنند. البته این دو استاندارد شباهت‌هایی با هم دارند، اما تفاوت‌هایشان بزرگ‌تر است! در این مقاله بلاگ بهمدام، به تفاوت ایزو ۹۰۰۱ با ایزو ۲۲۰۰۰ می‌پردازیم.

 

ایزو ۹۰۰۱ چیست و چه کاربردی دارد؟

ایزو ۹۰۰۱ استانداردی بین‌المللی است که الزامات سیستم مدیریت کیفیت (Quality Management System) را تعیین می‌کند.

آخرین بازنگری استاندارد ایزو ۹۰۰۱ که اکنون در سرتاسر دنیا به رسمیت شناخت می‌شود، مربوط به سال ۲۰۱۵ است، که ده بند هم دارد.

سیستم مدیریت کیفیت می‌تواند در هر سازمان کوچک یا بزرگی، فارغ از زمینه فعالیتش استفاده شود. نکته قابل‌توجه اینکه بیش از یک‌میلیون شرکت و سازمان در سرتاسر جهان، ایزو ۹۰۰۱ دارند.

چهارچوبی که ایزو ۹۰۰۱ تعریف کرده، به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند عملکردشان را بهبود بخشیده، و محصولات یا خدمات بهتری به مشتریان ارائه کنند. هدف نهایی آن، بهبود تجربه مشتری و افزایش رضایت او از محصولات و خدمات است.

 

ایزو ۲۲۰۰۰ چیست و چه کاربردی دارد؟

ایزو ۲۲۰۰۰ استاندارد بین‌المللی برای سیستم‌های مدیریت بهداشت مواد غذایی (Food Safety Management System) است، و آخرین نسخه آن در سال ۲۰۱۸ عرضه شد.

این استاندارد چهارچوبی را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند ریسک‌های مربوطه به بهداشت و ایمنی مواد غذایی را کنترل کرده، و مطمئن شوند که خوراکی‌های موردنظر برای مصرف عمومی ایمن هستند.

رعایت الزامات ایزو ۲۲۰۰۰ بهبود مستمر در فرایندها و عملکرد سازمانی را تضمین می‌کند. این چهارچوب بین‌المللی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا کارایی بیشتری داشته باشند.

نکته مهم اینکه سازمان‌های معتبر بخش‌های دولتی و خصوصی، و کارشناس‌های بهداشت مواد غذایی در سرتاسر جهان، به این الزامات پایبند هستند. بنابراین اجرای موفقیت‌آمیز ایزو ۲۲۰۰۰ راه ورود کسب‌وکارهای فعال در حوزه صنایع غذایی به بازارهای جدید را هموار می‌کند.

پس هر دوی این استانداردهای بین‌المللی مهم هستند، اما مهم‌تر آن است که اطمینان حاصل شود استاندارد مناسبی برای نیازهای خاص سازمان موردنظر انتخاب شده است.

 

تفاوت ایزو ۹۰۰۱ با ایزو ۲۲۰۰۰ چیست؟

ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۲۲۰۰۰ دو استاندارد متفاوت هستند. ایزو ۹۰۰۱ الزامات مربوط به مدیریت کیفیت در سازمان را ارائه می‌دهد، اما ایزو ۲۲۰۰۰ الزامات مربوط به بهداشت و ایمنی مواد غذایی را در بر دارد. علاوه بر این، این دو استاندارد دامنه و کاربردهای متفاوتی هم دارند.

پس چند تفاوت اساسی بین ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۲۲۰۰۰ وجود دارد، که عبارت‌اند از:

  • ایزو ۹۰۰۱ برای همه سازمان‌ها اعمال می‌شود. اما ایزو ۲۲۰۰۰ فقط روی صنایع غذایی تمرکز دارد.
  • ایزو ۹۰۰۱ مدیریت کیفیت را پوشش می‌دهد، اما ایزو ۲۲۰۰۰ مدیریت ایمنی یا بهداشت مواد غذایی را پوشش می‌دهد.
  • هر دو استاندارد ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۲۲۰۰۰ الزامات متفاوتی برای مستندسازی و نگهداری سوابق مربوطه دارند.
  • ایزو ۹۰۰۱ شامل الزاماتی برای بهبود مستمر است، اما ایزو ۲۲۰۰۰ چنین الزاماتی ندارد.

به‌طور کلی، هر دوی این استانداردها در زمینه مربوط به خودشان بسیار مهم هستند، و برای بهبود عملکرد، به سازمان‌ها کمک می‌کنند.

در عین حال، توجه به تفاوت ایزو ۹۰۰۱ با ایزو ۲۲۰۰۰ برای اطمینان از استفاده استاندارد مناسب در زمینه خاص فعالیت سازمان مربوطه مهم است.

 

جمع‌بندی

ایزو ۹۰۰۱ برای همه سازمان‌ها قابل‌اجراست، اما ایزو ۲۲۰۰۰ فقط روی صنایع غذایی تمرکز دارد. ایزو ۹۰۰۱ به مدیریت کیفیت می‌پردازد، اما ایزو ۲۲۰۰۰ مدیریت ایمنی مواد غذایی را پوشش می‌دهد. الزامات اسناد و نگهداری سوابق هم بین این دو استاندارد متفاوت است.

به تفاوت ایزو ۹۰۰۱ با ایزو ۲۲۰۰۰ اشاره کردیم، اما با همه تفاوت‌هایی که این دو استاندارد بین‌المللی دارند، برای اجرای هر دو و دریافت گواهینامه ایزو می‌توانید به یک شرکت مراجعه کنید.

شرکت بهمدام سال‌ها تجربه خود در اجرای سیستم‌های مدیریت کیفیت، و همین‌طور سیستم‌های مدیریت بهداشت مواد غذایی را در اختیار سازمان‌های معتبر ایرانی گذاشته تا حضور موفق‌تری در عرصه‌های بین‌المللی داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ یا اجرای ایزو ۲۲۰۰۰ در شرکت یا سازمان خود، حتما با کارشناس‌های بهمدام مشورت کنید.

 

منابع:
qse-academy.com