مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت که تابه‌حال نمی‌دانستید!

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/06/05
a7a1175b-840b-4472-a307-d4d340b37549.jpg
  • 140

وقتی کسب‌وکاری قوانین و استانداردهای ایمنی و بهداشت را رعایت می‌کند، کم‌کم متوجه افزایش روحیه و اعتمادبه‌نفس کارکنان خود می‌شود. این بهبود هم به‌نوبه خود افزایش بهره‌وری و و رشد سازمان را به‌دنبال خواهد داشت. البته این‌ها، همه مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت نیستند! اگر می‌خواهید درباره سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی و ده مزیت جذاب آن برای سازمان خود بیشتر بدانید، این مقاله را بادقت و تا انتها مطالعه کنید.

مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت چه هستند؟

بنابر آماری که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۴۰۰ خورشیدی ارائه داد «هر سال حدود ۱۳هزار حادثه ناشی از کار در ایران رخ می‌دهد که متأسفانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ موردشان به فوت منجر می‌شوند».
کارگران زیادی به‌دلیل حوادث محل کار، مجروح یا ازکارافتاده شده‌اند. به همین خاطر، شرکت‌ها در هر اندازه و حوزه‌ای که فعالیت می‌کنند، باید خطرات محیط کارشان را کاهش داده، و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و قدرتمندی ایجاد کنند.
اگر شرکت یا سازمان شما هم متعهد به ایمنی محل کار است، حتما با سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی (Occupational Health and Safety management system) که به‌اختصار OHS هم نامیده می‌شود، آشنایی دارید.
شاید هم هنوز اقدامی برای اجرایش نکرده‌اید، و پیش از هر چیز، می‌خواهید با مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت آشنا شوید.
در ادامه، مهم‌ترین مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت را با شما در میان می‌گذاریم، و نشان می‌دهیم این سیستم چگونه می‌تواند سازمان شما را در مدیریت خطرات محیط کار برای سلامت و ایمنی کارکنان یاری کند.
 

پیشنهاد دوره آموزشی: آموزش الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ISO 45001:۲۰۱۸

۱. عملکرد در زمینه سلامت و ایمنی را بهبود می‌بخشد

مسلما اتخاذ رویکردی سیستماتیک برای مدیریت سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی و اجرای قوانین و استانداردهای ایمنی و بهداشت در محیط کار، مدیریت کلی کسب‌وکار را هم آسان‌تر می‌کند.
مهم‌ترین دلیل این است که همه کارمندان سازمان، درک روشنی از چگونگی رسیدگی به فعالیت‌های کلیدی خواهند داشت؛ خواه این فعالیت، گزارش حادثه، و خواه پاسخ به مسئله یا حل مشکل باشد.
وقتی همه کارکنان یک مجموعه، آگاهی مناسبی از پروتکل‌ها داشته باشند، و همگی از رویکرد مشخص و هماهنگی پیروی کنند، عملکرد سازمان در حوزه سلامت و ایمنی بهبود خواهد یافت.
اجرای سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی مناسب، باعث می‌شود سازمان شما نمای روشنی از فعالیت‌های مرتبط با ایمنی و بهداشت محیط کار داشته باشد.
در واقع مدیریت چنین سازمانی، سوابق واضحی از حوادثی که اتفاق افتاده، و چگونگی و کیفیت واکنش به آن‌ها و اقدامات بعدی، خواهد داشت.


۲. هزینه‌های مربوط به حوادث محیط کار را کاهش می‌دهد | مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت

اگر سازمان شما در حال حاضر سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی ندارد، برای رفع مشکلات و تصحیح اشتباهات در آینده، باید هزینه هنگفتی بپردازید.
شرکت‌ها و سازمان‌هایی که قوانین و استانداردهای ایمنی و بهداشت را رعایت نکرده و سیستمی برای نظارت بر حوادث و پیشگیری ندارند، در واقع هیچ فرمول کارسازی برای کاهش خطرات محیط کارشان بلند نیستند.
در چنین سازمانی، هربار که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، همه جنبه‌ها و سطوح کسب‌وکار در معرض عواقب آن حادثه قرار می‌گیرند. برای نمونه:
  • ادعای غرامت فرد آسیب‌دیده، باعث بالارفتن حق بیمه شده؛
  • و هزینه استخدام کارمندی برای پرکردن موقتی جای نیروی کار آسیب‌دیده هم اضافه می‌شود!
البته هزینه‌های غیرمستقیم حوادث، سنگین‌تر از هزینه‌های مستقیم آن هستند. برای نمونه، هربار حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، روحیه سایر کارکنان شرکت هم تضعیف می‌شود. این در حالی است که نیروی کار هر شرکتی، بزرگ‌ترین دارایی‌اش به حساب می‌آید.
وقتی کارگران و کارمندان یک مجموعه احساس می‌کنند که کارفرما، قوانین و استانداردهای ایمنی و بهداشت را جدی نمی‌گیرد، علاقه و شوق لازم برای انجام کار در آن‌ها از بین می‌رود.
همین مسئله، ضربه بزرگی به بهره‌وری است. مطالعات مختلف نشان داده‌اند بهره‌وری در محیط‌های کاری با کارمندانی که روحیه پایینی دارند، به‌شدت کاهش می‌یابد.
یکی از مهم‌ترین مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت این است که به کاهش احتمال وقوع حوادث و سوانح در محیط کار کمک کرده، و این به‌نوبه خود، هزینه‌های سازمانی برای مقابله با آن‌ها را کاهش می‌دهد.

 

 

۳. روابط بین کارکنان و مدیریت ارشد را بهبود می‌دهد

سومین مورد از مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت این است که رضایت کارکنان از محیط کار را افزایش داده، و در نتیجه به بهبود روابط بین آن‌ها کمک می‌کند.
بعضی سازمان‌ها که دنبال بهانه‌ای برای اجرا نکردن قوانین و استانداردهای ایمنی و بهداشت هستند، تصور می‌کنند کارکنان متوجه این قضیه نمی‌شوند، اما این‌طور نیست! مسلما کارمندان متوجه می‌شوند که مدیران ارشد سازمان، به سلامت و ایمنی آن‌ها اهمیت می‌دهند یا نه.
حتی بعضی کارکنان در سازمان‌هایی که سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی ندارند، به‌طور عمدی مرتکب رفتارهای ناایمن می‌شوند! بدون فرهنگ ایمنی قدرتمند، ممکن است کارمندی، ایمنی خود یا دیگران را در معرض خطر قرار بدهد.
همه این‌ها زمانی تغییر می‌کنند که کسب‌وکارها روی سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی سرمایه‌گذاری کنند و برایش اهمیت قائل شوند.
واقعیت این است که در چنین محیطی، کارمندان احساس راحتی و امنیت بیشتری می‌کنند، چون مجموعه‌ای از قوانین و استانداردهای ایمنی و بهداشت را در اختیار دارند که به عملکرد بهترشان کمک می‌کند. بنابراین اعتمادبه‌نفس بیشتری هم دارند و روحیه‌شان بالاتر می‌رود.
 

۴. کیفیت کلی کسب‌وکار را بالا می‌برد | مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت

اجرای سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی یکی از بهترین و مقرون به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای بهبود کارایی کسب‌وکارهاست.

سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی به مدیریت ارشد سازمان کمک می‌کند به اهداف زیر دست پیدا کند:
  • تعداد روزهای مرخصی به‌خاطر بیماری کارکنان را کاهش بدهد؛
  • تعداد کارگران موقتی را که باید استخدام شوند، کاهش بدهد؛
  • هزینه آموزش برای کارکنان جدید و موقت را کاهش بدهد؛
  • روحیه و در نتیجه بهره‌وری کارکنان را افزایش بدهد؛
  • نرخ حفظ کارکنان سازمان را بهبود ببخشد؛
  • و حق بیمه کمتری بپردازد.

در واقع، رعایت قوانین و استانداردهای ایمنی و بهداشت در محیط کار، باعث کاهش هزینه‌های سازمانی از جنبه‌های مختلف می‌شود.
با کاهش خطر، میزان آسیب و تصادف کمتری پیش می‌آید. این امر به کاهش هزینه استخدام و آموزش کارکنان موقت، و تعویض یا تعمیر اموال و تجهیزات آسیب‌دیده کمک می‌کند.
وقتی تعداد حوادث محل کار کاهش می‌یابد، هزینه بررسی حوادث هم کم می‌شود. بنابراین از تأخیرهای برنامه‌ریزی‌شده هم تا حد زیادی جلوگیری می‌شود.
خلاصه آنکه اجرای سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی در سازمان، یکی از سودآورترین گام‌هایی است که برای بهره‌وری بلندمدت می‌توان برداشت.

۵. وجهه سازمان را بهتر می‌کند

حوادث و آسیب‌های جدی مرتبط با سلامت عمومی در سازمان‌های مدرن، می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به وجهه عمومی آن‌ها وارد کنند.
وقتی پای ایجاد جذابیت برای برند و جلب مشتری‌های جدید به میان می‌آید، هیچ سازمانی دوست ندارد تصویر عمومی‌اش به‌خاطر فلان حادثه کاری مخدوش شود.
واقعیت این است که مصرف‌کننده‌ها، به شرکت‌هایی که سلامت و ایمنی کارکنان خود را جدی نمی‌گیرند، اعتماد چندانی ندارند.
به همین خاطر است که استفاده از سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی در هر کسب‌وکاری، اقدام احتیاطی معقولی به شمار می‌رود.
در واقع با این کار به کارمندان نشان می‌دهیم که برای حقوق آن‌ها، و برای داشتن محیط کار ایمن و سالم ارزش قائل هستیم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم.
همین مورد ساده از مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت می‌تواند وجهه عمومی کسب‌وکار را به‌مرور زمان تقویت کرده، و استراتژی برد-بردی برای همه ذی‌نفع‌ها باشد.
 
 

۶. حق بیمه را کاهش می‌دهد | مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت

وقتی کسب‌وکارها می‌خواهند سراغ سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی بروند، یکی از اولین پرسش‌هایشان، هزینه اجرای سیستم است.
البته که هزینه بسیار مهم است، اما در عین حال باید بدانیم که یکی از مهم‌ترین مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت این است که هزینه‌هایش را با صرفه‌جویی جبران می‌کند.
پیش‌تر درباره راه‌های مختلف صرفه‌جویی در هزینه‌های سازمان، مانند کاهش هزینه جابه‌جایی کارکنان، کاهش هزینه‌های استخدام و آموزش، و کاهش هزینه بررسی حوادث صحبت کردیم. اما یکی از راه‌های صرفه‌جویی که بیشتر اوقات نادیده گرفته می‌شود، پرداخت حق بیمه کمتر است.
مسلما بیمه‌کردن کارکنان و پرداخت حق بیمه برای کسب‌وکارها اجباری است، اما اگر نشان دهید که خطرات موجود در محیط کار را به‌شکل مؤثری کنترل می‌کنید، بعضی شرکت‌های بیمه، حق بیمه کمتری دریافت می‌کنند.

۷. دسترسی به تسهیلات بانکی را راحت‌تر می‌کند

همه ما به‌خوبی می‌دانیم که دریافت تسهیلات از مؤسسه‌های مالی، بانک‌ها و سرمایه‌گذارها، هرگز کار آسانی نبوده، به‌ویژه با شرایط چالش‌برانگیز اقتصادی که ما در کشورمان داریم.
اما اجرای مؤثر سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی گام مهمی برای اثبات مدیریت درست و متعهدانه سازمان به سرمایه‌گذارهای بالقوه است.
شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند بانک‌ها و سرمایه‌گذارها، تمایل بیشتری به تأمین مالی کسب‌وکارهایی دارند که به‌خوبی مدیریت می‌شوند.
با قوانین و استانداردهای ایمنی و بهداشت و در نتیجه کاهش حوادث و صدمات محیط کار، شانس هر شرکتی برای جذب سرمایه‌گذارهای جدید و دریافت تسهیلات بانکی افزایش می‌یابد.
 

۸. انطباق با مقررات را افزایش می‌دهد | مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت

اگر فقط یک عبارت وجود داشته باشد که در دل خیلی از صاحبان کسب‌وکار ترس بیندازد، احتمالا این است: «تطابق با مقررات»! چون مقررات کسب‌وکار مدام سخت‌تر می‌شوند، و جریمه آن‌هایی که رعایت نمی‌کنند هم شدیدتر می‌شود.
شما هم اگر سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی را اجرا نکرده و قوانین و استانداردهای ایمنی و بهداشت را رعایت نمی‌کنید، به احتمال زیاد تخلف‌های زیادی مرتکب می‌شوید که بیشترشان هم به‌خاطر سهل‌انگاری و خطای انسانی هستند.
سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی به همه کارکنان سازمان کمک می‌کند تا از الزامات قانونی فعلی آگاه شوند. همین مسئله، انطباق با مقررات در کسب‌وکارتان را بهبود بخشیده، و ریسک جریمه را کاهش می‌دهد.
 

۹. اعتمادبه‌نفس کارکنان را زیاد می‌کند

سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی تضمین می‌کند که کارکنان در برابر طیف وسیعی از تهدیدات و مشکلات بهداشتی در محیط کار محافظت می‌شوند.
از رایج‌ترین ریسک‌ها و مشکلات این‌چنینی در محل کار، می‌توان به این موارد اشاره کرد:
  • سقوط
  • صدمات جرحی
  • آسیب بر اثر فشار مکرر
  • آسیب بر اثر ارتعاش‌ها و سروصدا
  • بیماری‌های پوستی و بسیاری از مشکلات دیگر.
وقتی کارمندان احساس امنیت در محل کار دارند، اعتمادبه‌نفس‌شان هم افزایش پیدا می‌کند. همین مسئله ساده، به افزایش نرخ حفظ کارمندان و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.
 

۱۰. مسئولیت‌پذیری شرکتی و اجتماعی را تقویت می‌کند | مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت

اجرای سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی قدرتمند، بخش مهمی از جذابیت برندها برای مصرف‌کننده‌هاست.
جالب است بدانید در یک نظرسنجی، بیش از ۵۷درصد شرکت‌کننده‌ها عقیده داشتند کسب‌وکارها باید تضمین کنند که برای انجام کارشان، به روش‌های مضر، مانند کار اجباری، متوسل نمی‌شوند.
این دقیقا از مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت است؛ چون رهبر سازمان با اجرای قدرتمند چنین سیستم‌ها نشان می‌دهد که برای رفاه جسمی، روانی و اجتماعی کارکنان خود ارزش قائل است.
اگر با خواندن این مقاله و آگاهی از مزیت‌های اجرای سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی در کسب‌وکارتان، تمایل پیدا کردید سراغ این سیستم بروید، توصیه می‌کنیم از بهترین‌ها کمک بگیرید!
شرکت بهمدام سال‌هاست در زمینه اجرای سیستم‌های مدیریتی به شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی و بین‌المللی کمک می‌کند. این شرکت با بهره‌مندی از کارشناس‌های مجرب، همه توان خود را به کار می‌گیرد تا خیال شما آسوده باشد!

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با مزایای اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت برای کسب‌وکارها آشنا کردیم. حالا نوبت شماست! به‌نظر شما، کدام‌یک از این ده مزیت، برای شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی مهم‌تر هستند؟ آیا تجربه‌ای از اجرای سیستم‌های مدیریت ایمنی، انرژی، کیفیت یا محیط زیست در کسب‌وکارتان دارید؟ لطفا نظرتان را پایین همین صفحه، با ما و سایر خواننده‌های این مقاله در میان بگذارید.

منابع :
beakon.com.au
isna.ir