آیا می‌دانید مزایای ایزو ۴۵۰۰۱ چه هستند؟ + ۱۰ مزیت جذاب و ۵ عیب قابل‌توجه!

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/07/19
5491d65c-f48b-41ca-a208-7251a543ad75.jpg
  • 0

مزایای ایزو ۴۵۰۰۱ آن‌قدر زیاد هستند که هر کسی را قانع به اجرای آن می‌کنند. شما هم اگر می‌خواهید مدیریت ارشد سازمان خود را برای اجرای ایزو ۴۵۰۰۱ متقاعد کنید، ولی در توجیه این سیستم مشکل دارید، این مقاله برای شماست! در این مقاله بلاگ بهمدام، به مزایا و معایب ایزو ۴۵۰۰۱ برای کسب‌وکارها می‌پردازیم تا با دید بازتری آن را در سازمان خودتان مطرح کنید.

پیشنهاد دوره آموزشی: دوره آموزشی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ISO 45001

مزایای ایزو ۴۵۰۰۱ برای کسب‌وکارها چه هستند؟

گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ استاندارد جدید ایزو برای سلامتی و ایمنی کارگران و کارمندان در سرتاسر دنیاست. حالا شاید بپرسید این استاندارد پیش از آنکه ضروری باشد، اصلا چه فایده‌ای برای شرکت یا سازمان شما دارد؟ مزایا و معایب ایزو ۴۵۰۰۱ چه هستند؟

مزایای اجرای ایزو ۴۵۰۰۱ این است که فرایندهای تولیدی یا خدماتی کسب‌وکارتان را اصلاح می‌کنید؛ محیط کارتان را به مکانی شادتر و امن‌تر تبدیل می‌کنید؛ و فرصت فوق‌العاده‌ای برای جذب مشتریان بیشتر به دست می‌آورید.

در این مقاله بهمدام، ابتدا سراغ مزایای ایزو ۴۵۰۰۱ می‌رویم و ده مزیت جذاب آن برای کسب‌وکارها را بررسی می‌کنیم.

 

۱. مزایای ایزو ۴۵۰۰۱ هر کسب‌وکاری را به پیشگام صنعت خودش تبدیل می‌کند

شرکت یا سازمانی که این استاندارد بین‌المللی را اجرا می‌کند، از پیشرفته‌ترین استانداردهای امنیتی و رفاهی موجود بهره می‌گیرد تا به درجات بالای اعتبار در سطح بین‌المللی برسد.

 

۲. سازمانی که ایزو ۴۵۰۰۱ دارد، اعتماد همه را جلب می‌کند

با اجرای ایزو ۴۵۰۰۱ و رعایت الزامات، و پیگیری بهبودهای بعدی، در واقع نشان می‌دهید به‌طور مؤثر و بی‌وقفه‌ای مشغول خدمات‌رسانی بهتر هستید.

صراحت و پیشبرد تعهدات شرکتی، بر چگونگی دید مردم، کارمندان و کارگران فعلی و آتی، و همین‌طور مشتری‌های بالقوه کسب‌وکارتان تأثیر می‌گذارد.

همه این‌ها باعث می‌شود دیگران اعتماد بیشتری به شما پیدا کنند و کسب‌وکارتان را از نظر اجتماعی مسئول رفاه کارکنانش بدانند.

 

۳. ثبات اجرای ایزو ۴۵۰۰۱ دلالت بر اثربخشی دارد

استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ باعث می‌شود شرکت‌ها و سازمان‌ها بهترین عملکرد را داشته باشند. داشتن استاندارد مستحکم و ثابت، دلالت بر این دارد که فرایندهای مؤثری در کسب‌وکارتان دارید.

 

۴. از مزایای ایزو ۴۵۰۰۱ اینکه هزینه‌های بیمه را کاهش می‌دهد

اجرای موفقیت‌آمیز گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱، باعث کاهش هزینه‌های حفاظتی در محیط کار می‌شود، چون نشان می‌دهد شرکت پایداری لازم را در نظارت و اطمینان از کارگران و کارکنانش دارد.

بیشتر بخوانید: همه آنچه درباره ایزو ۴۵۰۰۱ باید بدانید

۵. ایمنی فردی را هم مانند ایمنی سازمانی بهبود می‌بخشد

گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ مورد توجه گسترده شبکه کسب‌وکارهای جهان قرار گرفته، چون به رفاه فردی و ریسک‌های شخصی در فرایندها توجه دارد. این به سلامت روانی و همین‌طور سلامت جسمانی کارکنان در محیط کار مربوط می‌شود.

 

۶. ایزو ۴۵۰۰۱ نظارت سطح بالا را مؤثرتر می‌کند

یکی دیگر از مزایای ایزو ۴۵۰۰۱ این است که تضمین می‌کند تعهد و مالکیت آن با مدیریت ارشد و سطح بالاست. با مدیریت در چنین سطحی، رفاه و امنیت کارکنان به‌طور مداوم بهبود می‌یابد.

 

7. از مزایای ایزو ۴۵۰۰۱ اینکه ارزیابی ریسک را ممکن می‌سازد

واقعی‌سازی گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ به کسب‌وکارتان کمک می‌کند تا ریسک‌ها را پیش از آنکه لازم به واکنش شود، شناسایی کرده و از بین ببرید.

حسابرسی داخلی این استاندارد، چهارچوب هشداری را ارائه می‌دهد تا به شرکت یا سازمان در تشخیص ریسک‌های سر راه رفاه و امنیت کارکنان، کمک کند.

 

۸. این استاندارد بین‌المللی به بازگشت سرمایه کمک می‌کند

راه‌های زیادی برای بازگشت سرمایه (ROI) با اجرای مؤثر ایزو ۴۵۰۰۱ وجود دارند. با پیاده‌سازی این استاندارد بین‌المللی، پیش از هر چیز، اثربخشی کارکنان بهبود می‌یابد، و بعد هم آسیب‌های محیط کار کاهش می‌یابد.

این بدان معناست که سطح سودآوری کسب‌وکار شما، بدون توجه به نگاه ویژه‌ای که دارید، می‌تواند بهبود پیدا کند. این بهبود کارایی و رفاه عمومی کارگران، بر هزینه‌های مربوط به ایمنی و سلامت تأثیر مثبتی می‌گذارد.

 

۹. تمرکز شغلی را افزایش می‌دهد

نکته قابل‌توجه اینکه در بیشتر کسب‌وکارها، بیش از آنکه تمرکز روی مدیریت کیفی چهارچوب‌ها و فرایندهای کاری باشد، روی سلامت جسمی و روانی است.

این عامل مهمی است و باید درک درستی از آن داشته باشید. از مزایای اجرای ایزو ۴۵۰۰۱ این است که اراده و عزم کارکنان را بهبود بخشیده، و بر جابه‌جایی آن‌ها و هزینه‌های بعدی تأثیر می‌گذارد.

 

۱۰. از مزایای ایزو ۴۵۰۰۱ اینکه ریسک‌ها و فرصت‌ها را مدیریت می‌کند

اسس ۱۸۰۰۱ (OHSAS 18001) و استانداردهای قدیمی مانند آن، ریسک‌های کسب‌وکار را مدیریت می‌کردند، اما ایزو ۴۵۰۰۱ هم برای ریسک‌ها و هم برای فرصت‌های موجود برنامه دارد.

مزایای اجرای ایزو ۴۵۰۰۱ بیشتر از آن چیزی هستند که تصورش را می‌کنید. این چهارچوب مدیریتی درجه‌یک، ریسک‌های شغلی را کاهش داده، و فرایندها را طوری مدیریت می‌کند که کارکنان سازمان، با خیال راحت بتوانند فعالیت کنند.

 

معایب اجرای ایزو ۴۵۰۰۱ برای سازمان‌ها چه هستند؟

همه کسب‌وکارها، در هر بخش و صنعتی که فعال باشند، می‌تواند از مزایای ایزو ۴۵۰۰۱ بهره‌مند شود. اما اگر بخواهیم صادق باشیم، این استاندارد معایبی هم دارد که باعث می‌شوند بعضی‌ها از آن دوری کنند.

در این بخش از مقاله مزایا و معایب ایزو ۴۵۰۰۱ به چند عیب آن هم اشاره می‌کنیم.

 

۱. فرایند صدور ایزو ۴۵۰۰۱ کمی پیچیده است

این استاندارد بین‌المللی الزاماتی دارد که پیش از واجد شرایط شدن سازمان، باید بررسی و برآورده شوند. درک این الزامات گاهی اوقات پیچیده است؛ به‌ویژه برای سازمان‌هایی که هنوز سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی مناسبی ندارند.

 

۲. صدور ایزو ۴۵۰۰۱ برای شرکت‌های کوچک، هزینه‌بر است

شرکت‌های کوچک بیشتر اوقات منابع لازم برای دریافت گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ را ندارند. بنابراین سازمان‌های بزرگ مزیت رقابتی دارند.

کسب‌وکارهای بزرگ، به‌راحتی می‌توانند از پس هزینه‌های صدور گواهینامه بربیایند و با همین دستاورد، بازاریابی موفقیت‌آمیزتری هم دارند.

اینجاست که بعضی شرکت‌های کوچک که قادر به دریافت گواهینامه نیستند، مشتری‌هایشان را از دست می‌دهند، چون آن‌ها دنبال کسب‌وکارهایی هستند که از مزایای ایزو ۴۵۰۰۱ بهره‌مند شده‌اند.

 

۳. صدور استانداردهای بین‌المللی زمان زیادی می‌خواهد

فرایند اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی طبق استانداردهای ایزو ۴۵۰۰۱، به‌ویژه برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ ممکن است زمان زیادی ببرد.

گاهی اوقات اجرای چنین سیستم‌هایی در کسب‌وکارهای بزرگ تا چند سال طول می‌کشد! البته شرکت‌های کوچک‌تر، به‌طور معمول طی شش ماه تا یک سال به نتیجه دلخواه می‌رسند.

بعضی سازمان‌ها هم طی مدت کوتاهی بعد از پیاده‌سازی سیستم، اعلام می‌کنند هیچ نتیجه مشخصی از صدور گواهینامه نگرفته‌اند!

مسئله اینجاست که استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ برای کمک به بهبود کسب‌وکارها در بلندمدت طراحی شده، بنابراین به احتمال زیاد طی کوتاه‌مدت نتیجه قابل‌توجهی نخواهد داشت.

 

۴. اجرای ایزو ۴۵۰۰۱ تلاش زیادی می‌خواهد

از رهبری سازمان تا کارمندانی که در پایین‌ترین سطوح شرکت یا سازمان هستند، باید تلاش زیادی برای اجرای مؤثر استانداردهای بین‌المللی و حفظ آن داشته باشند.

یکپارچه‌سازی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی طبق الزامات ایزو ۴۵۰۰۱ با سایر فرایندهای جاری سازمان، زحمت زیادی دارد و تلاش فراوانی می‌خواهد.

از دیگر معایب اجرای ایزو ۴۵۰۰۱ اینکه به مستندات زیادی نیاز دارد. بنابراین بعضی سازمان‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که چنین تجربه‌ای نداشته‌اند، عقیده دارند فرایند مستندسازی و ثبت اطلاعات آن خیلی بوروکراتیک است.

 

۵. اخذ گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ مسئولیت‌پذیری بالایی لازم دارد

اطمینان از مطابقت عملیات سازمانی و فرایندهای جاری با استانداردهای ایزو ۴۵۰۰۱ و رویه‌های سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، برعهده کارکنان سازمان است.

اگر آن‌ها به این امر توجهی نداشته باشند، کسب‌وکارشان شرایط لازم را به دست نمی‌آورد و نمی‌تواند در نهایت گواهینامه موردنظرشان را دریافت کند.

نکته بسیار مهمی که ممکن است نه‌تنها روی اجرای ایزو ۴۵۰۰۱، بلکه روی سایر فرایندهای کسب‌وکار هم اثر منفی بگذارد، استرس ناشی از مسئولیت زیاد روی دوش کارمندان است.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به مزایا و معایب ایزو ۴۵۰۰۱ برای سازمان‌ها پرداختیم؛ و به‌طور مشخص ۱۰ مزیت و ۵ عیب این استاندارد بین‌المللی را برای شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک تا بزرگ بررسی کردیم. حالا نوبت شماست. آیا از مزایای ایزو ۴۵۰۰۱ چیزی در ذهن دارید که در این مقاله بیان نشده باشد؟ اگر پرسشی هم درباره اجرای این ایزو و سایر استانداردهای بین‌المللی دارید، زیر همین مقاله، با کارشناس‌های شرکت بهمدام در میان بگذارید.

 

منابع:

isocertificationindia.home.blog

perillon.com

specialties.bayt.com