مزایای سیستم مدیریت انرژی که باید بدانید + ۶ مزیت درجه‌یک

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/06/18
a441a7b9-7c7d-4ed5-aa3c-5dbe0aa2a465.jpg
  • 30

اپراتورهای شبکه برق سازمان‌ها، برای کنترل و بهینه‌سازی مصرف انرژی دستگاه‌های تهویه مطبوع، روشنایی، فن‌ها، پمپ‌ها و سایر وسائل مصرف‌کننده انرژی در ساختمان‌های بزرگ از سیستم مدیریت انرژی استفاده می‌کنند. البته کنترل و بهینه‌سازی، تنها مزایای سیستم مدیریت انرژی نیستند! در این مقاله، نگاهی به شش مزیت سیستم مدیریت انرژی می‌اندازیم که شما را هم به فکر استفاده از این سیستم‌های درجه‌یک و کارآمد می‌اندازند.

اهمیت سیستم مدیریت انرژی در چیست؟

سیستم مدیریت انرژی، فناوری مبتنی بر کامپیوتری است که اپراتورهای شبکه برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات درباره وضعیت شبکه، عملیات کنترل، فرایندهای مختلف و بهبود عملکرد نیروگاه‌ها و سیستم‌های انتقال نیرو استفاده می‌کنند.
این سیستم جامع از چندین سیستم دیجیتال مختلف، مانند سیستم سرپرستی و گردآوری داده یا اسکادا (SCADA) و سیستم مدیریت توزیع پیشرفته یا آدمز (ADMS) برای مدیریت تولید انرژی و انتقال نیرو تشکیل شده است.
بیشتر اوقات، شرکت‌ها و گروه‌های تولیدی و تجاری که مالکیت خصوصی دارند، از سیستم‌های مدیریت انرژی در ساختمان‌هایشان استفاده می‌کنند.
این شرکت‌ها از سنسورهای پیشرفته و ویژگی‌های نظارتی و کنترلی برای اندازه‌گیری بار موردنیاز و مقدار انرژی تولیدشده و مصرف‌شده بهره می‌برند.
متعاقب این فرایند، مسئولان و ناظران سیستم‌های مدیریت انرژی در سازمان، برای مصرف بهینه و کاهش مصرف و هزینه‌های مربوطه، برنامه‌ریزی این سیستم‌ها را انجام می‌دهند.

پیشنهاد دوره آموزشی : آشنایی با استاندارد ISO 50001 در زمینه مدیریت انرژی

مزایای سیستم مدیریت انرژی چیست؟

سیستم مدیریت انرژی، به‌طور معمول توسط اپراتورهای شبکه برق در ساختمان‌های بزرگی مانند بیمارستان‌ها و مدارس استفاده می‌شود.
آن‌ها با استفاده از سیستم‌های مذکور، مصرف انرژی دستگاه‌های تهویه مطبوع، فن‌ها، پمپ‌ها، روشنایی و سایر وسائل را کنترل کرده و آن‌ها را بهینه می‌کنند.
از آنجایی که هزینه تولید و مصرف انرژی در ایران مدام در حال افزایش است، صاحبان ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ، باید کارایی زیرساخت‌هایشان را بهبود ببخشند تا اثرات زیست‌محیطی را به حداقل رسانده و در عین حال، هزینه‌هایشان را هم کاهش بدهند.
یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای این مسئله، استفاده از مزایای سیستم مدیریت انرژی است. چنین سیستم‌هایی مالکان ساختمان‌های بزرگ را قادر می‌سازند مصرف انرژی ساختمانشان را ردیابی، نظارت و مدیریت کنند.
بسیاری از کسب‌وکارها و صنایع در سرتاسر جهان در تلاش هستند تا ردپای کربنی خود را تا جای ممکن کاهش بدهند، چون موضوع تداوم کاهش انرژی و گرم‌شدن کره زمین، تقریبا همه ارکان جامعه جهانی را درگیر کرده است.
نکته دیگر اینکه در حالی که شرکت‌ها و سازمان‌ها نسبت به تأثیرات زیست‌محیطی خود آگاه‌تر می‌شوند، انتشار گازهای گلخانه‌ای هم در حال افزایش است.
بنابراین استفاده بیشتر از منابع انرژی تجدیدپذیر، برای شرکت‌ها ضروری است تا به اهداف انرژی جمعی جهانی خود برسند؛ به این امید که در آینده نزدیک، کربن خنثی یا حتی کربن منفی شوند.
در ادامه نگاهی به شش مورد از مزایای سیستم مدیریت انرژی می‌اندازیم که شما را ترغیب به استفاده از آن‌ها در شرکت یا سازمانتان می‌کنند.

۱. کاهش هزینه، اولین مزیت سیستم مدیریت انرژی

یکی از مهم‌ترین مزایای سیستم مدیریت انرژی برای سازمان‌ها، کاهش هزینه‌های عملیاتی، مانند گرمایش، سرمایش، روشنایی و تأمین آب است.
سیستم مدیریت انرژی، به ردیابی مداوم مصرف انرژی در دوره زمانی مشخص کمک می‌کند. این سیستم، داده‌ها را ذخیره می‌کند تا بتوانید به عملکرد تاریخی ساختمان خود در حوزه مصرف انرژی، دسترسی دائم داشته باشید.
اجرا و استفاده از سیستم مدیریت انرژی، این امکان را به شما می‌دهد که هزینه مصرف انرژی ساختمان در آینده را هم پیش‌بینی کنید.
از آنجایی که بسیاری از مشاغل فعال در صنایع مختلف، برای انطباق با پیامدهای هزینه ناشی از همه‌گیری کرونا تلاش زیادی به کار بسته‌اند، یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های عملیاتی فعلی، استفاده از سیستم مدیریت انرژی است.
طبق مطالعات انجام‌شده، اهمیت سیستم مدیریت انرژی در این است که به کسب‌وکارها فرصت می‌دهد در هزینه‌های دوره ۱۲ماهه خود، تا ۴۰درصد صرفه‌جویی کنند.

۲. اهمیت سیستم مدیریت انرژی در کاهش ردپای کربن

ردپای کربن ساختمان، در واقع مجموع گازهای گلخانه‌ای است که تولید شده و این میزان، به‌طور مستقیم با انرژی مصرف‌شده در ارتباط است.
وجود سیستمی برای اندازه‌گیری و کنترل مداوم این رقم، می‌تواند به مشخص‌کردن کاستی‌های موجود در سیستم انرژی کمک کرده و متعاقب آن، اثرات مخرب زیست‌محیطی را هم کاهش بدهد.
بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (International Energy Agency)، یا به‌اختصار IEA، صنایع ساختمانی مسئول حدود ۳۰درصد از مصرف جهانی انرژی و حدود ۴۰درصد از میزان انتشار کربن هستند.
مطالعات نشان می‌دهند به‌کارگیری استراتژی‌های مؤثر در کاهش انرژی و استفاده از مزایای سیستم مدیریت انرژی می‌تواند تا سال ۲۰۴۰ میلادی، انرژی مصرفی ساختمان‌ها را تا ۱۰درصد کاهش بدهد.
در همین راستا، بسیاری از دولت‌های سرتاسر جهان در حال بررسی چگونگی کاهش انتشار کربن هستند تا بتوانند در مسیر جامعه جهانی حرکت کنند.

۳. ایجاد رفاه و بهره‌وری بیشتر، از مزایای سیستم مدیریت انرژی

یکی دیگر از مزایای سیستم مدیریت انرژی در سازمان، توانایی کنترل همه جنبه‌های عملکردی انرژی در ساختمان‌های بزرگ است.
این توانایی کنترل مصرف، صاحبان ساختمان را قادر می‌سازد محیط کاری راحت‌تری با بهره‌وری بیشتر برای کارکنان خود ایجاد کنند.
طبق مطالعات منتشرشده، حدود ۶۰درصد کارکنان هر شرکت یا سازمان، از کنترل دما و روشنایی در محیط اداری ناراضی هستند، که همین نارضایتی باعث کاهش محسوس بهره‌وری می‌شود.
بر اساس این مطالعات، بیش از ۹۰درصد کارکنان شرکتی و سازمانی در دوره‌های ۱۲ماهه تحت‌تأثیر این وضعیت قرار گرفته‌اند.
سیستم مدیریت انرژی، با اجرای اقدامات کارآمد در حوزه تولید و مصرف انرژی، به کاهش ردپای کربن ساختمان کمک قابل‌توجهی می‌کند.
در سطح جهانی، با افزایش آگاهی مردم نسبت به محیط زیست، بهبود مدیریت انرژی ساختمان، روش بسیار خوبی برای بهبود رضایت کارکنان هم به حساب می‌آيد.

۴. بازگشت سرمایه، چهارمین مزیت سیستم مدیریت انرژی

بیشتر سیستم‌های مدیریت انرژی، ویژگی‌های داخلی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها دارند. برای نمونه، می‌توان به استفاده از توان کمتر هنگام اوج مصرف، ارائه برنامه‌های درآمدزا، و همین‌طور شناسایی نشتی احتمالی انرژی اشاره کرد.
این مزایای سیستم مدیریت انرژی به شما کمک می‌کنند علی‌رغم هزینه اولیه‌ای که برای نصب و اجرا باید بپردازید، خیلی زود متوجه بازگشت سرمایه شوید.
نکته مهم اینجاست که کسب‌وکارها و صاحبان ساختمان‌های بزرگ، سیستم‌هایی را پیاده‌سازی می‌کنند که برای نیازهای ویژه ساختمانشان سفارشی‌سازی شده تا بازگشت سرمایه را افزایش بدهند، چون هر ساختمانی، الزامات متفاوتی دارد.
برای نمونه، شاید ساختمان‌های مراقبت‌های بهداشتی، مانند بیمارستان‌ها، در دوره‌های زمانی مشخصی، به افزایش مصرف انرژی نیاز داشته باشند. اما ساختمان‌های آموزشی، مانند مدارس، در طول روز به انرژی بیشتر، و شب‌ها به انرژی کمتری نیاز دارند.

۵. بهبود تصویر عمومی برند، اهمیت سیستم مدیریت انرژی

اجرای سیستم مدیریت انرژی برای ساختمان‌ها و کسب‌وکارها، به بهبود تصویر عمومی برند نزد جامعه، سرمایه‌گذارهای بالقوه و سایر سهام‌داران کلیدی هم کمک می‌کند.
شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در سرتاسر جهان سعی می‌کنند فعالیت‌هایشان در راستای سازگاری با محیط زیست را برجسته کنند تا نظر عموم جامعه به آن‌ها جلب شود.
معرفی و استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت انرژی در جهت برجسته‌سازی فعالیت‌های دوستدار محیط زیست سازمان، نقطه خوبی برای شروع و استفاده از سایر مزایای سیستم مدیریت انرژی است.
صدالبته که ایجاد چنین تغییری، فقط برای سازمان‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ نیست. تعداد شرکت‌های کوچک و متوسطی هم که متوجه اهمیت سیستم مدیریت انرژی و اجرای روش‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستند، مدام افزایش می‌یابد.
امروزه عموم مردم به‌دنبال مشارکت با کسب‌وکارها و شرکت‌هایی هستند که سهم قابل‌توجهی در حفظ محیط زیست دارند و به آن اهمیت می‌دهند.
جالب است بدانید چنین کسب‌وکارهایی، در مقایسه با رقبای کم‌توجه به محیط زیست، رشد سالیانه ۱۵درصدی را تجربه می‌کنند که رقم قابل‌توجهی است!

۶. افزایش ارزش ساختمان، از مزایای سیستم مدیریت انرژی

اگر صاحب ملک و ساختمان کسب‌وکارتان هستید، به چشم‌انداز فروش آن ساختمان هم نگاهی داشته باشید. بالاخره روزی می‌رسد که می‌خواهید آن را بفروشید و افزایش ارزش ساختمان، جزو مهم‌ترین مزایای سیستم مدیریت انرژی است.
این مزیت سیستم مدیریت انرژی برای خانه‌ها و سازه‌های تجاری هم صدق می‌کند؛ چون هزینه‌های مصرف انرژی، و البته هزینه تعمیر ساختمان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
استاندارد بین‌المللی ایزو ۵۰۰۰۳ (ISO 50003) نسخه ۲۰۱۴، الزامات شرکت‌های ممیزی و صدور گواهینامه سیستم‌های مدیریت انرژی را عملی می‌کند تا به کسب‌وکارها در جهت اثربخشی عملیاتشان کمک کند.
این استاندارد به‌همراه ایزو ۱۷۰۲۱ (ISO 17021) نسخه ۲۰۱۱، انطباق الزامات شرکت‌های ممیزی و صدور گواهینامه مدیریت انرژی را ارزیابی می‌کند تا محدوده‌های فنی این شرکت‌ها را در اقدامات مؤثرشان یاری کند.
این استاندارد شامل الزامات طراحی و برنامه‌ریزی فرایند ممیزی، بررسی اولیه در محل، و تضمین دانش و آگاهی کسانی است که ممیزها را هدایت می‌کنند.
در نهایت اینکه، نصب سیستم مدیریت انرژی مزایای زیادی برای کسب‌وکار شما دارد. چه بخواهید هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهید و چه روی کاهش ردپای کربن از طریق صرفه‌جویی در انرژی تأکید داشته باشید، شرکت بهمدام با کادری مجرب، دارای سابقه درخشان در راه‌اندازی و اجرای سیستم‌های مدیریت کیفیت، می‌تواند شما را به ایدئال‌های سازمانتان برساند.

جمع‌بندی

نصب و اجرای سیستم مدیریت انرژی راه‌حل درجه‌یک و مقرون‌به‌صرفه‌ای برای برآوردن نیازهای سازمان‌ها در مصرف انرژی و در عین حال کاهش هزینه‌هاست. پیاده‌سازی این سیستم‌ها به ساختمان‌های بزرگ کمک می‌کند منبع انرژی مستمر و قابل‌اعتمادی داشته باشند.
در این مقاله، درباره مزایای سیستم مدیریت انرژی برایتان گفتیم. اما دوست داریم نظر شما را هم بدانیم. به نظر شما، اهمیت سیستم مدیریت انرژی در چیست؟ آیا هزینه اجرای این سیستم، برای کسب‌وکارها متوسط و کوچک هم مقرون‌به‌صرفه است؟

منابع :
lawlerconsulting.com
controlyourbuilding.com
linkedin.com
phoenixenergygroup.com