الزامات ایزو ۵۰۰۰۱ چه هستند؟ راهنمای کامل + الزامات جدید ایزو ۵۰۰۰۱

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/09/13
d3e277bd-b9ea-473e-a3da-c0f530bf532e.jpg
  • 0

آیا به فکر اجرای سیستم‌های مدیریت انرژی در سازمان خود افتاده‌اید؟ یا می‌خواهید بدانید این سیستم‌ها چه مزیتی برای سازمان شما دارند؟ استانداردهایی مانند ایزو ۵۰۰۰۱ نه‌تنها بهره‌وری انرژی را افزایش داده، و سودآوری به همراه دارند، بلکه اعتبار بین‌المللی هم به سازمان شما می‌دهند. در این مقاله بلاگ بهمدام اطلاعات مهمی درباره الزامات ایزو ۵۰۰۰۱ و اخذ این گواهینامه در اختیارتان قرار می‌دهیم.

 

ایزو ۵۰۰۰۱ چیست و چه کاربردی دارد؟

ایزو ۵۰۰۰۱ استاندارد بین‌المللی و معتبری است که البته اجرایش اختیاری است. این استاندارد برای شرکت‌ها و سازمان‌ها با هر اندازه‌ای اعمال می‌شود، و در واقع چهارچوبی برای مدیریت و بهبود مصرف انرژی فراهم می‌کند.

ایزو ۵۰۰۰۱ طوری طراحی شده که با سایر استانداردهای رایج، همچون ایزو ۱۴۰۰۱ برای سیستم‌های مدیریت زیست‌محیطی و ایزو ۹۰۰۱ برای سیستم‌های مدیریت کیفیت، هماهنگ و سازگار باشد.

بنابراین اگر سازمانی سیستم‌ها و فرایندهای مدیریت محیط زیست، کیفیت، ایمنی و بهداشت را از قبل داشته باشد، الزامات ایزو ۵۰۰۰۱ به‌خوبی با آن‌ها ادغام و اجرا می‌شوند.

ایزو ۵۰۰۰۱ ارزیابی و اولویت‌بندی اجرای فناوری‌های جدید در حوزه بهینه‌سازی، بهبود بهره‌وری، و مصرف انرژی را تسهیل می‌کند. در ضمن به ایجاد شفافیت و تسهیل ارتباطات در مدیریت منابع انرژی موردساتفاده در سازمان هم کمک می‌کند.

این استاندارد بین‌المللی، بهترین شیوه‌ها و رفتارهای مدیریت انرژی را ترویج کرده، و فرصتی برای ارتقای بهره‌وری انرژی در سرتاسر زنجیره تأمین فراهم می‌کند. بهبود مدیریت انرژی را در پروژه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هم تسهیل می‌کند.

نکته قابل‌توجه اینکه ایزو ۵۰۰۰۱ در جدیدترین نسخه‌اش که سال ۲۰۱۸ منتشر شد، قوی‌ترین چهارچوب را برای بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌های بخش‌های خصوصی و دولتی قرار می‌دهد.

اخذ گواهینامه ایزو ۵۰۰۰۱ تعهد سازمان را به بهبود مستمر در مدیریت انرژی نشان داده، و این فرصت را به آن‌ها می‌دهد تا با رعایت الزامات قانونی و نظارتی در صنایع مربوطه به خود، به‌عنوان پیشرو شناخته شوند.

خلاصه اینکه سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ایزو)، الزامات ایزو ۵۰۰۰۱ را طوری طراحی کرده، و در اختیار سازمان‌ها قرار داده، که اجرای درست و رعایت آن‌ها، تضمین می‌کند فرایندهای سازمان مربوطه، با قوانین بین‌المللی در این حوزه انطباق کامل دارند.

 

هدف از اجرای ایزو ۵۰۰۰۱ چیست؟

استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ چهارچوبی است که شرکت‌ها و سازمان‌ها با پایبندی به آن، می‌توانند جنبه‌های مختلف مدیریت مصرف انرژی، مانند تهیه و مصرف انرژی را به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی کنند.

سیستم مدیریت انرژی، ساختار و فرایندهای موردنیاز برای اجرای استراتژی‌هایی را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد تا بتوانند هزینه‌های تهیه و مصرف انرژی را در طول زمان کاهش بدهند.

ایزو ۵۰۰۰۱ در نسخه ۲۰۱۸ خود، که نسخه دوم و تجدیدنظرشده از این استاندارد در سال ۲۰۱۱ است، فرایندهای اجرا، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت انرژی را مشخص می‌کند.

هدف از اجرای الزامات ایزو ۵۰۰۰۱ توانمندسازی شرکت‌ها و سازمان‌ها در جهتی است که با رویکردی ساختاریافته، برای بهبود مستمر مصرف انرژی گام بردارند.

ایزو ۵۰۰۰۱ نسخه ۲۰۱۸ الزامات استفاده و مصرف انرژی را هم تعریف می‌کند، که شامل اندازه‌گیری، تعریف فرایند و مستندسازی است.

این استاندارد، روش‌های مؤثر تدارکاتی برای تجهیزات، سیستم‌ها، فرایندها و کارکنانی که در حوزه بهره‌وری انرژی فعال هستند هم تعریف می‌کند.

 

الزامات ایزو ۵۰۰۰۱ چه هستند؟

ایزو ۵۰۰۰۱ مبتنی بر مدل سیستم مدیریت بهبود مستمر است که برای سایر استانداردهای معروف، مانند ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ هم استفاده می‌شود.

این هماهنگی در ساختار، باعث می‌شود سازمان‌ها بتوانند سیستم مدیریت انرژی خود را با سیستم‌های مدیریت کیفیت و مدیریت زیست‌محیطی ادغام کرده، و نتیجه بهتری از تلاش‌هایشان بگیرند.

این‌ها مهم‌ترین الزامات ایزو ۵۰۰۰۱ هستند که سازمان‌ها باید رعایت کنند:

  • تدوین خط‌مشی و سیاستی برای استفاده کارآمدتر از انرژی
  • تعیین اهداف لازم برای اجرای آن خط‌مشی معین
  • استفاده از داده‌ها برای درک بهتر و تصمیم‌گیری درباره چگونگی مصرف انرژی
  • اندازه‌گیری نتایجی که در این روند به دست آمده
  • بررسی و ارزیابی چگونگی عملکرد این خط‌مشی
  • بهبود مداوم مدیریت انرژی در سازمان

 

اخذ گواهینامه ایزو ۵۰۰۰۱ چه مزایایی دارد؟

اخذ گواهینامه ایزو ۵۰۰۰۱ برای سیستم مدیریت انرژی، مزایای زیادی برای سازمان‌ها دارد. سیستم مدیریتی که با گواهینامه ایزو تأیید شده، نشان می‌دهد که این شرکت یا سازمان، برای کاهش ردپای زیست‌محیطی خود تلاش کرده، و به بهبود مدیریت زیست‌محیطی پایبند است.

اخذ گواهینامه ایزو ۵۰۰۰۱ و رعایت الزامات ایزو ۵۰۰۰۱ به این موارد هم کمک می‌کنند:

  • بهبود عملکرد در حوزه انرژی، از جمله بهره‌وری و مصرف انرژی
  • کاهش اثرات زیست‌محیطی، از جمله انتشار گازهای گلخانه‌ای، بدون تأثیر بر عملیات سازمانی، و افزایش هم‌زمان سودآوری سازمان
  • بهبود مستمر سیستم‌های مدیریت انرژی در شرکت یا سازمان مربوطه
  • اطمینان از درستی اندازه‌گیری، مستندسازی، گزارش‌دهی و ارزیابی مصرف انرژی
  • برقراری ارتباطات معتبر در بازارهای بین‌المللی، با تکیه بر تلاش‌های سازمان در حوزه حفظ و مصرف انرژی

 

جمع‌بندی

ایزو ۵۰۰۰۱ نسخه ۲۰۱۸ برای مدیریت و بهبود مصرف انرژی در سازمان‌هاست. شرکت‌ها و سازمان‌ها در هر اندازه‌ای که هستند، و در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنند، می‌توانند برای اخذ گواهینامه ایزو ۵۰۰۰۱ اقدام کنند.

شرکت بهمدام، با سال‌ها تجربه در حوزه اجرای ایزو ۵۰۰۰۱ و سایر استانداردهای معتبر بین‌المللی، مانند ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱، آماده است تا توان، دانش و تجربه کارشناس‌های خود را در اختیار سازمان‌های معتبر ایرانی بگذارد تا با رعایت درست الزامات ایزو ۵۰۰۰۱ بتوانند حضور قدرتمندی در عرصه بین‌المللی داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید!

 

منابع:

dnv.com

nqa.com

50001store.com

iso.org