اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ چقدر طول می‌کشد؟ + راهکاری برای دریافت سریع ایزو

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/07/23
e1db8d29-8f89-4245-8c82-8303851f62e0.jpg
  • 0

اگر با فرایندهای سازمانی آشنا باشید، حتما از ارزش گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ برای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، در پیشگیری از حوادث و بهبود ایمنی محل کار خبر دارید. منابع، زمان و برنامه‌ریزی قابل‌توجهی صرف استقرار چنین سیستم‌هایی می‌شود؛ و در این میان، این پرسش برای خیلی‌ها پیش می‌آید که اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ چقدر زمان می‌برد؟ آیا دریافت سریع ایزو هم امکان‌پذیر است؟ در این مقاله بلاگ بهمدام، پاسخ کاملی به این پرسش می‌دهیم.

 

اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ چه فایده‌ای دارد؟

استاندارد بین‌المللی ایزو ۴۵۰۰۱ چهارچوبی را فراهم می‌کند که از طریق آن می‌توان اهداف سازمان در حوزه ایمنی و بهداشت شغلی را به‌طور مؤثری مدیریت کرد. برای نمونه، نیاز کسانی که زنجیره‌های تأمین جهانی را مدیریت کرده و از آن‌ها استفاده می‌کنند، برآورده می‌کند.

همان‌طور که ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ راه‌حل‌های یک‌پارچه‌ای برای مسائل مربوط به مدیریت کیفیت و حفاظت از محیط زیست در بازار جهانی ارائه می‌کنند، ایزو ۴۵۰۰۱ هم راه‌حل‌هایی برای بهبود ایمنی کارکنان در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد.

بیایید در این مقاله بلاگ بهمدام، پیش از آنکه به مدت دریافت ایزو بپردازیم، نگاهی به فرایند اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ بیندازیم.

 

۱. درک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

اولین قدم در اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ و اجرای مؤثر آن یا هر استاندارد دیگری در این حوزه، درک هدف و چگونگی اجرای چنین سیستم‌هایی در شرکت یا سازمان است.

بعد هم باید زمانی را به آشنایی با الزامات ایزو ۴۵۰۰۱ اختصاص داد. این استاندارد بین‌المللی، یازده عامل موفقیت در اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را دربر دارد که شما را در اجرای موفقیت‌آمیز آن راهنمایی می‌کنند.

با داشتن آگاهی و دانش عمیق‌تر از سیستم‌های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، و ایزو ۴۵۰۰۱، می‌توانید روند تجاری قدرتمندی را حول این استاندارد در سازمانتان اجرا کنید.

با درک الزامات ایزو ۴۵۰۰۱، بینشی درباره تأثیر این استاندارد بر نتایج و اهداف نهایی شرکت به دست می‌آورید و می‌توانید آن را به مدیران اجرایی هم منتقل کنید.

پیشنهاد دوره آموزشی: دوره آموزشی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ISO 45001

۲. بررسی سیستم مدیریت ایمنی فعلی

برای درک اینکه چگونه ایزو ۴۵۰۰۱ در سیستم مدیریت ایمنی جای می‌گیرد، باید ابتدا استانداردها و سیستم‌های ایمنی فعلی را بررسی کنید.

برای مثال، بعضی سازمان‌ها از ایزو ۹۰۰۱ برای مدیریت کیفیت، و از ایزو ۱۴۰۰۱ برای مدیریت زیست‌محیطی بهره می‌برند، که هر دو زبان مشترکی با ایزو ۴۵۰۰۱ دارند.

پس اگر سازمان شما هم از استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ استفاده می‌کند، و با این رویکرد سیستم مدیریت آشناست، می‌توان انتقال فرایندها را به‌طور یک‌پارچه‌تری انجام داد.

 

۳. درگیر کردن همه ذی‌نفع‌ها

اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ می‌تواند به تغییر سازمانی منجر شود. این تغییر مانند هر تغییر دیگری، افراد و گروه‌های ذی‌نفع را به شکل‌های مختلفی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

بعضی‌ها موافق تغییر هستند، و بعضی دیگر چندان تمایلی به آن ندارند. چه‌بسا بعضی‌ها هم مخالف سرسخت تغییر باشند.

پس بهتر است اطلاعات لازم را از کل سازمان جمع‌آوری کرده، و با دیدگاه‌های متفاوت افراد ذی‌نفع درباره ریسک‌های ایمنی و بهداشت آشنا شوید.

فراتر از جمع‌آوری اطلاعات درباره دیدگاه‌های مختلف در همه سطوح سازمان، تعامل با ذی‌نفع‌ها هم به پرورش فرهنگی سازمانی کمک می‌کند که در آن همه افراد درگیر، احساس مالکیت بر سیستم مدیریت ایمنی داشته باشند.

جلب نظر، موافقت و مشارکت مدیریت ارشد یا رهبری سازمان در این مرحله بسیار مهم است. باید به مدیریت ارشد آموزش بدهیم که هدف از اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ چیست و چرا می‌خواهیم آن را در سازمان اجرا کنیم. همین جلب مشارکت رهبری، راهکار فوق‌العاده‌ای برای دریافت سریع ایزو است.

پس توصیه می‌شود درباره آثار عملیاتی و مالی اجرای چنین سیستم ایمنی معتبری برای رهبر سازمان توضیح بدهید تا او هم بتواند تصمیم‌های آگاهانه‌ای در خلال اجرای سیستم بگیرد.

 

۴. تعیین اولویت‌ها و اهداف سیستم

با اطلاعات جمع‌آوری‌شده از همه ذی‌نفعان درگیر، می‌توانید کار را با اولویت‌ها و اهدافی در سیستم مدیریت ایمنی شروع کنید که سازمان امیدوار است با اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ به آن‌ها دست پیدا کند.

شناسایی اهداف هر کسب‌وکاری از نظر ایمنی و سلامت شغلی، و هم‌راستایی آن اهداف با الزامات ایزو ۴۵۰۰۱، این فرصت را برای شرکت یا سازمان فراهم می‌کند که معیارهای مناسبی برای اندازه‌گیری میزان موفقیت فرایندها شناسایی نماید.

بیشتر بخوانید: همه آنچه درباره ایزو ۴۵۰۰۱ باید بدانید

۵. ایجاد و بهبود سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

با اجرای چهار مرحله قبلی، می‌توانید سیستم مدیریت ایمنی و بهداشتی ایجاد کنید که برای شرکت یا سازمان شما سفارشی‌سازی شده است.

چنین فرایندی به شما کمک می‌کند افرادی را در قالب تیم در کنار هم جمع کنید که می‌توانند این سیستم جدید را با قدرت و به‌درستی اجرا نمایند.

با وجود استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱، تیم شما می‌تواند عملکرد خوبی را در قبال اهداف و مقاصدی که شناسایی شده‌اند به نمایش بگذارد تا به‌طور مداوم ایمنی و عملکرد تجاری را برای کل سازمان بهبود ببخشد.

 

مدت اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ چقدر است؟

برای اینکه مدت دریافت ایزو را تخمین بزنیم، ابتدا باید داشته‌ها را بررسی کنیم. این پرسش پیش می‌آید که آیا سازمان شما، تخصص و منابع لازم برای پیاده‌سازی ایزو ۴۵۰۰۱ را دارد؟ پاسخ، برای ارزیابی مدت دریافت ایزو بسیار مهم است.

در شرکتی که ۲۰ نفر یا کمتر نیرو دارد، پیاده‌سازی ایزو ۴۵۰۰۱ حدود شش ماه زمان می‌برد. البته این برآوردی کلی است که به تمرکز، تخصص و منابع شرکت بستگی دارد.

در سازمان‌های بزرگ‌تر، ممکن است مدت دریافت ایزو تا یک سال هم طول بکشد. اما بازهم به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ و نمی‌توان حکمی کلی داد.

برای مثال، به‌خاطر ماهیت کسب‌وکار، ممکن است اجرای ایزو ۴۵۰۰۱ در مرکز تماسی با حدود ۱۰۰ کارمند، نسبت به کارخانه‌ای تولیدی با ۲۰ کارگر، آسان‌تر باشد!

البته واضح است که سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی هیچ شرکت و سازمانی، بدون وجود عناصر زیر، آماده حسابرسی نمی‌شود:

  • شواهدی از بررسی مدیریتی یا جلسه‌ای که طی آن، درباره خط‌مشی‌ها، استراتژی‌ها و اهداف تصمیم‌گیری می‌شود.
  • شواهدی از خط‌مشی مدیریت ایمنی و در نتیجه، شفاف‌سازی مسئولیت‌ها، منابع، اختیارات و غیره.
  • شواهدی از حسابرسی داخلی.
  • شواهدی از فرایندهای مناسب برای شناسایی و کنترل ریسک، و مقابله با پیامدها به روشی که علت اصلی را بررسی کرده و از وقوع مجدد آن‌ها جلوگیری شود.
  • فرایندها و اسنادی که از همه بخش‌های دیگر استاندارد پشتیبانی کنند.

بنابراین سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی مبتنی بر اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ نسبت به مدیریت کیفیت مبتنی بر ایزو ۹۰۰۱، کمتر مبتنی بر مسائل خارجی مانند بازخورد مشتری است.

اما واضح است که بعضی عناصر اساسی باید تکمیل شوند و شواهدی وجود داشته باشند مبنی بر اینکه همه چیز آماده انجام حسابرسی برای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است.

 

آیا اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ به‌صورت فوری امکان‌پذیر است؟

امکان دریافت سریع ایزو ۴۵۰۰۱ پرسش همه مدیران ارشد سازمان از مدیران پروژه است. آن‌ها همیشه می‌خواهند بدانند که می‌شود مراحل پیاده‌سازی ایزو را سریع انجام داد و گواهینامه گرفت یا نه!

نکته قابل‌توجه آن است که استخدام نیروی متخصص خارجی، می‌تواند در اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ در زمان کمتر، به سازمان‌ها کمک کند، اما در واقع هیچ راه میانبری برای اجرای سریع‌تر فرایندها وجود ندارد.

همیشه باید در ذهن داشته باشید که دریافت سریع ایزو و سرعت بخشیدن به فرایندهای آن، ممکن است ایمنی نیروی کار را به خطر بیندازد، و این خلاف اصل وجودی چنین استانداردی است.

پس توصیه می‌شود به‌جای مدت دریافت ایزو ۴۵۰۰۱، روی اجرای درست سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، با تکیه بر الزامات ایزو تمرکز کنید.

مهم‌تر اینکه اطمینان حاصل کنید فرایندهای شناسایی ریسک و ارزیابی آن‌ها در سازمان، بر روند کلی کاهش ریسک مؤثر هستند و در عمل، تفاوت ایجاد می‌کنند.

مسلما همه شرکت‌ها و سازمان‌ها خواهان دریافت سریع ایزو هستند، اما این سرعت در اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ نباید به قیمت بی‌اثر کردن استانداردهای مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی تمام شود.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید مزایای ایزو ۴۵۰۰۱ چه هستند؟ + ۱۰ مزیت جذاب و ۵ عیب قابل‌توجه!

جمع‌بندی

جلب تعهد مدیریت ارشد می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر مدت دریافت ایزو ۴۵۰۰۱ دارد و به پیاده‌سازی مؤثرتر آن کمک می‌کند. شرکت بهمدام با سال‌ها تجربه در زمینه اجرای استانداردهای بین‌المللی مختلف، از جمله ایزو ۴۵۰۰۱، ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۰، می‌تواند بعد از بررسی شرایط فعلی سازمان شما، راهکارهای دیگری هم برای دریافت سریع ایزو ارائه بدهد. پس توصیه می‌کنیم همین الان، با کارشناس‌های بهمدام تماس بگیرید!

 

منابع:

advisera.com

assp.org