راهنمای کامل استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در ۶ مرحله

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/08/04
98e1da9c-23fb-46ba-832c-35825adefe07.jpg
  • 0

چگونه بفهمیم شرکتی ایزو ۹۰۰۱ دارد یا نه؟ تشخیص داشتن یا معتبر بودن گواهینامه کار سختی نیست. با بررسی مدارک موجود یا جست‌وجو در وب‌سایت نهاد صادرکننده، می‌توانید استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را انجام بدهید. در این مقاله بلاگ شرکت بهمدام شش مرحله تشخیص گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ معتبر را با شما در میان می‌گذاریم.

بیشتر بخوانید: دوره آموزشی ایزو ISO 9001:2015 سیستم مدیریت کیفیت

استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ چگونه است؟

بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی فقط با شرکت‌هایی همکاری می‌کنند که ایزو ۹۰۰۱ معتبر دارند. دلایل زیادی هم برای این ترجیح وجود دارد. داشتن ایزو، شرکت را متعهد به حفظ کیفیت و بهبود مستمر عملیات تجاری خود می‌کند.

کارآمد کردن فرایندها و تلاش مستمر برای بهبود، اعتماد مصرف‌کننده را به همراه دارد. یعنی مصرف‌کننده مطمئن می‌شود که شرکت به نفع او کار می‌کند و محصولات یا خدمات بسیار خوبی ارائه می‌دهد.

همکاری با شرکت‌هایی که گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ معتبر دارند، نه‌فقط عملکرد شرکت مطابق با استانداردهای تعریف‌شده را تضمین می‌کند، بلکه ارزش‌های شما به‌عنوان شریک تجاری را هم برجسته می‌کند.

اما متأسفانه همیشه این ریسک وجود دارد که شرکتی ادعای داشتن گواهینامه‌هایی را داشته باشد تا وجهه خود را تقویت کرده و اعتماد دیگران را جلب کند؛ در صورتی که در عمل چنین نیست!

اگر به این قضیه شک دارید، یا فقط می‌خواهید اطلاعات را تأیید کرده و از آن‌ها مطمئن شوید، راه‌های مختلفی برای تشخیص گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ وجود دارند.

اصلا استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را می‌توان اولین گام در قرارداد با شرکت‌هایی دانست که به خدمات یا محصولات آن‌ها نیاز دارید، و می‌خواهید از اعتبارشان هم مطمئن شوید.

در این بخش، استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را به‌صورت گام‌به‌گام برایتان توضیح می‌دهیم تا مطمئن شوید شرکتی که قصد همکاری با آن را دارید، ایزو ۹۰۰۱ معتبر دارد.

این‌ها دو نمونه از برگه گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ هستند:

نمونه از برگه گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

نمونه از برگه گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

مرحله ۱ تشخیص گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ | رونوشتی از گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ بخواهید

وقتی شرکتی را برای همکاری در انجام پروژه یا قرارداد دیگری انتخاب می‌کنید، در قدم اول باید از آن‌ها رونوشت یا کپی گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را بخواهید.

مسلما شرکتی که این گواهینامه را دارد، نه‌تنها مشکلی با این قضیه نخواهد داشت، بلکه ایزو ۹۰۰۱ معتبر خود را با افتخار ارائه می‌کند. دیدن رونوشت فیزیکی این استاندارد، بهترین راه برای تشخیص گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ و تأیید آن است.

در بررسی رونوشت، به این مسئله توجه داشته باشید که گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ باید توسط نهاد صادرکننده معتبری ارائه شده باشد. به همه جزئیات گواهینامه، از جمله بازه زمانی و دامنه عملیاتی شرکت دارنده گواهینامه توجه کنید.

 

مرحله ۲ استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ | به تاریخ گواهینامه دقت کنید

یکی از راه‌های تشخیص گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ بررسی تاریخ انقضای آن است. گرفتن این گواهینامه شاید دشوار باشد، اما حفظ آن دشوارتر است!

بسیاری از شرکت‌ها برای گسترش دامنه کسب‌وکارشان، تلاش می‌کنند گواهینامه ایزو بگیرند. این شرکت‌ها باید توجه داشته باشند که حفظ گواهینامه با رعایت همه الزامات و بهبود فرایندها، کار چندان آسانی نیست.

برای استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ ابتدا تاریخ حک‌شده روی آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هنوز معتبر است.

اما نکته مهم اینجاست که گواهینامه منقضی‌شده ممکن است توضیح مشخصی داشته باشد. برای نمونه، شاید فرایند تمدید ایزو ۹۰۰۱ از طرف نهاد صادرکننده طول کشیده و تقصیر شرکت نیست.

شاید نهاد صادرکننده آماده صدور گواهینامه نبوده و مجبور شده فرایند را به تعویق بیندازد. در چنین مواردی، قبل از عقد قرارداد، مطمئن شوید شرکت درخواست تمدید ایزو ۹۰۰۱ را داده است.

 

مرحله ۳ تشخیص گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ | مطمئن شوید که استانداردها مشخص هستند

گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ از این نظر منحصربه‌فرد محسوب می‌شود که استانداردهایش مختص کسب‌وکاری است که آن را گرفته، و این اختصاصی بودن، به شرکت اجازه می‌دهد تا معیارها و فرایندهای کاری خود را مدام بهبود ببخشد.

استانداردهای عمومی موجود در گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ ممکن است برای همه شرکت‌ها و سازمان‌ها اعمال نشوند. همین امر تضمین می‌کند که کسب‌وکار می‌تواند کارایی خود را با روش‌های ایزو همیشه افزایش بدهد.

پس وقتی به رونوشت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ نگاه می‌کنید، باید استانداردها و موارد قابل‌تحویلی را که کسب‌وکار مربوطه باید داشته باشد، مطالعه کنید.

اگر می‌دانید هدف این شرکت و کسب‌وکار چیست، و اینکه آیا به این اهداف دست یافته‌اند یا نه، بهتر می‌توانید تشخیص گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را انجام داده و به نتیجه مطمئن باشید.

اما اگر گواهینامه با اهداف و وظایف شرکت طرف قرارادادتان مطابقت ندارد، ممکن است آن‌ها به الزامات مدنظر شما پایبند نمانند، یا شاید اصلا گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ معتبر و قانونی ندارند.

برای نمونه، سازمانی ممکن است برای یکی از کارخانه‌های زیرمجموعه‌اش گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ بگیرد، اما کارخانه یا کارخانه‌های دیگرش، این استاندارد را نداشته باشند! پس مطمئن شوید که همه بخش‌های کسب‌وکاری که با آن تعامل دارید، تأیید شده و گواهینامه دارند.

اینکه سازمانی برای بهره‌برداری از یک کارخانه گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ گرفته، به این معنی نیست که همه بخش‌ها یا شرکت‌ها یا کارخانه‌های زیرمجموعه آن هم گواهینامه دارند. پس در این مورد خیلی جزئی‌نگر باشید!

بیشتر بخوانید: صفر تا صد سیستم مدیریت کیفیت (Quality Management-ISO 9001)

مرحله ۴ استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ | مهر نهاد صادرکننده گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ معتبر را بررسی کنید

شرکت‌های دارای گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ باید حسابرسی خارجی شوند. یعنی حسابرسی از طرف نهاد صادرکننده گواهینامه به شرکت می‌آید و فرایندها را بررسی می‌کند تا مطمئن شود همه الزامات رعایت شده‌اند.

این نهاد حسابرسی حتما مهر یا علامت خود را در برگه گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ حک می‌کند. همین مهر می‌تواند به استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ کمک کند.

اما اگر هیچ مهر یا علامتی روی گواهینامه وجود ندارد، باید به اعتبارش شک کرد. شرکتی می‌خواهد ایزو ۹۰۰۱ معتبر داشته باشد، این حسابرسی را به‌صورت سالیانه پشت سر می‌گذارد.

اگر نام ثبت‌کننده را روی گواهینامه می‌بینید، ساده‌ترین راه برای تأیید و استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ این است که با آن نهاد تماس بگیرید.

آن‌ها به شما خواهند گفت که آیا این گواهینامه را صادر کرده‌اند یا نه. همه جزئیات اضافی درباره این گواهینامه خاص را هم با شما در میان خواهند گذاشت.

این‌ها چهار نمونه از مهر نهاد صادرکننده ایزو ۹۰۰۱ هستند:

مهر نهاد صادرکننده ایزو ۹۰۰۱ مهر نهاد صادرکننده ایزو ۹۰۰۱ مهر نهاد صادرکننده ایزو ۹۰۰۱ مهر نهاد صادرکننده ایزو ۹۰۰۱

مرحله ۵ تشخیص گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ | به اعتبار نهاد صادرکننده و حسابرس توجه کنید

حسابرس‌های زیادی به‌عنوان شخص ثالث هستند که عضو انجمن اعتباردهی بین‌المللی (International Accreditation Forum) یا به‌اختصار IAF نیستند.

کسانی که عضو این انجمن بین‌المللی هستند، برای بررسی و حسابرسی فرایندهای ایزو آموزش دیده و گواهینامه حسابرسی دارند.

سازمان‌های زیادی هستند که گواهینامه ندارند و این انجمن جای خوبی برای استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ آن‌هاست.

از طرف دیگر، همه نهادهای صدور گواهینامه هم معتبر نیستند. البته گرفتن ایزو از سازمان معتبر الزامی نیست، اما بیشتر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند با سازمانی همکاری کنند که این گام را برای کسب اعتبار برداشته است.

 

مرحله ۶ استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ | شرکت مربوطه را در سایت اعتباردهی تأیید کنید

بعد از آنکه در روند استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ مشخص کردید سازمان صادرکننده گواهینامه معتبر است، مطمئن شوید که شرکت در پایگاه داده آن‌ها فهرست هم شده است.

نهادهای صادرکننده گواهینامه یا اعتباردهی، فهرست کسب‌وکارهایی که از آن‌ها گواهینامه گرفته‌اند، در وب‌سایت خودشان منتشر می‌کنند.

اگر شرکت مدنظر شما هم در این فهرست هست، مطمئن می‌شوید گواهینامه حسابی اعتبار دارد و این شرکت به همه الزامات ایزو ۹۰۰۱ پایبند است.

 

اگر استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ منفی شد، چه کنیم؟

اگر در هرکدام از شش مرحله بالا به مشکلی در تشخیص گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ برخوردید و نتوانستید آن را تأیید کنید، بهتر است سراغ تأمین‌کننده دیگری بروید که گواهینامه دارد!

جان کلام اینکه هیچ دلیلی برای کار با شرکتی وجود ندارد که ادعا می‌کند گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ دریافت کرده، اما در واقع گواهینامه ندارد!

همین مسئله می‌تواند نشان‌دهنده فریب در تجارت یا ناتوانی در ارائه استانداردهای تعیین‌شده یا عدم‌توجه به جزئیات باشد. شرکت‌هایی که الزامات را رعایت نمی‌کنند، اعتماد مشتریان را هم جلب نخواهند کرد.

استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ به شما کمک می‌کند تا تأیید کنید که کسب‌وکار طرف قرارداد به‌طور قانونی گواهینامه گرفته و در نتیجه از هرگونه سوءتفاهم یا سهل‌انگاری جلوگیری کنید.

صرف کمی وقت برای تشخیص گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ معتبر ارزش این را دارد که بدانید شرکت موردنظرتان به عملکرد خوب و حرفه‌ای تعهد دارد و محصولات یا خدمات درخواستی شما را به‌درستی ارائه می‌دهد.

 

جمع‌بندی

وقتی شرکتی را برای ارائه کالا یا خدمات انتخاب می‌کنیم، انتظار داریم تجربه مثبتی را برایمان رقم بزند. شرکتی که گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ دارد، به مصرف‌کنندگان خود نشان می‌دهد که خروجی برایش اهمیت دارد، و کالاها یا خدمات را به بهترین شکل ممکن ارائه می‌دهد. بعضی شرکت‌ها فقط کسب‌وکارهایی را برای همکاری انتخاب می‌کنند که ایزو ۹۰۰۱ معتبر داشته باشد.

در این مقاله راهنمای کامل استعلام گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را با شما در میان گذاشتیم. اگر پرسشی در این زمینه دارید، پایین همین صفحه با کارشناس‌های مجرب و کاربلد شرکت بهمدام در میان بگذارید.

 

منابع:

iso-9001-checklist.co.uk

blog.ecratum.com

armfield.co.uk