مهم‌ترین عناصر ایزو ۱۴۰۰۱ چه هستند؟ ۵ جزو مهم ایزو ۱۴۰۰۱ را بشناسید

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/08/10
7da1f52d-c530-4384-a8b8-26086b5243ac.jpg
  • 0

ایزو ۱۴۰۰۱ از پرطرف‌دارترین و مهم‌ترین استانداردهای بین‌المللی برای سیستم مدیریت محیط زیست است. اما این استاندارد، شامل بایدها و نبایدهای زیست‌محیطی نیست، بلکه چهارچوب مناسبی برای تعیین آن‌ها در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌هایی قرار می‌دهد که دغدغه محیط زیست دارند. اگر می‌خواهید با مهم‌ترین عناصر ایزو ۱۴۰۰۱ آشنا شوید و برای اجرای آن در سازمانتان برنامه‌ریزی کنید، این مقاله بهمدام را بادقت و تا انتها مطالعه کنید.

پیشنهاد آموزش : دوره آموزشی سيستم مديريت زيست محيطی ایزو ISO 14001:2015

۱. خط‌مشی زیست‌محیطی، از مهم‌ترین عناصر ایزو ۱۴۰۰۱

مدیریت ارشد باید خط‌مشی زیست‌محیطی سازمان خود را تعریف کند. باید از تناسب آن با اثرات زیست‌محیطی فعالیت‌ها، محصولات و خدمات کسب‌وکارش هم مطمئن شود.

تعهد به بهبود مستمر در مسیر اجرای استانداردهای ایزو ۱۴۰۰۱، جلوگیری از آلودگی زیست‌محیطی و رعایت قوانین و مقررات مربوطه، همگی باید به‌درستی اجرا، مستندسازی و حفظ شوند.

اهداف زیست‌محیطی سازمان هم باید تعیین و بازنگری شوند. در نهایت این خط‌مشی به همه کسانی که برای سازمان کار می‌کنند ابلاغ شده، و در دسترس عموم ذی‌نفع‌ها قرار بگیرد.

 

۲. برنامه‌ریزی، از مهم‌ترین عناصر ایزو ۱۴۰۰۱

باید رویه‌های مشخصی برای فعالیت‌ها، محصولات و خدمات ایجاد و اجرا شوند که بتوانند اثرات قابل‌توجهی بر محیط‌زیست بگذارند.

رویه‌های مذکور برای شناسایی الزامات قانونی که قابلیت اجرا دارند، و همین‌طور حفظ اهداف عملکردهای مربوطه شرکت یا سازمان لازم هستند.

در ضمن گزینه‌های قانونی، فناورانه، الزامات مالی، عملیاتی و تجاری هم باید در نظر گرفته شوند تا عناصر ایزو ۱۴۰۰۱ در جای خود قرار بگیرند.

برنامه‌های عملی و کاربردی برای دستیابی به اهداف، و تعیین مسئولیت‌ها، ابزارها و چهارچوب زمانی مناسب برای رسیدن به هدف نهایی هم باید ترتیب داده شوند.

 

۳. اجرا و بهره‌برداری، از مهم‌ترین عناصر ایزو ۱۴۰۰۱

سومین مورد از عناصر ایزو ۱۴۰۰۱ تعریف روشن از نقش‌ها، مسئولیت‌ها و اختیارات، و مستندسازی و ابلاغ آن‌هاست. نماینده یا نمایندگانی برای گزارش عملکرد به مدیریت ارشد هم باید تعیین شوند.

کارکنانی که وظایفشان تأثیر قابل‌توجهی بر محیط زیست دارد، باید شناسایی شده و پیش از اجرای ایزو ۱۴۰۰۱ آموزش داده شوند.

رویه‌هایی لازم است تا کارکنان را از اهمیت انطباق با خط‌مشی، نقش‌ها و مسئولیت‌ها، آمادگی اضطراری و الزامات مربوط به واکنش آگاه کنند.

فعالیت‌های مرتبط با جنبه‌های مهم زیست‌محیطی باید در راستای خط‌مشی‌ها و اهداف سازمان برنامه‌ریزی شوند تا اطمینان حاصل شود که در شرایط مشخص انجام می‌شوند.

احتمال وقوع حوادث و موقعیت‌های اضطراری باید در نظر گرفته شود تا به‌موقع جلوی تأثیرات محیطی آن‌ها گرفته شود. رویه‌های مربوط به آمادگی و واکنش اضطراری هم باید تعیین شده، و در صورت امکان، در محیط واقعی امتحان شوند.

 

۴. بررسی و اقدام اصلاحی، از مهم‌ترین عناصر ایزو ۱۴۰۰۱

ویژگی‌های مهم عملیاتی سازمان که تأثیر قابل‌توجهی بر محیط زیست دارد، در قالب استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ باید به‌طور منظم ارزیابی و اندازه‌گیری شوند.

تجهیزات کنترلی باید به‌درستی تنظیم شده، و بادقت حفظ و نگهداری شوند. قوانین و مقررات زیست‌محیطی، در سطوح مختلف استانی تا بین‌المللی هم باید به‌صورت مرتب ارزیابی شوند.

افراد مسئول و مجاز، باید موارد عدم‌انطباق را بررسی کرده و اقدام مقتضی را انجام بدهند. اقدامات اصلاحی یا پیشگیرانه همیشه برای از بین بردن علل اصلی عدم‌انطباق‌ها لازم هستند.

حسابرسی سیستم مدیریت زیست‌محیطی باید در فواصل زمانی مشخصی انجام شود تا انطباق با الزامات ایزو ۱۴۰۰۱ مدام موردارزیابی قرار گرفته و نتیجه به مدیریت ارشد منتقل شود.

 

۵. بررسی مدیریتی، از مهم‌ترین عناصر ایزو ۱۴۰۰۱

سیستم مدیریت زیست‌محیطی باید در فواصل زمانی برنامه‌ریزی‌شده بررسی و ارزیابی مدیریتی شود تا همه از تناسب و اثربخشی مستمر آن برای شرکت یا سازمان مطمئن شوند.

اگر تعهد رهبر سازمان به اجرای عناصر ایزو ۱۴۰۰۱ در همان ابتدا جلب شود، بررسی مدیریتی کارایی بیشتری خواهد داشت و کارکنان در سطوح مختلف سازمانی، با توان بیشتری این استانداردها را رعایت می‌کنند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله بلاگ بهمدام سراغ مهم‌ترین عناصر ایزو ۱۴۰۰۱ رفتیم که عبارت‌اند از خط‌مشی، برنامه‌ریزی، اجرا، اقدام اصلاحی و بررسی مدیریتی. تعیین و اجرای درست این عناصر، سیستم مدیریت محیط زیست سازمان را به بالاترین سطح اثربخشی خودش می‌رساند.

اگر پرسشی در این زمینه یا مراحل اجرای ایزو ۱۴۰۰۱ در شرکت یا سازمان خود دارید، زیر همین مقاله با کارشناس‌های کاربلد و مجرب بهمدام در میان بگذارید. شرکت بهمدام سال‌هاست که شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ کشورمان را در اجرای موفقیت‌آمیز سیستم مدیریت محیط زیست یاری می‌کند.

 

منابع:

twi-global.com

4000store.com

wipp.energy.gov