تفاوت ایزو ۲۲۰۰۰ با FSSC 22000 چیست؟ کدام برای سازمان شما مناسب‌تر است؟

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/09/18
no-photo.jpg
  • 0

ایزو ۲۲۰۰۰ و FSSC 22000 هر دو استانداردهای بین‌المللی هستند که برای ارائه سیستم مدیریت بهداشت مواد غذایی طراحی شده‌اند. این دو چهارچوب، شباهت‌های زیادی به‌هم دارند، چون هدف هر دو، تضمین تولید و عرضه مواد غذایی بهداشتی و باکیفیت است. در این مقاله بلاگ بهمدام به تفاوت ایزو ۲۲۰۰۰ با FSSC 22000 می‌پردازیم تا متوجه شوید کدام‌یک برای سازمان شما مناسب‌تر است.

 

ایزو ۲۲۰۰۰ چیست؟

ایزو ۲۲۰۰۰ سیستم مدیریت بهداشت مواد غذایی (Food Safety Management System) است. همه شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در حوزه صنایع غذایی، در سرتاسر زنجیره تأمین مواد غذایی، از این سیستم استفاده می‌کنند.

ایزو ۲۲۰۰۰ مانند سایر استانداردهای بین‌المللی همچون ایزو ۹۰۰۱، اساس سیستم مدیریتی را در سازمان فراهم می‌کند. در واقع رویه‌ها و دستورالعمل‌هایی دارد که چهارچوب مناسبی برای فعالیت سازمان‌ها ارائه می‌کنند.

این استاندارد فهرستی از برنامه‌های پیش‌نیاز (PRS) همراه اقداماتی که باید اجرا شوند هم دارد، اما در نهایت چگونگی اجرایشان را مشخص نمی‌کند.

نکته مهم اینکه ایزو ۲۲۰۰۰ همراه استاندارد ایزوی دیگری برای انطباق با الزامات فنی یا سایر استانداردهای رویه تولید خوب (GMP) برای اطمینان از انطباق با حداقل الزامات GMP اجرا می‌شود.

 

استاندارد FSSC 22000 چیست؟

عبارت FSSC سرواژه Food Safety System Certification به‌معنی «گواهینامه سیستم بهداشت مواد غذایی» است. نام کامل این گواهینامه FSSC 22000 است.

نکته قابل‌توجه اینکه ۸۰درصد FSSC بر اساس ایزو ۲۲۰۰۰ طراحی شده است. یعنی استاندارد FSSC 22000 شامل ایزو ۲۲۰۰۰ و سایر استانداردهای مستقل این حوزه، مانند استانداردهای فنی مربوطه و الزامات اضافی موردنیاز FSSC است.

پس استاندارد اولیه‌ای که برای دریافت FSSC 22000 استفاده می‌شود، همان ایزو ۲۲۰۰۰ است، به همراه یکی از استانداردهای فنی ایزو، که بسته به صنعت حوزه فعالیت شما، یکی از موارد زیر است:

  • برنامه ISO/TS 22002-1 نسخه ۲۰۰۹، برای تولید مواد غذایی
  • برنامه ISO/TS 22002-2 نسخه ۲۰۱۳، برای کیترینگ یا پذیرایی
  • برنامه ISO/TS 22002-3 نسخه ۲۰۱۱، برای کشاورزی
  • برنامه ISO/TS 22002-4 نسخه ۲۰۱۳، برای تولید بسته‌بندی مواد غذایی
  • برنامه ISO/TS 22002-6 نسخه ۲۰۱۶، برای تولید غذای حیوانات
  • برنامه PAS 221 نسخه ۲۰۱۳، برای خرده‌فروش‌ها و سوپرمارکت‌ها
  • برنامه NEN/NTA 8059 نسخه ۲۰۱۶، برای حمل‌ونقل و انبارداری

در ضمن FSSC 22000 باید با سایر الزامات درخواستی مشتری‌ها، مقررات ملی و مقررات الزام‌آور هم مطابقت داشته باشد. برای نمونه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مدیریت خدمات
  • برچسب‌گذاری محصولات
  • حفاظت از غذا، و ارزیابی ریسک‌ها
  • کاهش تقلب در مواد غذایی
  • استفاده از لوگوهای رسمی
  • مدیریت آلرژن یا حساسیت‌زاها
  • پایش زیست‌محیطی زنجیره غذایی
  • ترکیب محصولات غذایی
  • حمل‌ونقل و تحویل

پس با همه این توضیحات، تفاوت ایزو ۲۲۰۰۰ با FSSC 22000 در چیست؟

 

تفاوت ایزو ۲۲۰۰۰ با FSSC 22000 چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت ایزو ۲۲۰۰۰ با FSSC 22000 در این است که FSSC برخلاف ایزو، توسط سازمان «ابتکار جهانی بهداشت مواد غذایی» (Global Food Safety Initiative) یا به‌اختصار GFSI به رسمیت شناخته می‌شود.

این رسمیت باعث اطمینان از مطابقت این سیستم با بالاترین استانداردهای جهانی می‌شود؛ و فرصت‌های بیشتری را برای شرکت‌های فعال در حوزه مواد غذایی فراهم می‌کند تا محصولات خود را در سطح بین‌المللی ارائه بدهند.

در FSSC 22000 از ایزو ۲۲۰۰۰ هم برای تطابق با الزامات سیستم مدیریت استفاده می‌شود. البته FSSC 22000 الزاماتی اضافی، از جمله برنامه پیش‌نیاز (PRP) دقیق‌تر یا رویه‌های دیگری برای کنترل و نظارت بر کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی هم دارد که هدف آن‌ها برآوردن الزامات خاص FSSC و اطمینان از ثبات، یک‌پارچگی و حاکمیت سیستم است.

مشتریان، شرکا، و بازارهای بین‌المللی، شرکت‌ها را ملزم به اجرای استاندارد شناخته‌شده‌ای توسط GFSI می‌کنند، بنابراین به‌طور کلی می‌توان گفت FSSC 22000 بر ایزو ۲۲۰۰۰ ارجحیت دارد.

در بیشتر موارد، استاندارد FSSC 22000 گام بعدی برای آن شرکت‌هایی است که قبلا گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ دریافت کرده‌اند، و در حال برنامه‌ریزی برای گسترش قابلیت‌هایشان از طریق به رسمیت شناخته شدن در سطح بین‌المللی، برای رعایت بهداشت و ایمنی مواد غذایی هستند. شاید هم طبق خواست یکی از شرکای فعلی یا آتی خود، باید چنین کاری انجام بدهند.

در نهایت اینکه هر دوی این استانداردها، چرخه‌ای ۳ساله دارند، که شامل صدور گواهینامه، نظارت یا ارزیابی، و تمدید گواهینامه می‌شود.

 

جمع‌بندی

در این مقاله درباره تفاوت ایزو ۲۲۰۰۰ با FSSC 22000 گفتیم. اگر قصد دارید در آینده با شرکت‌های بین‌المللی همکاری کنید، یا محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنید، بهتر است سراغ FSSC 22000 بروید.

ما در شرکت بهمدام، سال‌هاست در حوزه اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی، از جمله FSSC 22000 و ایزو ۲۲۰۰۰ فعالیت داریم. پس هرکدام را با توجه به نیازهای شرکت یا کارخانه خود انتخاب کردید، کارشناس‌های بهمدام آماده هستند تا شما را در اجرای آن سیستم و اخذ گواهینامه یاری کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات اخذ گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ یا اجرای سیستم FSSC 22000 در شرکت یا کارخانه خودتان، همین الان با بهمدام تماس بگیرید!

 

منابع:

bmcertification.com