حسابرسی انرژی در صنایع چیست؟ + ۴ مرحله ممیزی انرژی

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/09/27
f61b05d3-d211-4dac-ae07-28e76467e715.jpg
  • 0

مصرف انرژی بخش جدایی‌ناپذیر فعالیت‌های صنعتی است. از طرف دیگر، اگر صنایع مختلف نگاه درستی به مصرف انرژی نداشته باشند، هزینه‌هایشان بالا رفته، و بازدهی‌شان کاهش می‌یابد. راه‌حل چیست؟ چگونه می‌توان داده‌هایی قابل‌اتکا از مصرف انرژی در اختیار سازمان‌ها گذاشت؟ در این مقاله بهمدام، درباره حسابرسی انرژی در صنایع توضیح می‌دهیم که پاسخ خوبی برای همه این پرسش‌هاست.

 

حسابرسی انرژی در صنایع به چه معناست؟

انرژی بخش مهمی از عملیات و فعالیت‌های صنعتی است. بدون انرژی، هیچ صنعتی نمی‌تواند دوام بیاورد یا کار مؤثری انجام بدهد. به همین خاطر، صنایع مصرف‌کننده بخش بزرگی از انرژی در جهان هستند.

در عین حال، بهره‌وری انرژی برای صنعت هم اهمیت فراوانی دارد. استفاده بهینه از انرژی برای صنایع، سازمان‌ها، مردم، محیط زیست و برای نسل آینده ضروری است.

راه‌های زیادی برای دستیابی به بهره‌وری انرژی برای صنعت وجود دارد. ممیزی انرژی یکی از مؤثرترین روش‌هایی است که می‌توان توصیه کرد. صنایع مختلف در سرتاسر جهان، برای دست‌یابی به بازدهی بالاتر، از این روش استفاده می‌کنند.

اصلا این روزها صنایع بیش از هر زمان دیگری به ممیزی انرژی نیاز دارند، چون گرمایش جهانی مدام افزایش می‌یابد و به دغدغه‌ای جهانی تبدیل شده است.

بهره‌وری انرژی به دلایل مختلفی اهمیت دارد، و حسابرسی انرژی در صنایع می‌تواند در دستیابی به بازده بیشتر، به آن‌ها کمک کند.

 

چگونه حسابرسی انرژی در صنایع انجام می‌شود؟

صنایع فعال در حوزه‌های مختلف، از ممیزی انرژی استفاده می‌کنند. در این فرایند اثبات‌شده، گروهی حرفه‌ای، جریان انرژی را داخل ساختمان موردنظر بررسی و تحلیل می‌کند.

این فرایند برای یافتن بهترین روش حفظ انرژی انجام می‌شود، و شامل موارد مختلفی، از کاهش مقدار انرژی ورودی تا کنترل هزینه انرژی و ردپای کربن است. البته همه این‌ها بدون تأثیر بر خروجی یا بازدهی فعالیت‌های صنعتی انجام می‌شوند.

حسابرسی انرژی در صنایع گام مهمی برای بهره‌وری بیشتر انرژی در این حوزه است. حسابرسی مؤثر، عواملی را برای کمک به بهبود مصرف انرژی تعیین می‌کند.

فرایند حسابرسی انرژی در صنایع به‌طور معمول شامل چهار مرحله زیر است:

 

۱. جمع‌آوری داده‌ها

اولین مرحله حسابرسی انرژی در صنایع جمع‌آوری داده‌های ضروری درباره مصرف انرژی، تجهیزات و دستگاه‌های مورداستفاده، نمودارها و سایر موارد مهم است.

نکته مهم اینکه خود سازمان‌ها به‌طور معمول اطلاعات را ارائه می‌کنند، چون دقیق‌تر است و زمان زیادی را صرفه‌جویی می‌کند. جمع‌آوری داده برای تحلیل کل سیستم مهم است، چون به درک نیازهای این حوزه کمک می‌کند.

 

۲. بازدید و بازرسی در محل

مرحله بعدی در ممیی انرژی مراجعه حضوری است. بازدید در محل برای جمع‌آوری اطلاعات لازم به‌منظور مطالعه الگوهای مصرف انرژی ضروری است.

در این مرحله، حسابرس‌هایی از طرف شرکت یا سازمان حسابرس انرژی مراجعه نموده و اطلاعاتی مانند برند و مدل تجهیزات، ساعات کاری و موارد دیگر را جمع‌آوری می‌کنند.

آن‌ها سؤالاتی هم درباره تجهیزات و روش‌های نگهداری آن‌ها، از کسانی می‌پرسند که با آن تجهیزات در بخش صنعتی موردنظر کار می‌کنند.

 

۳. تحلیل اطلاعات

سومین مرحله، تحلیل اطلاعات است. یعنی داده‌هایی که در مرحله قبلی جمع‌آوری شدند، تحلیل می‌شوند تا میزان مصرف انرژی و چگونگی عملکرد، بر اساس فعالیت‌های سازمان تعیین شوند.

تیم حسابرسی انرژی در صنایع حوزه‌هایی را که مصرف انرژی در آن‌ها بیشتر است، مشخص می‌کند. بر اساس نتایج این تحلیل، می‌توان اقدام مناسبی برای کاهش مصرف و هزینه آن، و افزایش سطح بهره‌وری انجام داد.

 

۴. برنامه صرفه‌جویی در انرژی

گام بعدی ایجاد برنامه ویژه‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق تحلیل در مرحله قبلی است.

برای مثال، اگر سیستم‌های تهویه در سازمان قدیمی هستند و باعث مصرف انرژی زیادی می‌شوند، ارتقا یا جایگزینی آن‌ها گام درستی خواهد بود.

یا حذف تجهیزات قدیمی و ناکارآمد، استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف یا خورشیدی، و استفاده از محصولات دوست‌دار محیط زیست، همگی می‌توانند به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک کنند.

متخصصان مجرب و کاربلدی حسابرسی انرژی در صنایع را انجام می‌دهند، که تجربه قابل‌توجهی در کمک به صنایع در مصرف بهینه‌تر انرژی دارند.

 

چرا حسابرسی انرژی در صنایع مهم است؟

با توجه به افزایش مصرف انرژی، افزایش صنایع و فشاری که بر منابع محدود انرژی وارد می‌شود، حسابرسی انرژی برای بهره‌وری مصرف در صنعت واجب است.

نکته اینجاست که همه باید مسئولیت‌پذیر و در عین حال کارآمد باشند. پس صنایع در سرتاسر جهان به ممیزی انرژی نیاز دارند.

در این بخش مقاله بلاگ بهمدام، پنج مورد از مهم‌ترین دلایل حسابرسی انرژی در صنعت را مرور می‌کنیم:

 

۱. بهبود بهره‌وری انرژی

هدف اولیه ممیزی انرژی در صنعت، بهبود بهره‌وری انرژی در ساختمان یا تأسیسات است. ممیزی اطلاعات مهمی ارائه می‌دهد که به تیم اجرایی کمک می‌کند به برنامه مؤثری دست یابد.

از کاهش مصرف انرژی و جایگزینی تجهیزات معیوب گرفته تا استفاده از محصولات کم‌مصرف، مانند لامپ‌های ال‌ای‌دی و پنل خورشیدی، حسابرسی انرژی در صنایع می‌تواند در یافتن راه‌حل مناسب کمک کند.

 

۲. کاهش هزینه‌های انرژی

مسلما با افزایش مصرف، هزینه هم زیاد می‌شود. اما میزان فعلی مصرف انرژی، همیشه کارآمد نیست. یعنی با حسابرسی انرژی در صنایع مشخص می‌شود انرژی در کدام قسمت‌ها به هدر می‌رود.

با بهبود بهره‌وری و کاهش مصرف، می‌توان هزینه‌ها را تا حد قابل‌توجهی کاهش داد. هزینه انرژی بزرگ‌ترین بخش از هزینه‌های جاری در بسیاری از صنایع است. پس بهره‌وری انرژی، گام مؤثری برای کاهش هزینه‌هاست.

 

۳. کاهش آسیب و آلودگی زیست‌محیطی

یکی از فایده‌های بهره‌وری انرژی، کاهش خسارات وارده به محیط زیست و کاهش آلودگی‌هاست. با مصرف بهینه انرژی در عملیات، صنایع می‌توانند اتکا به واردات انرژی را متوقف کنند. فشار بر منابع انرژی هم کاهش می‌یابد.

واقعیت این است که جهان با چالش‌های زیست‌محیطی مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند. بهره‌وری انرژی در صنایع، به کاهش آسیب‌های وارده به محیط زیست کمک می‌کند.

پس با انجام حسابرسی انرژی در صنایع و سازمان‌ها، آن‌ها می‌توانند در بلندمدت کارآمدتر، مسئولیت‌پذیر و دوست‌دار محیط زیست باشند.

 

۴. افزایش ایمنی و کارایی در محل کار

ممیزی انرژی به بهبود بهره‌وری ساختمان و تأسیسات کمک می‌کند. همین گام به‌نوبه خود به مکانی امن برای کارکنان و سایر طرف‌های درگیر تبدیل می‌شود.

نکته دیگر اینکه ممیزی انرژی به حذف تجهیزات و سیستم‌هایی هم کمک می‌کند که در خدمت اهداف سازمانی نیستند.

برای نمونه، سیستم تهویه هوا برای هر فضای تجاری یا صنعتی ضروری است. اما با ارتقا و جایگزینی سیستم قدیمی و ناکارآمد، می‌توان محل کار بهتری را برای همه درست کرد. این گام نه‌تنها بازدهی را بالاتر می‌برد، بلکه محل کار را ایمن‌تر هم می‌کند.

 

۵. ایجاد تصویر بهتر

بهره‌وری انرژی در صنعت برای ایجاد تصویر مثبت در جامعه هم ضروری است. مردم و شرکت‌ها تمایل دارند با شرکت‌هایی همکاری کنند که محیط زیست را جدی می‌گیرند.

ممیزی انرژی چنین تصویری ایجاد می‌کند. شرکت‌هایی که به مصرف درست انرژی اهمیت می‌دهند، این موضوع را تقویت کرده، و تصویر قابل‌احترامی از یک سازمان مسئولیت‌پذیر ایجاد می‌کنند.

امروزه مردم نسبت به چنین مواردی آگاهی بیشتری دارند. آن‌ها دوست دارند با شرکت‌هایی طرف شوند که ایمنی کارکنانشان، عموم مردم و محیط زیست را بسیار جدی می‌گیرند.

 

جمع‌بندی

حسابرسی انرژی در صنایع بسیار مهم است، چون به آن‌ها کمک می‌کند تا مصرف کارآمدتر، ایمن‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری داشته باشند. به همین خاطر، در این مقاله بلاگ بهمدام نگاهی به چرایی و چگونگی ممیزی انرژی انداختیم.

حالا نوبت شماست! نظرتان درباره مصرف انرژی در صنایع چیست؟ آیا تجربه حسابرسی انرژی در سازمان خود را داشته‌اید؟ تأثیر ممیزی انرژی بر مصرف صحیح صنعتی را چقدر می‌دانید؟

 

منابع:

keiken-engineering.com