مزایای ایزو ۹۰۰۱ چه هستند؟ + ۷ مزیت + ۴ گروه ذی‌نفع!

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/06/28
e2868079-c6b5-49f1-8d69-4206104839e4.jpg
  • 0

مزایای اجرای ایزو ۹۰۰۱ در سازمان، به گرفتن گواهینامه و قاب کردن آن محدود نمی‌شود! پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی، شرکت شما را در رده شرکت‌های برگزیده بین‌المللی قرار می‌دهد که بر بهبود مستمر عملیات، محصولات و خدمات خود تمرکز دارند. چنین شرکتی، درآمد بیشتری هم خواهد داشت. در این مقاله نگاه دقیق‌تری به مهم‌ترین مزایای ایزو ۹۰۰۱ برای کسب‌وکارها و سازمان‌ها می‌اندازیم.

مزایای پیاده سازی ایزو ۹۰۰۱ برای سازمان‌ها چه هستند؟

شاید بعضی تصور کنند دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ یا هر گواهینامه دیگری از خانواده ایزو، فقط تلاشی ظاهری است و تغییری در روندهای جاری سازمان ایجاد نمی‌کند!

اما واقعیت آن است که بر اساس داده‌ها و آمار قابل‌استناد، شرکت‌ها و کسب‌وکارها سود زیادی از این سیستم مدیریت کیفیت به دست می‌آورند.

بیایید نگاهی به هفت مورد از مهم‌ترین مزایای ایزو ۹۰۰۱ بیندازیم که برای شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی هم صدق می‌کنند.

۱. استفاده از رویکرد فرایندی در سیستم مدیریت کیفیت

ایزو ۹۰۰۱ از شما می‌خواهد سیستم‌ها و فرایندهای سازمانی خود را در قالب معیارها یا داده‌های تجاری، به منظور مدیریت و کنترل بهتر چنین سیستم‌هایی شناسایی کرده و آن‌ها را بهتر درک کنید.

تأکید بر رویکرد فرایندی، به این خاطر است که کنترل و تکرار فرایندها، سازمان را به نتیجه دل‌خواه می‌رساند. تمرکز بر این رویکرد، سرعت دستیابی به نتیجه را هم افزایش می‌دهد.

پیشنهاد دوره آموزشی: دوره آموزشی آنلاین سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9001:2015

۲. ساده‌سازی فرایندهای داخلی شرکت، از مزایای ایزو ۹۰۰۱

شاید هرگز به این نکته توجه کافی نداشته‌اید، اما جمع‌آوری اسناد سیستم‌های مدیریت کیفیت و دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در واقع با هدف روان‌تر کردن رویه‌ها و فرایندهای کاری شرکت انجام می‌شوند.

همین روان‌تر شدن و ساده‌سازی فرایندها جزو مزایای ایزو ۹۰۰۱ است، چون به بهبود کیفیت کاری سازمان، و همین‌طور افزایش کیفیت محصولات و خدمات منجر می‌شود.

۳. بهبود تصویر عمومی شرکت با دریافت گواهینامه

دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ کار ساده‌ای نیست! حتی تلاش برای رسیدن به استانداردهای مدنظر این گواهینامه بین‌المللی هم دشواری‌های خودش را دارد.

اما در نهایت، داشتن این گواهینامه معتبر جهانی، شرکت یا سازمان شما را در ردیف شرکت‌های معتبر در سرتاسر جهان قرار می‌دهد که همگی استانداردهای کیفی یکسانی را رعایت می‌کنند.

هر شرکتی با دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ به جمعیت یک میلیون شرکت و سازمانی می‌پیوندد که ایزو ۹۰۰۱ دارند و از این قدرت جمعی بهره می‌برد.

۴. افزایش رضایت مشتری، جزو مزایای پیاده سازی ایزو ۹۰۰۱

شرکت‌ها و کسب‌وکارها بر اساس رضایت مشتریان خود پیشرفت می‌کنند. اما برای رفع نیازها و جلب رضایت مشتری، ابتدا باید بازار و نیازهایش را شناسایی کرد.

شرکت‌ها با داشتن بینش کافی درباره نیازهای بازار هدفشان، می‌توانند مدام محصولات و خدماتی ارائه بدهند که در جهت رفع آن نیازها هستند.

بالاخره هدف نهایی هر کسب‌وکاری، جلب رضایت مشتری است. همه مراحل در روند بهبود فرایندها و رویه‌های سازمانی هم باید بر اساس این هدف طرح‌ریزی و اجرا شوند.

خلاصه اینکه کسب‌وکارها سراغ اجرای ایزو ۹۰۰۱ می‌روند، و مراحل پیاده‌سازی آن را طی می‌کنند، اما مهم اینجاست که در این مسیر، هر تصمیمی با در نظر گرفتن رضایت مشتری گرفته می‌شود.

۵. افزایش روحیه و رضایت شغلی کارکنان با رعایت استانداردها

مشتری‌ها، تنها کسانی نیستند که باید از مزایای ایزو ۹۰۰۱ بهره ببرند! اجرای این سیستم مدیریت کیفیت باید تفاوت‌های بزرگی در روند کاری کارکنان مجموعه هم ایجاد کند.

کارمندان اولین کسانی هستند که تغییرات مثبت و قابل‌توجهی را در شرکت و فرهنگ حرفه‌ای آن می‌بینند. پس باعث می‌شود عملکرد بهتری داشته باشند و در نتیجه، روحیه‌شان بهتر شود.

پیاده سازی ایزو ۹۰۰۱ به کارکنان کمک می‌کند تا چگونگی انجام بهتر و کارآمدتر وظایفشان را هم یاد بگیرند. همه این‌ها در نهایت باعث افزایش رضایت شغلی هم می‌شوند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید از سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9001) بدانید

۶. ایجاد فرهنگ بهبود مستمر، از مزایای اجرای ایزو ۹۰۰۱

شرکتی که استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ را رعایت می‌کند، رویه‌هایی دارد که هدفشان افزایش کیفیت محصولات و خدمات است. همین افزایش کیفیت، به بهبود مستمر کمک می‌کند.

ضمن آنکه در فرایندهای اجرای ایزو ۹۰۰۱ در شرکت یا سازمان، به رشد و ارتقای حرفه‌ای کارکنان و توسعه فرهنگ شرکت هم توجه می‌شود.

نتیجه اتخاذ درست سیستم مدیریت کیفیت در شرکت، همین بهبودهای مستمر است. در واقع معیارهای کسب‌وکار می‌توانند به درک و ارزیابی عملکرد شرکت نسبت به اهداف سیستم کمک کنند.

نکته مهم اینجاست که وقتی مدام خدمات و محصولات باکیفیتی ارائه بدهید، مشتری‌هایتان هم دید بهتری نسبت به شما پیدا می‌کنند.

۷. افزایش درآمدهای شرکت با گواهینامه ایزو

بعضی مشتری‌ها و شرکای بالقوه تجاری، پیش از دادوستد، گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ از شما می‌خواهند. چون داشتن ایزو، نشان می‌دهد که شرکت شما محصولات و خدماتی مطابق استانداردهای جهانی ارائه می‌دهد.
نکته دیگر درباره مزایای ایزو ۹۰۰۱ اینکه هر کسب‌وکاری که دنبال سود است، باید هزینه‌های اضافی را تا جای ممکن کاهش بدهد.
سیستم مدیریت کیفیت به این هدف هم کمک می‌کند. همین‌طور که عملیات و فرایندهای شرکت با گذشت زمان بهبود می‌یابد، می‌توانید سریع‌تر، راحت‌تر و با ثبات بیشتری به اهداف شرکت هم برسید.

چه کسانی از مزایای ایزو ۹۰۰۱ بهره می‌برند؟

مسلما صاحب کسب‌وکار اولین فردی است که از مزایای ایزو ۹۰۰۱ بهره می‌برند. علاوه بر او، مدیریت ارشد یا مدیران شعبه‌های مختلف سازمان، کارکنان در همه سطوح، و مشتری‌ها هم به شکل‌های مختلف از مزایای پیاده سازی ایزو ۹۰۰۱ سود می‌برند.

در این بخش، نگاه دقیق‌تری به هرکدام از این گروه‌ها می‌اندازیم و سودی که از اجرای ایزو می‌برند، با نگاه جزئی‌تری بررسی می‌کنیم.

صاحب کسب‌وکار

صاحب کسب‌وکار، چه فرد باشد و چه گروه، به چند روش از مزایای اجرای ایزو ۹۰۰۱ بهره‌مند می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تقویت پایگاه مشتریان،
  • افزایش درآمد و جریان نقدی،
  • طول عمر بیشتر همکاری با کارکنان.

وقتی شرکتش بدون مشکل کار کرده و در عین حال کیفیت فعالیت‌های داخلی، محصولات و خدماتش را حفظ می‌کند، پایگاه مشتری خود را تقویت می‌کند.

با افزایش مشتری، درآمد و جریان نقدی هم بیشتر می‌شود. پس صاحب کسب‌وکار از جنبه مالی هم از گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ سود می‌برد.

علاوه بر این‌ها، مدیریت ارشد و کارمندانی که در مجموعه استخدام می‌شوند، مدت بیشتری همکاری خود را حفظ می‌کنند، چون محل کار خوب و استانداردی دارند و ترجیح می‌دهند همان‌جا بمانند.

مدیریت ارشد

در کنار صاحب کسب‌وکار، مدیریت ارشد، که می‌تواند مدیر عامل یا مدیران سطح بالا در شعبه‌های مختلف سازمان باشند هم از مزایای ایزو ۹۰۰۱ بهره‌مند می‌شوند. این‌ها مهم‌ترین مزایای اجرای ایزو ۹۰۰۱ برای این گروه هستند:

  • تقویت سازمان‌دهی محل کار،
  • آسان شدن مدیریت عملیات با وضوح بیشتر وظایف،
  • افزایش کنترل بر کارمندان مجموعه،
  • استفاده از رویه اخلاقی برای اصلاح رفتار کارکنان.

وقتی محیط کاری در سازمان شکل درستی به خود می‌گیرد و سازمان‌یافته می‌شود، مدیریت ارشد هم از سیستم مدیریت کیفیت بهره‌مند می‌شود.

این ساختار بهبودیافته، سهولت در مدیریت عملیات را باعث می‌شود که دلیل اصلی‌اش وضوح بیشتر وظایف و نقش‌ها در سازمان است.

نکته دیگر اینکه وقتی سیستم مدیریت کیفیت در کسب‌وکاری با هر اندازه‌ای اجرا می‌شود، همه مدیران وظیفه دارند دستورالعمل‌های سازمانی در راهنمای مدیریت کیفیت را رعایت کنند.

این راهنما به آن‌ها کمک می‌کند تا وظایفشان را به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه بدانند و درک بهتری از زمان و چگونگی انجام آن‌ها داشته باشند. این دستورالعمل‌ها به‌نوعی چک‌لیستی هستند که مدیریت به‌منظور حفظ همه کارمندان در مسیر درست، در نظر می‌گیرد.

در نهایت اینکه با پیاده‌سازی این سیستم جدید، مدیریت به‌جای اقدام جدی در صورت بروز خطا، از کنترل بیشتری بر کارکنان برخوردار است که باعث افزایش بهره‌وری و کسب نتایج بهتر در اصلاح رفتار کارکنان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اصول مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 چه هستند؟ + ۷ اصل ایزو که باید بدانید

کارکنان

سومین گروهی که از مزایای پیاده سازی ایزو ۹۰۰۱ سود می‌برند، کارکنان مجموعه، در همه سطوح آن هستند. مهم‌ترین مزایای ایزو ۹۰۰۱ برای کارمندان عبارت‌اند از:

  • داشتن محل کار سازمان‌یافته‌تر با انتظارات روشنی از کار،
  • دریافت پاداش و مشوق از طریق سیستم مدیریت کیفیت،
  • ایجاد فرصت اصلاح موارد عدم‌انطباق.

اولین مزیتی که اجرای سیستم‌های مدیریت کیفیت برای کارمندان دارد، این است که محل کارشان سازمان‌یافته‌تر و مرتب‌تر می‌شود، بنابراین انتظاراتی که از آن‌ها می‌رود، واضح‌تر است.

وقتی ایزو ۹۰۰۱ در مجموعه‌ای پیاده‌سازی می‌شود، هر یک از کارکنان مجموعه وظایف مشخصی خواهند داشت که باید با کیفیت بالا طی روز به انجام برسانند.

کارمندان از طریق سیستم مدیریت کیفیت پاداش‌ها و مشوق‌هایی دریافت می‌کنند که انگیزه آن‌ها را برای بیشتر و بهتر کار کردن افزایش می‌دهد.

همه این‌ها باعث رشد فردی و جمعی در سازمان شده و ظرفیت موفقیت را افزایش می‌دهند. ضمن آنکه در صورت بروز اشتباه، این فرصت به کارمند داده می‌شود که رویه خود را اصلاح کرده و استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ را رعایت کند.

مشتری‌ها

در نهایت، مشتری‌های سازمان هم از مزایای اجرای ایزو ۹۰۰۱ بهره می‌برند. مهم‌ترین مزایای ایزو ۹۰۰۱ برای مشتری‌ها عبارت‌اند از:

  • دریافت محصولات یا خدمات با کیفیت بالاتر،
  • دریافت پاداش‌ها و مشوق‌هایی برای ادامه کسب‌وکار،
  • حضور مؤثر در فرایندهای شرکتی.

مشتری‌ها هم از طریق دریافت محصولات یا خدمات باکیفیت، از مزایای اجرای ایزو ۹۰۰۱ در کسب‌وکار سود می‌برند.

مهم نیست شرکت چه چیزی تولید می‌کند، مهم این است که با اجرای مؤثر ایزو ۹۰۰۱، می‌تواند استانداردها را بالا برده و کیفیت بهتری را در اختیار آن‌ها بگذارد.

ضمن آنکه مشتری‌ها از جوایز و مشوق‌هایی که کسب‌وکار برای ادامه فعالیت خود ارائه می‌دهد هم بهره‌مند می‌شود. البته مهم‌تر از این مشوق‌ها، حضور غیرمستقیم، ولی مؤثر مشتری در فرایندهای تصمیم‌گیری است.

سیستم‌های مدیریت کیفیتی مانند ایزو ۹۰۰۱ بر بازخورد مثبت و منفی مشتری‌ها تکیه دارند. آن‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا با افزایش رضایت مشتری، درآمد خود را هم بالا ببرند.

بیشتر بخوانید: مراحل پیاده سازی ایزو 9001 +۱۲ گام عملی تا دریافت گواهینامه

جمع‌بندی

مزایای ایزو ۹۰۰۱ برای شرکت‌ها و سازمان‌ها فراتر از آن چیزی است که بتوان در قالب چند سطر نوشت. البته در این مقاله بلاگ بهمدام، سعی کردیم ۷ مزیت را بررسی کرده، و بعد هم به افراد یا گروه‌های ذی‌نفعی پرداختیم که از این مزایا بهره‌مند می‌شوند.

شما هم اگر می‌خواهید از مزایای پیاده سازی ایزو ۹۰۰۱ در کسب‌وکار خودتان استفاده کنید، که افزایش درآمد تنها یکی از آن‌هاست، می‌توانید با شرکت بهمدام، که از مجرب‌ترین مجریان سیستم‌های مدیریت کیفیت در ایران است تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری درباره روند اجرای ایزو ۹۰۰۱ و ملزومات آن کسب نمایید.

منبع :

iso-9001-checklist.co.uk