چرا ایزو ۹۰۰۱ مهم است و همه شرکت‌های معتبر دنبال گواهینامه ایزو هستند؟

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/07/09
e9e569d7-016d-433a-bbce-784d70dac5eb.jpg
  • 0

جالب است بدانید طبق آخرین آماری که مؤسسه بین‌المللی استانداردسازی (ISO) منتشر کرده، تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، نزدیک به ۱میلیون و ۸۰هزار شرکت و سازمان کوچک و بزرگ در سرتاسر دنیا گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ دریافت کرده‌اند. اما چرا ایزو ۹۰۰۱ این‌قدر طرف‌دار دارد؟ در این مقاله بهمدام به مهم‌ترین دلیل اجرای ایزو ۹۰۰۱ در سازمان می‌پردازیم. توصیه می‌کنیم این مقاله را بادقت و تا انتها مطالعه کنید.

سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

ایزو ۹۰۰۱ در اصل سیستم مدیریت کیفیت است؛ پس بیایید ابتدا به سیستم مدیریت کیفیت (Quality Management System) بپردازیم.

این سیستم فرمول مشخصی دارد که رویه‌های مختلف شرکت، خط‌مشی کیفیت و چگونگی برآوردن آن‌ها در شرکت یا سازمان را مدام پیگیری می‌کند.

این سیستم شامل فرایندهای دیگری برای کمک به دستیابی به اهداف و مقاصد مختلف کسب‌وکارها نیز هست که بیشتر اوقات نتایج فوق‌العاده‌ای به همراه دارند.

کسب‌وکارها نیازهای متفاوتی دارند که باید رفع‌ورجوع شوند. سیستم مدیریت کیفیت تضمین می‌کند که برای برآوردن این نیازها به کسب‌وکارها کمک کند، که در نهایت منجر به کارایی بالاتر و عملکرد تجاری بهتر با استمرار بیشتر می‌شود.

چنین سیستم‌هایی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا فرایندها را طوری انجام بدهند که منجر به موفقیت بیشتری شوند. ضمن آنکه سرعت رسیدن به موفقیت را هم افزایش می‌دهند.

آن‌ها تضمین می‌کنند که شرکت یا سازمان موردنظر، به روال لازم برای هماهنگی با تغییرات و استانداردهای مختلف پایبند باشد و این مسیر را ادامه بدهد.

این‌ها اهداف مشخصی هستند که سیستم مدیریت کیفیت برای کسب‌وکارها در نظر گرفته است. پس شرکت‌ها و سازمان‌ها هم می‌توانند چنین انتظارهایی از این استاندارد بین‌المللی داشته باشند:

  • کارکنان بیش از پیش درگیر فرایندها می‌شوند؛ و نسبت به عملکرد خود پاسخگو هستند.
  • ضایعات تولیدی در کسب‌وکار کاهش می‌یابد.
  • فرایندهای مختلف با تعامل‌های روزمره بهبود می‌یابند.
  • هزینه‌ها و بودجه کلی موردنیاز شرکت کاهش می‌یابد.
  • مسیردهی نه‌فقط برای تیم‌ها یا اعضای مشخصی در شرکت، بلکه متعلق به کل سازمان است.
  • روش‌ها و فرصت‌های مختلف شناسایی، تسهیل و اجرا می‌شوند تا رهبری بهتری در شرکت شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید: دوره آموزشی ایزو ISO 9001:2015 سیستم مدیریت کیفیت

چه بخش‌هایی و چرا ایزو ۹۰۰۱ استفاده می‌کنند؟

صنایع و بخش‌های مختلفی از این مجموعه استاندارد استفاده می‌کنند تا کسب‌وکارشان را توسعه داده، و با شرکت‌های معتبرتر و قوی‌تری مشارکت کنند.

در ادامه فهرستی از صنایع و استانداردهای مرتبط با آن‌ها را آورده‌ایم.

ایزو ۱۳۴۸۵ نسخه ۲۰۱۶: پزشکی، و شرکت‌هایی که دستگاه‌های پزشکی می‌فروشند؛
ایزو ۱۸۰۹۱ نسخه ۲۰۱۴: دولت‌های محلی، نهادهای قانونی و اجرایی؛
ایزو ۲۹۰۰۱ نسخه ۲۰۱۰: صنایع فعال در حوزه مواد شیمیایی و گاز طبیعی؛
ایزو ۹۰۰۰۳ نسخه ۲۰۱۴: شرکت‌های مهندسی نرم‌افزار؛
ایزو ۲۲۱۶۳ نسخه ۲۰۱۷: شرکت‌های فعال در حوزه راه‌آهن.

ایزو ۹۰۰۱ چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟

هربار درباره الزامات و مختصات ایزو ۹۰۰۱ می‌خوانیم و می‌شنویم، ممکن است از پیچیدگی و سختی فرایندهای آن وحشت‌زده بشویم!

اما واقعیت این است که این استاندارد کاری می‌کند که شرکت یا سازمان شما سیستم نسبتا ساده‌ای برای روان‌سازی کار همه افراد در همه سطوح سازمانی داشته باشد.

اگر ایزو را به‌درستی پیاده‌سازی و مدیریت کنید، به سیستمی دست می‌یابید که می‌تواند همه ارکان و بخش‌های فعال سازمان را تقویت کرده و فرایندهایشان را بهبود ببخشد.

در ادامه به چند روش بهبود کسب‌وکار با استفاده از این سیستم مدیریت کیفیت، به‌طور فهرست‌وار اشاره می‌کنیم تا دید بهتری داشته باشید.

  • فرایندهای مدیریتی مؤثری از طریق این سیستم ایجاد می‌شوند که پایه محکمی برای سازمان می‌سازند.
  • ایزو ۹۰۰۱ بهره‌وری را به‌شدت افزایش می‌دهد.
  • با قرارگیری فرایندها در جای درست، و افزایش بهره‌وری، بازدهی و سود سازمان هم کم‌کم زیاد می‌شود.
  • با اجرای درست این سیستم، نه‌فقط سروکله مشتری‌های جدید پیدا می‌شود، بلکه استراتژی‌های مختلفی برای حفظ مشتری‌های قبلی هم شکل می‌گیرند.
  • افزایش روحیه کاری و بهره‌وری در محیط کار، انگیزه بیشتری برای کارکنان ایجاد می‌کند.
  • مشکلات مختلف یا سایر کمبودهای خاصی را که در خدمات و محصولات شرکت یافت می‌شوند هم برجسته می‌کند.
  • شناسایی این مشکلات به کارکنان انگیزه بیشتری می‌دهد تا راه‌حل‌های جدیدی برای بهبود فرایندهای شرکتی پیدا کرده و ارائه بدهند.
  • همه این‌ها باعث می‌شوند مشتری‌ها به مشکلات کمتری برخورده، و کمتر شکایت کنند.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد سیستم مدیریت کیفیت (Quality Management-ISO 9001)

چرا ایزو ۹۰۰۱ برای مشتری هم اهمیت دارد؟

سال‌هاست که ایزو ۹۰۰۱ خود را در سطح جهان مطرح کرده و حالا دیگر خیلی‌ها آن را به‌خوبی می‌شناسند و با مزایای این استاندارد درجه‌یک برای شرکت و سازمانشان آشنا هستند.

در این میان، مشتری‌ها هم توجه ویژه‌ای به این گواهینامه دارند. شرکت‌هایی که ایزو ۹۰۰۱ دارند، در میان خیل عظیم شرکت‌های رقیب متمایز می‌شوند و مشتری‌ها را از کیفیت محصولات یا خدماتشان مطمئن می‌کنند.

وقتی مشتری بین استفاده از محصولات یا خدمات دو شرکت در صنعت یکسانی تردید دارد، در نهایت داشتن یا نداشتن گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ است که تصمیم‌گیری را برایش ساده می‌کند.

علاوه بر این، استفاده از این سیستم، هر اشتباهی را که ممکن است در فرایندهای سازمانی رخ بدهد کاهش داده، و در این راستا، با ایجاد برنامه‌هایی که قابل‌اعتمادتر هستند، به آن‌ها کمک می‌کند.

ایزو ۹۰۰۱ ارزیابی‌های سالیانه دارد، و از این طریق اطمینان به وجود می‌آورد که استانداردهای تجاری لازم همیشه، و به‌طور مداوم رعایت می‌شوند.

ایزو ۹۰۰۱ به‌عنوان برنامه مؤثری برای سیستم‌های مدیریت کیفیت، همه الزامات خود را به کار می‌گیرد تا اشتباهات را به حداقل رسانده، و بهترین کیفیت را ارائه کند.

مشتری‌ها هم از این موضوع آگاه هستند. بنابراین می‌دانند اگر گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ دارید، یعنی استانداردهای لازم را به‌روز کرده‌اید و می‌توان به فرایندهای شرکت شما اعتماد بیشتری کرد.

مهم‌ترین دلیل اجرای ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

با تغییر کسب‌وکارها در گذر زمان، طراحان و سازندگان ایزو ۹۰۰۱ هم نیاز به تغییر نرم‌افزارهایشان را درک کرده‌اند. آن‌ها تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با استانداردهای روز شرکت‌ها همگام شوند.

یعنی درراستای پیچیده‌تر شدن کسب‌وکارها و فرایندهای سازمانی، ایزو ۹۰۰۱ هم تلاش می‌کند تا با آن‌ها هماهنگ شده و ارتباط مؤثر خود را حفظ کند.

آخرین نسخه این ایزو که در سال ۲۰۱۵ ارائه شد، بر ساختن سیستمی متمرکز شده که با مدیران همکاری کرده، و به آن‌ها کمک می‌کند تا با اعضای سازمانشان مشارکت مؤثرتری داشته باشند.

این نسخه جدید، مشارکت مداوم هنگام توسعه استراتژی کسب‌وکار را برای رهبران، مدیران ارشد و سایر افراد شاغل در سطوح بالای سازمانی را الزامی کرده است.

البته ایزو ۹۰۰۱ نسخه ۲۰۱۵، از متن و ساختار اصلی استفاده می‌کند، چون در تلاش است تا استانداردهای مدیریتی بیشتری را بهبود ببخشد، و عملکرد بهتری را برای سازمان به ارمغان بیاورد.

ایزو همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا مدام بهتر شود، با فرایندهای مرتبط بماند و با تغییراتی که در اقتصاد جهان رخ می‌دهد، هماهنگ و هم‌راستا بماند.

پیروی از استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا به استراتژی درجه‌یک و قدرتمندی برای رشد کسب‌وکارشان دست پیدا کنند.

کارشناس‌های بهمدام به شرکت‌های ایرانی توصیه می‌کنند گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ بگیرید، تا مشتری‌های بزرگ بین‌المللی هم به شما توجه کرده، و از تعهد شما نسبت به استانداردهای جهانی و همین‌طور اداره مؤثر کسب‌وکاری فراتر از انتظارات آگاه شوند.

بیشتر بخوانید: آیا بهبود کیفیت با ایزو ۹۰۰۱ امکان‌پذیر است؟ ۵ پاسخ غیرقابل انکار!

جمع‌بندی

ایزو ۹۰۰۱ می‌تواند وضعیت هر کسب‌وکاری را به‌طرز شگفت‌انگیزی بهبود ببخشد. این گواهینامه بین‌المللی، فرایندها را راحت‌تر می‌کند، سیستم مدیریت کیفیت را کارآمدتر می‌کند، مشتری‌های معتبرتری را به‌سمت شرکت شما می‌کشد، و رضایت مشتری‌های فعلی را افزایش می‌دهد. اما این همه ماجرا نیست!

اگر می‌خواهید از مزایای عملیاتی این استاندارد معتبر در بدنه شرکت یا سازمان خود بهره‌مند شوید، و بفهمید چرا ایزو ۹۰۰۱ این‌قدر طرف‌دار دارد، توصیه می‌کنیم همین الان با کارشناس‌های بهمدام تماس بگیرید و از تأثیر ایزو بر شرکت خودتان، با توجه به نیازها و اهدافش بپرسید.

 

منابع:

iso-9001-checklist.co.uk

iso.org