آیا دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ خیلی دشوار است؟

نویسنده: مدیر محتوا تاریخ انتشار: 1401/07/11
ce1888ce-6721-4dd4-860f-61ac85bdaad6.jpg
  • 0

اجرای استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ به صرف زمان، تلاش و بهبود حوزه‌های کسب‌وکار نیاز دارد. البته این تلاش‌ها ارزش زیادی هم برای شرکت یا سازمان به همراه می‌آورند؛ و به نفع رهبران کسب‌وکار، کارمندان و مشتریان آن هستند. حالا این پرسش مطرح می‌شود که آیا دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ خیلی دشوار است؟ آیا اصلا اخذ این گواهینامه برای همه شرکت‌ها امکان‌پذیر است؟ در این مقاله بهمدام، به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

 

دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ چقدر دشوار است؟

مجموعه استانداردهای ایزو در صنایع زیادی استفاده می‌شوند. این استانداردهای بین‌المللی، کیفیت و پایداری را باهم ترکیب کرده و در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر قرار می‌دهند.

ایزو ۹۰۰۱ را می‌توان متداول‌ترین استاندارد سازمانی در جهان دانست. البته گواهینامه‌ها و استانداردهای دیگری هم وجود دارند که هرکدام، در صنعت خاصی کاربرد بیشتری دارند.

البته گاهی اوقات باورهای نادرستی درباره دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ مطرح می‌شوند، که چه‌بسا اخذ این گواهینامه را غیرممکن جلوه می‌دهند!

اما پاسخ کوتاه به پرسشی که در عنوان این بخش مطرح شده، آن است که گرفتن ایزو ۹۰۰۱ به تلاش و زمان نیاز دارد، اما به‌هیچ‌وجه غیرممکن نیست!

مسئله اینجاست که پیش از اقدام به اخذ ایزو، باید همه‌چیز را درباره این فرایند و مراحل آن بدانید. این آگاهی، باعث آسان‌تر شدن فرایند می‌شود و در نهایت می‌بینید، چندان دشوار هم نیست.

گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ تضمین می‌کند که سیستم یا فرایند کسب‌وکار، مطابق استانداردهای کیفیت، ایمنی و کارایی بین‌المللی هستند. ضمن آنکه بر جلب رضایت مشتری‌ها تمرکز دارد.

رعایت استانداردهای کیفی ایزو ۹۰۰۱ مهر تأییدی بر عملکرد حرفه‌ای کسب‌وکارها در صنایع مختلف است. البته هر شرکت یا سازمانی، باید سیستم درجه‌یکی برای هماهنگی و مدیریت ملزومات ایزو داشته باشد، به‌ویژه وقتی فرایندها پیچیده‌تر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: دوره آموزشی ایزو ISO 9001:2015 سیستم مدیریت کیفیت

برای گرفتن ایزو ۹۰۰۱ چه چیزهایی را باید بدانم؟

اصل گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ و سایر استانداردهای معتبر و پرطرف‌دار ایزو، بر ایجاد و سازمان‌دهی درست سیستم مدیریت کیفیت در شرکت یا سازمان است.

مسلما همه کسب‌وکارها، فرایندهای کاری خودشان را دارند. اما این فرایندها در طول زمان، به تغییر نیاز دارند تا بهتر شوند و کارها راحت‌تر و درست‌تر پیش بروند. این همان اصل اساسی ایزوست.

داشتن سیستم مدیریت کارآمدی با استانداردهای معین بین‌المللی، کلید راه‌اندازی کسب‌وکارهای موفقی است که قصد دارند حضور بین‌المللی مؤثری هم داشته باشند.

گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا استانداردهای لازم را ایجاد کرده، و به آن‌ها رسمیت بدهند. سازمان‌دهی و مستندسازی فرایندها هم به تسهیل دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ کمک می‌کنند.

در طول این فرایند، حسابرس‌های داخلی و خارجی هم به ارزیابی بهتر، و بهبود سیستم‌های موجود کمک می‌کنند. به این ترتیب، کسب‌وکارها می‌توانند سیستم‌های مدیریت موجود را به‌راحتی بهبود ببخشند تا استانداردهای لازم برای صدور گواهینامه برآورده شوند.

البته وقتی شرکت یا سازمان گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ گرفت، باید به استانداردهای آن هم متعهد باشد. این‌طور نیست که به‌محض دریافت ایزو، تعهدات اولیه خود را فراموش نماید.

داشتن استانداردها و گواهینامه‌های رسمی، به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند این رویه را به عادت تبدیل کرده، و با سادگی بیشتری انجام دهند.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد سیستم مدیریت کیفیت (Quality Management-ISO 9001)

اخذ ایزو ۹۰۰۱ چگونه است؟

شاید اخذ ایزو ۹۰۰۱ سخت و پیچیده به نظر برسد، اما ارزش همه تلاش‌ها و وقتی که صرف شده را دارد. البته همان‌طور که گفتیم، واقعا دشوار هم نیست، و صرفا مستلزم ایجاد تغییرات و تعهد به آن‌هاست.

برای دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ باید این مراحل را در نظر داشته باشید:

  • استانداردهای ایزو را یاد بگیرید؛
  • استانداردها را اجرا و مستندسازی کنید؛
  • به حسابرس فرصت بررسی بدهید؛
  • گواهینامه ایزوی خودتان را دریافت کنید.

اولین قدم برای دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ این است که استانداردهای ایزو را یاد بگیرید. دانستن استانداردها و ملزومات ایزو، برای آماده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت فعلی سازمان در جهت بهبود اهمیت فراوانی دارد.

وقتی کسب‌وکاری از استانداردهایی که باید اجرا شوند و فرایندهایی که باید تغییر کنند، به‌خوبی آگاهی دارد، فرایند اصلی آغاز می‌شود. مستندسازی فرایندهای مدیریتی، مسئولیت‌های تک‌تک کارکنان در همه سطوح سازمانی، و سایر فرایندها بسیار مهم هستند.

اجرای استانداردهای ایزو می‌تواند پروژه بزرگی باشد. امکان استخدام مشاور از شرکتی که قبلا این گواهینامه را دریافت کرده، به اجرای بهتر استانداردهای موردنیاز کمک شایانی می‌کند.

این ایده می‌تواند برای کسب‌وکارهای نوپا یا شرکت‌هایی که باید تغییرات زیادی ایجاد کنند، بسیار مفید باشد. البته این فرایند بدون کمک مستقیم مشاور هم قابل‌انجام است.

پس از ایجاد استانداردها، شخصی با سمت حسابرس باید فرایندها را بررسی کند تا اطمینان حاصل شود شرکت شایستگی لازم برای دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را دارد.

حسابرس فرایندها را بررسی کرده، و به بهبود همه چیزهایی که استانداردهای لازم را به‌طور کامل ندارند، کمک می‌کند. در واقع حسابرس به رفع چیزهایی کمک می‌کند که از قلم افتاده‌اند.

پس از تأیید حسابرس، کسب‌وکار موردنظر، گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را دریافت می‌کند. اخذ ایزو ۹۰۰۱ به این معناست که شرکت یا سازمان، از استانداردهای مناسبی برخوردار است.

در واقع این گواهینامه دستورالعمل‌ها و استانداردهایی را ارائه می‌کند که کسب‌وکار باید حتی پس از دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ هم آن‌ها را ادامه بدهد.

فرایندهایی که اجرا می‌شوند با ایجاد کسب‌وکاری قوی‌تر، منصف‌تر و کارآمدتر برای مدیران، کارکنان، مشتریان و همه ذی‌نفع‌هایش، برای همه سودمند خواهند بود.

بیشتر بخوانید: چرا ایزو ۹۰۰۱ مهم است و همه شرکت‌های معتبر دنبال گواهینامه ایزو هستند؟

فرایند اخذ ایزو ۹۰۰۱ سخت است؟

گرفتن ایزو ۹۰۰۱ سخت نیست. البته الزامات زیادی دارد، و چه‌بسا تغییراتی زیادی هم باید انجام شوند. اما هیچ‌کدام از این‌ها مؤید دشواری ایزو ۹۰۰۱ نیستند.

فرایند گرفتن گواهینامه ایزو شامل سه مرحله است که همه شرکت‌ها و سازمان‌ها، از کوچک تا بزرگ، می‌توانند آن‌ها را دنبال کرده و اجرا نمایند.

این سه مرحله دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ عبارت‌اند از:

  • بررسی فرایندهای جاری سازمان،
  • مستندسازی فرایند جدید،
  • و تعهد به فرایندها.

فرایندهایی که کسب‌وکارها قبل از اخذ ایزو ۹۰۰۱ اجرا می‌کنند، ممکن است از استانداردهای لازم برای صدور گواهینامه برخوردار نباشند.

قبل از دریافت گواهینامه، همه کسب‌وکارها باید فرایندهای فعلی‌شان را بررسی کنند. این مرحله به آن‌ها کمک می‌کند تا تغییرات صحیحی را ایجاد کرده، و سیستم خود را بهبود بدهند.

بعد از بررسی روش‌های جاری کسب‌وکار، باید استانداردهای فعلی را برای مطابقت با استانداردهای موردنیاز ایزو ۹۰۰۱ اصلاح کرد. مشاورهای مجرب و معتبر می‌توانند به پیاده‌سازی فرایندهای جدید کمک قابل‌توجهی کنند.

فرایندهای جدید باید به‌درستی مستندسازی شوند. اسناد رسمی به مدیریت ارشد و کارمندان سازمان کمک می‌کند تا راحت‌تر از همیشه، از استانداردهای جدید کسب‌وکار پیروی کنند.

با مستندسازی فرایندهای رسمی و دارای گواهی ایزو، کسب‌وکارها تعهد بیشتری هم پیدا می‌کنند. پایبندی به استانداردهای موردتأیید، یکی از مهمترین مراحل دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ است.

وقتی شرکت‌ها و سازمان‌ها به استانداردهای جدیدشان متعهد می‌شوند، کارایی بیشتری خواهند یافت. این امر به رضایت بیشتر مدیریت، کارمندان و مشتریان منجر می‌شود.

نکته مهم اینکه برای اطمینان از اینکه کسب‌وکار موردنظر به استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ پایبند است و با گذشت زمان هم این تعهد را حفظ می‌کند، حسابرس موردتأییدی هر سه سال یک‌بار، به شرکت مراجعه کرده و همه فرایندها را دوباره بررسی می‌کند.

 

جمع‌بندی

اگر دنبال راهی برای بهبود کیفیت فرایندهای شرکتی و سازمانی خود هستید، نگذارید دشواری ایزو ۹۰۰۱ شما را منصرف کند! دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ برای کسب‌وکارها، طیف گسترده‌ای از مزایای جذاب و درجه‌یک را به همراه می‌آورد.

آخرین نکته مهم اینکه شرکت بهمدام در این مسیر همراه شماست. این شرکت تجربه فراوانی در مشاوره و اجرای سیستم‌های مدیریت کیفیت برای کسب‌وکارهای فعال در ایران دارد. حتی اگر گرفتن ایزو ۹۰۰۱ سخت باشد، با استفاده از خدمات بهمدام، این گواهینامه را سریع و آسان بگیرید.

 

منبع:

iso-9001-checklist.co.uk